Sundhedsudvalget 2008-09
SUU Alm.del
Offentligt
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseDato:27. februar 2009Kontor:SundhedsstatistikJ.nr.:2008-10309-115Sagsbeh.: MAEFil-navn: 2008-10309-115_Besvarelse_S168_SUU_almdel.doc
Besvarelse af spørgsmål nr. 168 (Alm. del), som FolketingetsSundhedsudvalg har stillet til ministeren for sundhed og forebyg-gelse den 18. december 2008. Spørgsmålet er stillet efter ønske afJens Peter Vernersen (S).Spørgsmål 168:
"Det fremgår af Danske Regioners kommentar til direktivforslag om patientrettig-heder i forbindelse med grænseoverskridende sundhedsydelser (SUU alm. del -bilag 120), at det tyske sundhedsvæsen skønnes at have en overkapacitet. Ministe-ren bedes oplyse om den overkapacitet skyldes at Tyskland har flere læger pr.100.000 borgere eller skyldes overkapaciteten en anden organisering af det tyskesundhedsvæsen. Herudover bedes ministeren oplyse, hvad ventetiden er i Tysklandpå behandling af de 18 væsentlige operationer der indgik i behandlingen af lovfors-lag L 31."
Svar:
Sundhedsvæsenet organiseres og finansieres forskelligt i de forskellige lande. Nog-le lande som f.eks. de nordiske lande og Storbritannien har et skattefinansieretsundhedsvæsen. Andre lande som f.eks. Holland og Tyskland har et forsikringsba-seret sundhedsvæsen.Ifølge Danske Regioner bygger deres kommentar om det tyske sundhedsvæsen pået OECD-arbejdspapir fra 2008 med titlen “Moving towards more sustainablehealthcare financing in Germany”. Arbejdspapiret er vedlagt denne besvarelse.Det fremgår af OECD-arbejdspapiret, at Tyskland har et forsikringssystem, hvorca. 90 pct. af befolkningen er dækket gennem forskellige sociale sundhedsforsik-ringsordninger. Dem, der har trukket sig ud af de sociale sundhedsforsikringsord-ninger, dækkes primært af private sundhedsforsikringer.Ydermere fremgår det, at Tyskland har højere sundhedsudgifter end gennemsnittetaf OECD-landene resulterende bl.a. i en høj kapacitet. Ifølge arbejdspapiret harTyskland flere læger, sygeplejersker og hospitalssenge pr. indbygger end de flesteandre OECD-lande. Den høje kapacitet medfører bl.a., at der ikke rapporteres omventetidsproblemer i Tyskland for elektiv kirurgi i følge arbejdspapiret.Endvidere anføres det også i arbejdspapiret, at på trods af de højere sundhedsudgif-ter i Tyskland sammenlignet med gennemsnittet af OECD-lande synes effektenikke at stå mål med udgifterne. Dette gælder forskellige mål for kvaliteten af be-handlingen som f.eks. den 5-årige overlevelsesrate for brystkræft. Dette antyderifølge arbejdspapiret, at den samlede effektivitet på sundhedsområdet i Tysklandkunne blive bedre. Desuden anføres i arbejdspapiret, at øgede sundhedsudgifterbelaster beskæftigelsen i Tyskland, da sundhedsområdet primært finansieres viaafgifter på arbejdsindkomst, hvilket øger arbejdsomkostningerne og reducerer inci-tamentet til arbejde, særligt for lavtlønnede.
2
For så vidt angår den forventede maksimale ventetid i Tyskland til de 18 udvalgtebehandlinger, der indgik i behandlingen af lovforslag L 31, oplyser det tyske sund-hedsministerium, at de fra central hold ikke har officiel statistik om ventetider iTyskland, hverken forventede maksimale eller registerbaserede erfarede ventetider.Dette gælder både generelle ventetider og ventetid til elektiv kirurgisk behandling.På den baggrund er det ikke muligt at oplyse den forventede maksimale ventetid iTyskland til disse 18 udvalgte behandlinger.Det tyske sundhedsministerium anfører i øvrigt, at de finder analysen i OECD-arbejdspapiret fyldestgørende.