Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 29. oktober 2009
OKJ/ J.nr. 2009-7046
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 17. september2009 følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 596 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Frederiksen (S).
Spørgsmål nr. 596:”Hvilke konsekvenser forventer ministeren, at det stigende antal børn, dervokser op i fattigdom i Danmark, vil få?”
Svar:Jeg går ud fra, at spørgeren refererer til undersøgelsen ”Børnefattigdom iDanmark 2002 – 2006” fra SFI, 2009. Undersøgelsen bruger tre forskelligefattigdomsmål: relativ fattigdom målt ved 50 pct. af medianindkomsten, rela-tiv fattigdom målt ved 60 pct. af medianindkomst og et tredje mål, som kal-des ”implicit fattige børn målt ved fiktivt kontanthjælpsniveau”. Sidstnævntemål kan ifølge undersøgelsen i nogen udstrækning betragtes som et mål iforhold til en fast absolut grænse i kroner og ører.Undersøgelsen viser overordnet set, at den relative fattigdom blandt børne-familier er steget fra 2002 til 2005, mens der er et fald fra 2005 til 2006. Detskal dog bemærkes, at der netop er tale omrelativfattigdom. Hvis man kig-ger på det implicitte mål ud fra det fiktive kontanthjælpsniveau, altså en fastgrænse, viser tallene omvendt, at andelen af fattige børn er lavere i 2006end i 2002. Stigningen i den relative fattigdom skyldes altså ikke, at flerebørnefamilier har fået færre penge mellem hænderne.Det er i øvrigt vigtigt at nævne, at mobiliteten ud af lavindkomstgruppen erhøj. Det betyder, at langt de fleste børn kun er berørt af lav indkomst i enkortere periode. Børn, som i en kortere periode befinder sig i lavindkomst-
2
gruppen, kan således ikke siges at vokse op i fattigdom forstået sådan, at dei hele barndommen befinder sig i lavindkomstgruppen.Det er vigtigt at være opmærksom på børn, som risikerer social marginalise-ring eller har behov for særlig støtte i øvrigt – uanset årsagen hertil. I denforbindelse skal det bemærkes, at kommunerne er forpligtede til at iværk-sætte støtte over for børn og unge, som har behov for det.Samtidig er det min opfattelse, at indsatsen over for familier i lavindkomst-gruppen i høj grad handler om at styrke de generelle vilkår for børn og deresfamilier i samfundet. Det drejer sig f.eks. om gode beskæftigelses- og ud-dannelsesmuligheder for forældrene, gode dagtilbud, en god folkeskole ogkvaliteten af de mere målrettede indsatser for udsatte børn og unge og deresforældre – alle områder, som regeringen løbende arbejder for at forbedre.
Karen Ellemann/ Peter Juul