Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 4. november 2009
MKI/ J.nr. 2009-7113
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 21. september2009 følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 598 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra René Skau Björnsson (S)
Spørgsmål nr. 598:”Ministeren bedes redegøre for, om der findes regler for ret til erstatning forpersoner i botilbud eller i det hele taget for personer i det offentliges vare-tægt, hvis de påføres skader m.v., bevidst eller ubevidst, eller om erstatnin-ger i givet fald beror på den almindelige erstatningsret, samt i givet fald hvadder kan udledes om ret til erstatninger ud fra den almindelige erstatningsretog hvorledes reglen om culpa skal forstås i denne sammenhæng.”
Svar:Jeg kan indledningsvis oplyse, at der ikke i eller med hjemmel i den lovgiv-ning, der hører under Indenrigs- og Socialministeriets område, er fastsatsærlige regler, som regulerer spørgsmål om ret til erstatning til personer, derbenytter de tilbud, som det offentlige yder, herunder botilbud omfattet afserviceloven.Arbejdsskadestyrelsen har oplyst, at der på Beskæftigelsesministeriets om-råde er fastsat sådanne særlige regler i bekendtgørelse om sikring efter lovom arbejdsskadesikring for personer i døgnophold efter lov om social ser-vice.Det følger af bekendtgørelsen, at børn og unge i opholdssteder efter service-lovens § 66, stk. 4, og døgninstitutioner efter servicelovens § 66, stk. 5, ersikret mod personskade efter reglerne i arbejdsskadesikringsloven. Sikrin-gen omfatter følgerne af personskader, der er forårsaget af aktiviteter afenhver art, der naturligt er forbundet med opholdet.
2
Efter bekendtgørelsen har de sikrede børn og unge krav på erstatning uan-set om det er muligt at fastslå et ansvarsgrundlag efter dansk rets almindeli-ge regler. Det følger af arbejdsskadesikringslovens § 1.Det er endvidere oplyst, at der indtil 2003 med hjemmel i arbejdsskadesik-ringsloven var fastsat nærmere regler om erstatning til både voksne og børn,der var optaget i døgnophold i boformer m.v. efter serviceloven. De nuvæ-rende regler er en konsekvens af normaliseringen af tilværelsen for voksnepersoner i døgnophold i boformer, som i dag får udbetalt deres pension ogselv betaler for ophold og andre ydelser.I det omfang der ikke er fastsat særlige erstatningsretlige regler, måspørgsmål om ret til erstatning til personer i det offentliges varetægt afgøresefter de almindelige erstatningsretlige regler.Jeg har bedt Justitsministeriet om bidrag til besvarelsen for så vidt angår dealmindelige regler om offentlige myndigheders erstatningsansvar over forperson, der er i det offentliges varetægt. Justitsministeriet har oplyst følgen-de:”Efter omstændighederne har personer i det offentliges varetægt mulighedfor at få erstatning og godtgørelse efter dansk rets almindelige erstatnings-retlige regler for personskade, der indtræder, mens varetægtsforholdet be-står. De erstatnings- og godtgørelsesposter, der kan indgå i skadelidteserstatningsopgørelse, fremgår af erstatningsansvarslovens § 1. Det drejersig om erstatning for tabt arbejdsfortjeneste, helbredelsesudgifter og andettab som følge af skaden, godtgørelse for svie og smerte samt for varigt ménog erstatning for tab eller forringelse af erhvervsevne. Har skadelidte væretudsat for en retsstridig krænkelse, kan der endvidere tilkendes godtgørelsefor tort mv., jf. erstatningsansvarslovens § 26.Efter de almindelige erstatningsregler er det en betingelse for at få tilkendterstatning, at der foreligger et ansvarsgrundlag – der stilles normalt krav omat skadevolderen skal have handlet culpøst – og at der er indtrådt en skadehos en skadelidt med et deraf følgende tab. Derudover skal der være år-sagsforbindelse mellem den skadegørende handling og den indtrådte skade.Endvidere skal den indtrådte skade have været påregnelig (adækvat).Culpareglen beskrives traditionelt således, at der indtræder ansvar for enskade, som forvoldes ved en handling, der kan tilregnes den, der handler,som forsætlig eller uagtsom.”Jeg kan henholde mig til det af Justitsministeriet oplyste.
Karen Ellemann
3
/ Mette Kryger Gram