Dato:            9. marts 2009

Kontor:        Regional sundhed

J.nr.:             

Sagsbeh.:     SMJ

Fil-navn:      Dokument 4

 


Besvarelse af spørgsmål nr. 246 (Alm. del), som Folketingets Sundhedsudvalg har stillet til ministeren for sund­hed og forebyggelse den 4. februar 2009.

 

Spørgsmål 246:

"Det ønskes oplyst, hvilke initiativer regeringen har taget for at få etableret overbygningsuddannelser til relevante faggrupper, så psykiatrien kan styrkes."

 

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne Baastrup (SF).

 

 

Svar:

Jeg skal indledningsvist oplyse, at der i 1996 blev etableret en specialuddannelse i psykiatrisk sygepleje for sygeplejersker. Formålet var at løfte kvaliteten i den psykiatriske sygepleje, samt at sikre fastholdelse og rekruttering af kvalificeret arbejdskraft til området. Der optages ca. 60 sygeplejersker på uddannelsen om året.

 

I Sundhedsstyrelsens Råd for Sygeplejerskers Special- og Videreuddannelser, med repræsentanter fra bl.a. regionerne, kommunerne, Dansk Sygeplejeråd (DSR), Dansk Sygeplejefaglige Selskab og Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, vurderes løbende behovet for nye special- og videreuddannelser på sygeplejerskeområdet.

 

Endvidere vil jeg gerne understrege, at det i en tid med mangel på sundhedspersonale er helt afgørende, at ressourcerne anvendes bedst muligt. Det gælder ikke mindst på det psykiatriske område.

 

Rundt om på landets sygehuse er denne proces allerede i gang. Eksempelvis har man på den psykiatriske skadestue i Esbjerg ændret opgavedelingen mellem læger og plejepersonalet ved at udarbejde standardiserede forløb for en række ukomplicerede patientkategorier, som nu behandles af sygeplejersker og sosu-assistenter. Hermed aflastes lægerne, der så kan koncentrere deres tid om øvrige patienter.

 

For at sikre en mere systematisk udvikling og spredning af denne form for nytænkning af opgavedelingen valgte man som led i trepartsaftalen mellem regeringen, KL, Danske Regioner, LO og AC at nedsætte en task-force, der skal udarbejde en strategi for fleksibel arbejdstilrettelæggelse og opgavevaretagelse på ældre- og sundhedsområdet.

 

Task-forcen skal udarbejde en strategi for fleksibel opgavevaretagelse, glidende faggrænser og hensigtsmæssig arbejdstilrettelæggelse på sundheds- og ældreområderne. Helt konkret skal strategien understøtte, at medarbejdernes kompetencer anvendes bedst muligt og opnår anerkendelse, at opgaverne ikke løses på et højere specialiseringsniveau end nødvendigt samt at opgaverne løses i fleksible teams. Her er også det psykiatriske område omfattet.

 

Herudover blev der, som led i implementeringen af regeringens kvalitetsreform af den offentlige sektor i trepartsaftalen mellem regeringen, KL, Danske Regioner og FTF besluttet, at regeringen i 2008 fremlægger en samlet vurdering af det fremtidige behov for efter- og videreuddannelse på sygeplejerskeområdet.

 

Der blev derfor nedsat en arbejdsgruppe, bestående af repræsentanter fra Danske Regioner, KL, DSR/FTF, Sundhedsstyrelsen, Undervisningsministeriet og Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse. Arbejdsgruppen fremlægger sin vurdering inden sommerferien 2009.

 

Ministeriet har endvidere bedt Sundhedsstyrelsen om at vurdere, om der er traditionelle lægeopgaver, som sygeplejerskerne kan overtage. I den forbindelse er styrelsen blevet bedt om at inddrage de internationale erfaringer med kliniske ekspertsygeplejersker. Vurderingen forventes at foreligge i uge 10.

 

Så jeg mener faktisk at der er meget i gang i øjeblikket, og at regeringen har taget initiativ til en række tiltag, som har til hensigt at styrke sundhedssektorens udnyttelse af kompetencer, herunder at sikre en fleksible opgavevaretagelse, inddragelse af relevante faggrupper og en mere hensigtsmæssig arbejdstilrettelæggelse.

 

Danske Regioner har endvidere oplyst, at de løbende drøfter behovet for at udvikle nye uddannelser og efteruddannelser i forhold til de enkelte opgaver og personalekategorier med regionerne. Det indgår heri, at uddannelsesbehovet hos andre personalekategorier vil blive vurderet nøje i forlængelse af det aktuelle initiativ vedrørende specialuddannelsen for psykologer jf. besvarelsen af spørgsmål 245 (Alm. del).