Gentofte Kommune Att.: Kommunalbestyrelsen Bernstorffsvej 161Â 2920 Charlottenlund
|
|
Slotsholmsgade 10-12 DK-1216 København K Tlf. +45 7226 9000 Fax. +45 7226 9001 E-mail [email protected] Hjemmeside www.sum.dk
Dato: 16. marts 2009 Sags nr.: 0901190 Sagsbeh.: SUMLCH/Regional sundhed Dok nr.: 6767 |
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse finder anledning til på baggrund af henvendelser fra Sundhedsstyrelsen, Danske Fysioterapeuter og Scleroseforeningen at præcisere retsgrundlaget for vederlagsfri fysioterapi.
Kommunens forpligtelser og muligheder efter sundhedsloven
Den 1. august 2008 overgik myndighedsansvaret for den vederlagsfri fysioterapi til kommunerne.
Kommunerne skal således tilbyde vederlagsfri behandling hos en fysioterapeut i praksissektoren efter lægehenvisning, jf. sundhedslovens § 140 a, stk. 1.
Kommunerne kan derudover tilbyde vederlagsfri behandling hos en fysioterapeut efter
lægehenvisning ved at etablere tilbud om fysioterapi på egne institutioner eller ved indgåelse af aftaler herom med andre kommunalbestyrelser eller private institutioner, jf. sundhedslovens § 140 a, stk. 2.
Det følger videre af sundhedslovens § 140 a, stk. 3, at ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter regler om behandling efter stk. 1 og 2 og om patientens mulighed for at vælge mellem fysioterapitilbud.
Kommunens forpligtelser og muligheder efter bekendtgørelsen
Denne bemyndigelse er udmøntet i bekendtgørelse nr. 710 af 27. juni 2008 om tilskud til fysioterapi hos fysioterapeut i praksissektoren og vederlagsfri fysioterapi i praksissektoren og i kommunen.
Bekendtgørelsens § 12 bestemmer – i overensstemmelse med lovens § 140 a, stk. 1, - at kommunen er forpligtet til at tilbyde vederlagsfri fysioterapi hos fysioterapeut i praksissektoren efter lægehenvisning samt, at de nærmere vilkår fremgår af overenskomsten mellem Regionernes Lønnings- og Takstnævn (RLTN) og Danske Fysioterapeuter.
Bekendtgørelsens § 13 fastlægger – i overensstemmelse med lovens § 140, stk. 2, - at kommunen kan tilbyde vederlagsfri fysioterapi hos fysioterapeut efter lægehenvisning ved at etablere tilbud om vederlagsfri fysioterapi på egne institutioner eller ved indgåelse af aftaler herom med andre kommunalbestyrelser eller private institutioner. De nærmere vilkår for vederlagsfri fysioterapi skal være identiske med de vilkår, der fremgår af overenskomsten mellem RLTN og Danske Fysioterapeuter.
MÃ¥lgruppen for vederlagsfri fysioterapi
Det følger videre af bekendtgørelsens § 14, stk. 1, at følgende målgruppe efter lægehenvisning har ret til et vederlagsfrit tilbud om fysioterapi fra kommunen:
Personer med et varigt, svært fysisk handicap som følge af en medfødt eller arvelig lidelse, erhvervede neurologiske lidelser, fysiske handicap som følge af ulykke eller nedsættelse af led- eller muskelfunktion som følge af inflammatoriske gigtlidelser.
Det følger af bekendtgørelsens § 14, stk. 2, at følgende målgruppe efter lægehenvisning har ret til et vederlagsfrit tilbud om fysioterapi fra kommunen:
Personer med funktionsnedsættelse som følge af progressiv sygdom som følge af en medfødt eller arvelig lidelse, erhvervede neurologiske lidelser eller nedsættelse af led- eller muskelfunktion som følge af inflammatoriske gigtlidelser.
For begge mÃ¥lgrupper har Sundhedsstyrelsen, jf. bekendtgørelsens § 14, stk. 3, udarbejdet en vejledning om adgang til vederlagsfri fysioterapi. Denne vejledning â€Vejledning om adgang til vederlagsfri fysioterapi 2008†er tilgængelig pÃ¥ Sundhedsstyrelsens hjemmeside, www.sst.dk
Valgfrihed for patienten
Bekendtgørelsens § 15, stk. 1, bestemmer, at personer, der er lægehenvist til vederlagsfri fysioterapi kan vælge mellem at modtage vederlagsfri fysioterapi hos fysioterapeut i praksissektoren eller i de tilbud, kommunalbestyrelsen har etableret ved egne institutioner eller indgået aftaler om med private institutioner, og kan også vælge tilbud på andre kommuners institutioner Dog kan en kommune jf. bekendtgørelsens § 15, stk. 2, af kapacitetsmæssige årsager afvise at modtage personer, der har bopæl i en anden kommune, til vederlagsfri fysioterapi, f.eks. hvis institutionen har væsentlig længere ventetid til vederlagsfri fysioterapi end andre kommuners institutioner, og hvis væsentlige hensyn til personer fra egen kommune ellers ville blive tilsidesat.
Administration i overensstemmelse med retsgrundlaget
Som nævnt overgik myndighedsansvaret for den vederlagsfri fysioterapi til kommunerne den 1. august 2008. Opgaven blev imidlertid ikke overført til kommunerne som en kommunal sundhedsopgave, på samme måde som genoptræning blev det med sundhedslovens ikrafttrædelse den 1. januar 2007. Det betyder f.eks., at kommunerne ikke kan fravige den forpligtelse, der følger af sundhedslovens § 140 a, stk. 1, om at kommunerne skal tilbyde vederlagsfri fysioterapi hos en fysioterapeut i praksissektoren efter lægehenvisning.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse forventer, at kommunerne herunder Gentofte Kommune varetager opgaven i overensstemmelse med de regler, der følger af sundhedsloven, bekendtgørelse nr. 710 af 27. juni 2008 om tilskud til fysioterapi hos fysioterapeut i praksissektoren og vederlagsfri fysioterapi i praksissektoren og i kommunen, Sundhedsstyrelsens vejledning om adgang til vederlagsfri fysioterapi 2008 og overenskomsten mellem RLTN og Danske Fysioterapeuter om vederlagsfri fysioterapi.
Â
Det betyder f.eks. at kommunen ikke efterfølgende kan foretage visitation til kommunal fysioterapi, når der foreligger en lægehenvisning til fysioterapi i hos privatpraktiserende fysioterapeut. Men patienten kan med lægehenvisningen til vederlagsfri fysioterapi vælge mellem de tilbud, der findes. Er henvisende læge i øvrigt i tvivl om, hvorvidt en patient er omfattet af målgrupperne, kan vurderingen foretages af en relevant speciallæge eller forlægges Sundhedsstyrelsen, jf. punkt 2.7. i styrelsens vejledning om adgang til vederlagsfri fysioterapi.
Kommunen har ikke mulighed for at indskrænke patienternes frie valg, bortset fra den situation, hvor der af kapacitetsmæssige årsager er grundlag for at afvise en person, jf. bekendtgørelsens § 15, stk. 2. Dette gælder også for plejehjemsbeboere.
Spørgsmålet om anvendelse af samt proces vedrørende status- og undtagelsesredegørelser er ligeledes reguleret i Sundhedsstyrelsens vejledning og overenskomsten om vederlagsfri fysioterapi.
Kopi af dette brev er sendt til Sundhedsstyrelsen, KL, Danske Fysioterapeuter,
Lægeforeningen, Scleroseforeningen og Danske Handicaporganisationer.
Med venlig hilsen