Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 29. oktober 2009
LKR/ J.nr. 2009-6986
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 16. september2009 følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 588 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra René Skau Björnsson (S)
Spørgsmål nr. 588:”Ministeren bedes kommentere artiklerne ”Døve kan ikke blive SOSU assi-stenter” og ”For få praktikpladser til døve” fra netavisen Vejle Amts Folkeblad– Fredericia den 22. august 2009”
Svar:Ifølge princippet om sektoransvar er det Undervisningsministeriet, der haransvaret for, at mennesker med handicap har adgang til uddannelsessyste-met.Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har undervisningsministeren oplystfølgende:”Jeg kan oplyse, at elever med et handicap eller vanskeligheder, der kansidestilles hermed, optages efter de almindelige regler for uddannelsen ogkan ikke afvises med begrundelse i handicappet, jf. § 1, stk. 2, i bekendtgø-relse nr. 1030 af 15. december 1993 om specialpædagogisk støtte undererhvervsuddannelser m.v. Elever med handicap har endvidere krav på spe-cialpædagogisk støtte, således at de med deres særlige uddannelsesforud-sætninger har mulighed for at opfylde uddannelsens mål, jf. bekendtgørel-sens § 2, stk. 1. Denne støtte omfatter også praktikuddannelsen.Det er væsentligt, at skolen som grundlag for uddannelsesplanen vejlederden enkelte elev om uddannelsesmuligheder og de krav, der stilles i selveuddannelsen, så eleven kan foretage et realistisk valg, jf. § 50, stk. 4, i be-
2
kendtgørelse nr. 1518 af 13. december 2007 om erhvervsuddannelser.Grundet døve elevers særlige forudsætninger fordrer formidling af praktik-pladser et godt samarbejde mellem skole og praktikvirksomhederne om depågældende elevers uddannelse.De to hørehandikappede ansøgere til social- og sundhedsuddannelsens trin2 (social- og sundhedsassistentuddannelsen) på Social- og Sundhedsskoleni Fredericia, som er omtalt i de to artikler i Fredericia Dagblad, har den 18.august 2009 rettet henvendelse til mig om de problemer, som de har opleveti forbindelse med deres ansøgning til uddannelsen. Jeg bad i den forbindel-se mine embedsmænd om at rette henvendelse til skolen for at få en rede-gørelse om skolens optagelsesprocedure. På baggrund af det herefter mod-tagne svar fra skolen har Undervisningsministeriet sendt et opfølgende brevtil skolen, hvori skolen anmodes om at justere dele af optagelseskriterierne,afslagskonceptet til afviste ansøgere mv. Det er Undervisningsministerietsvurdering, at der ikke i skolens redegørelse er tegn på diskrimination af an-søgere, der har et hørehandikap.I forhold til de ovennævnte ansøgere er skolen gået i dialog med de pågæl-dende for at vejlede om, hvordan ansøgerne eventuelt kan kvalificere sigyderligere til optagelse til uddannelsen. Det samme tilbud om vejledninggives også til alle andre afviste ansøgere.”Jeg har ikke yderligere bemærkninger.
Karen Ellemann/ Karin Ingemann