Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 2. november 2009
THA/ J.nr. 2009-7420
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 5. oktober 2009følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 615 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lone Dybkjær (RV).
Spørgsmål nr. 615:”Hvorledes er disse borgere vejledt om mulighederne for hjælp efter service-lovens § 112 ff, jf. servicelovens § 12 om kommunens pligt til rådgivning ogvejledning?”
Svar:Til brug ved besvarelsen er der indhentet en udtalelse fra Århus Kommune,som har oplyst følgende:”Når Århus Kommune, Sundhed & Omsorg, modtager ansøgning eller adandre veje bliver opmærksom på, at en borger har brug for hjælp, tages dertelefonisk kontakt til den enkelte. Efterfølgende vil der ofte blive etableret etbesøg i hjemmet, hvor borger i samarbejde med visitator får afdækket beho-vene for hjælp.Visitator rådgiver og vejleder ud fra helhedsbetragtninger af borgers situati-on, dette være sig både om hjælpemidler, boligændringer, ældre- og pleje-boliger og mere generelle tilbud i kommunen.”Karen Ellemann/ Karin Ingemann