Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
757030_0001.png
757030_0002.png
757030_0003.png
757030_0004.png
FolketingetSocialudvalgetChristiansborg1216 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
13. november 2009Strafferetskontoret2009-792-1067RAJ41159
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 617 (Alm. del), som Folke-tingets Socialudvalg har stillet til justitsministeren den 5. oktober 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Vigsø Bagge (SF).
Brian Mikkelsen/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 617 fra Folketingets Socialudvalg (Alm. del):

”Ministeren bedes kommentere artiklen ”Børn Sex-mishandles på lovlig hjemmeside” fra Ekstrabladet den 30.september 2009 og begrunde, hvorfor internetsider somwww.caruli.dk, der forherliger tortur og voldtægt på småbørn, ikke er ulovlige i Danmark.”

Svar:

I den artikel, der omtales i spørgsmålet, anføres det, at der på den pågæl-dende hjemmeside bl.a. findes fiktive børnepornografiske tegninger.Straffeloven indeholder flere bestemmelser, der kriminaliserer optagelse,udbredelse og besiddelse af børnepornografisk materiale.Efter straffelovens § 230 straffes således den, der optager utugtige foto-grafier, film eller lignende af en person under 18 år med forsæt til at sæl-ge eller på anden måde at udbrede materialet, med bøde eller fængselindtil 2 år eller under særligt skærpende omstændigheder med fængselindtil 6 år.Den, som udbreder utugtige fotografier eller film, andre utugtige visuellegengivelser eller lignende af personer under 18 år, straffes med bøde ellerfængsel indtil 2 år eller under særligt skærpende omstændigheder medfængsel indtil 6 år, jf. straffelovens § 235, stk. 1. Endvidere straffes den,som besidder eller mod vederlag eller gennem internettet eller lignendesystem til spredning af information gør sig bekendt med utugtige fotogra-fier eller film, andre utugtige visuelle gengivelser eller lignende af perso-ner under 18 år, med bøde eller fængsel indtil 1 år, jf. straffelovens §235, stk. 2.De nævnte bestemmelser omhandler utugtige billeder mv., hvilket efterforarbejderne bl.a. omfatter billeder mv. af et seksuelt forhold i form afsamleje eller anden kønslig omgængelse end samleje (jf. herved straffe-lovens §§ 224 og 225) med en person under 18 år. Herudover må der vedvurderingen af, om et billede mv. er utugtigt, lægges vægt på, om det vi-ser en person under 18 år, der deltager i kønsligt forhold, eller over forhvem der i øvrigt i forbindelse med optagelsen må antages at være fore-taget en groft krænkende handling, f.eks. ved at anvende den pågældendesom model for fotografering af kønsdele eller af seksuelt prægede berø-ringer.2
Straffelovens § 235 om udbredelse og besiddelse mv. af børnepornogra-fisk materiale omfatter endvidere andre utugtige visuelle ”gengivelser” afpersoner under 18 år. Hermed sigtes efter bestemmelsens forarbejder tilforhold, hvor der er tale om en fiktiv afbildning, og hvor der derfor somudgangspunkt ikke foreligger et konkret seksuelt overgreb mod et barn.Der skal efter forarbejderne foreligge en realistisk afbildning, og be-stemmelsen omfatter derfor alene fiktive fremstillinger, der fremtræderpå samme eller tilnærmelsesvis samme måde som fotografier mv. Ek-sempelvis vil et computergenereret billede, der bortset fra det fiktive mo-tiv har fuld lighed med et fotografi, være omfattet, mens malerier, hånd-tegninger mv., der ikke fremtræder som identiske med faktiske afbild-ninger, falder uden for bestemmelsens anvendelsesområde. Der henvisestil Folketingstidende 2002-03, tillæg A, side 2617.Denne afgrænsning af bestemmelsens anvendelse i relation til fiktivtbørnepornografisk materiale er i overensstemmelse med bl.a. EU-rammeafgørelsen fra 2003 om bekæmpelse af seksuel udnyttelse af børnog børnepornografi samt Europarådets konvention fra 2007 om beskyt-telse af børn mod seksuel udnyttelse og seksuelt misbrug, som netop ergennemført i dansk ret ved lov nr. 319 af 28. april 2009.Formålet med de nævnte bestemmelser i straffeloven er at øge beskyttel-sen af børn mod seksuelt misbrug ved at gøre det strafbart dels at frem-stille børnepornografisk materiale, hvor der begås overgreb mod børn, ogherunder at anvende personer under 18 år som pornomodeller (jf. § 230),dels at udbrede og besidde børnepornografisk materiale (jf. § 235). Detmå i den forbindelse antages, at efterspørgslen efter børnepornografiskmateriale bidrager til, at der løbende produceres nyt børnepornografiskmateriale og dermed begås nye seksuelle krænkelser og overgreb modbørn.Som det fremgår, omfatter straffelovens § 235 i overensstemmelse medde internationale konventioner på området fiktivt børnepornografisk ma-teriale, der fremtræder som virkelige utugtige billeder af børn. I disse til-fælde kan det således umiddelbart være vanskeligt at vurdere, om der ertale om et billede f.eks. af et seksuelt overgreb mod et barn, eller om derer tale om et computergeneret billede, der har fuld lighed med et fotogra-fi. Dette gør sig ikke gældende i andre tilfælde af fiktivt børnepornogra-fisk materiale.3
Det kan tilføjes, at udbredelse af fiktivt børnepornografisk materiale efteromstændighederne vil kunne være strafbart efter straffelovens § 232 omblufærdighedskrænkelse, eksempelvis hvis en person uopfordret senderfiktivt børnepornografisk materiale til en anden person. Afhængig af denpågældende hjemmesides nærmere konkrete indhold vil udbredelse affiktivt børnepornografisk materiale via internettet endvidere kunne væreomfattet af straffelovens § 136, stk. 1, hvorefter den, som uden derved athave forskyldt højere straf offentlig tilskynder til forbrydelse, straffesmed bøde eller fængsel indtil 4 år. Dette vil eksempelvis kunne være til-fældet, hvis den pågældende hjemmeside indeholder opfordringer til atbegå seksuelle overgreb mod børn.På den anførte baggrund har Justitsministeriet på det foreliggende grund-lag ikke aktuelle overvejelser om at foreslå ændringer af straffelovens §235 for så vidt angår bestemmelsens anvendelse i relation til fiktivt bør-nepornografisk materiale.
4