Sundhedsudvalget 2008-09
SUU Alm.del
Offentligt
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseDato:Sags nr.:Sagsbeh.:Dok nr.:6. april 20090902496SUMADJ / Regional sundhed23739
Besvarelse af spørgsmål nr. 346 (alm. del), som FolketingetsSundhedsudvalg har stillet til ministeren for sundhed og forebyg-gelse den 5. marts 2009. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraLiselott Blixt (DF).Spørgsmål 346:
"Ministeren bedes oplyse, om han er villig til sikre at sagsbehandlingen iforbindelse med bevilling af psykologhjælp bliver så fleksibel, at en patient derlider af ADHD, og som tidligere har fået bevilget psykologhjælp, selv kan kommemed ønsker til den fremtidige behandling, herunder om fortsatpsykologbehandling. I fortsættelse heraf bedes ministeren oplyse, om han kan seøkonomiske fordele ved en sådan fleksibilitet der kan indebære, at en patienttilbydes billigere psykologbehandling uden at behandlingen af patienten bliverdårligere."
Svar:
Behandling af ADHD efter sundhedsloven kan ske hos egen læge eller i behand-lingspsykiatrien. Idet der her spørges til sagsbehandling i forbindelse med psyko-loghjælp, antager jeg, at spørgsmålet vedrører tilskud efter den sociale lovgivning,som administreres af kommunerne, og jeg har derfor indhentet følgende bidrag fraVelfærdsministeriet:”Velfærdsministeriet kan oplyse følgende om bevilling af hjælp til psykologbe-handling til voksne efter den sociale lovgivning:Hjælp til psykologbehandling af for eksempel ADHD efter den sociale lovgivninger subsidiær i forhold til hjælp efter anden lovgivning.Efter § 102 i serviceloven kan kommunalbestyrelsen tilbyde voksne, der har bety-delig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale pro-blemer, hjælp af behandlingsmæssig karakter. Tilbuddet gives, når dette er nød-vendigt med henblik på at bevare eller forbedre borgerens fysiske, psykiske ellersociale funktioner, og når dette ikke kan opnås gennem de behandlingstilbud, derkan tilbydes efter anden lovgivning.Når der ydes hjælp efter servicelovens bestemmelser for voksne, skal kommunal-bestyrelsen i forhold til voksne under 65 år med betydelig nedsat fysisk eller psy-kisk funktionsevne eller med alvorlige sociale problemer efter servicelovens § 141stk. 2 tilbyde at udarbejde en handleplan for indsatsen over for den pågældendeborger. Handleplaner skal udarbejdes ud fra borgeren forudsætninger og så vidtmuligt i samarbejde med denne.Kommunalbestyrelsen har det fulde forsyningsansvar for ydelser efter servicelovenog dermed pligt til at stille de rette tilbud til rådighed for borgerne. Forsyningsan-svaret kan opfyldes ved egne leverandører eller ved at indgå aftaler om brug af
2regionale, andre kommunale eller private tilbud. Det er således kommunalbestyrel-sen, der træffer den endelige afgørelse om, hvem der skal levere en konkret ydelse.Uanset hvem der udfører en ydelse, er det den kommunale myndighed, der haransvaret for den hjælp, der gives, og for løbende at følge op på, at hjælpen fortsatopfylder sit formål.Endvidere har kommunalbestyrelsen efter § 82 i aktivloven mulighed for efter an-søgning at yde hjælp til udgifter til sygebehandling, medicin, tandbehandling ellerlignende, der ikke kan dækkes efter anden lovgivning, hvis ansøgeren ikke harøkonomisk mulighed for at betale udgifterne. Der kan kun ydes hjælp, hvis behand-lingen er nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet. Der kan kun undtagelsesvisydes hjælp til udgifter til behandling uden for det offentlige behandlingssystem.Dette forudsætter, at der ikke er behandlingsmuligheder inden for det offentligebehandlingssystem, og at behandlingen i hvert enkelt tilfælde er lægeligt velbe-grundet.”Jeg kan henholde mig til ovenstående og i øvrigt bemærke, at jeg generelt finderdet hensigtsmæssigt, hvis kommunerne indenfor gældende regler søger at tagehøjde for borgernes ønsker. Det gælder også, hvis det indebærer en økonomiskfordel for kommunen.