Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
757649_0001.png
757649_0002.png
757649_0003.png
757649_0004.png
757649_0005.png
757649_0006.png
757649_0007.png
757649_0008.png
757649_0009.png
757649_0010.png
757649_0011.png
757649_0012.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 11. november 2009
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
KFI/ J.nr. 2008-1213
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 11. september2009 følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 585 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lone Dybkjær (RV)
Spørgsmål nr. 585:”Ministeren bedes kommentere "Forslag til lovgivning og sociale tiltag vedr.prostitution" fra Seksualpolitisk Forum, oktober 2008, jf. SOU alm. del - bilag460, herunder redegøre for ministerens holdning til de enkelte forslag, derbliver fremsat.”
Svar:Flere af forslagene fra Seksualpolitisk Forum hører ikke ind under Indenrigs-og Socialministeriets ressort. Jeg har derfor indhentet bidrag fra Beskæfti-gelsesministeriet, for så vidt angår punkt 1, 2 og 7. Integrationsministeriethar bidraget med svar til punkt 3 og også til punkt 7. Justitsministeriet harbidraget med svar til punkt 8.Ad punkt 1 og 2 (fuld afkriminalisering og statslig kontrol ved bordel-drift):Beskæftigelsesministeriet oplyser:”For så vidt angår Seksualpolitisk Forums første forslag om fuld afkriminali-sering og anerkendelse af sexarbejde som lovligt erhverv kan det oplyses, atdaværende Direktoratet for Arbejdsløshedsforsikringen (nu Arbejdsdirektora-tet) i januar 1993 udsendte meddelelse om, at prostitution ikke kan dannegrundlag for optagelse som medlem af en a-kasse.
2
Meddelelsen slår fast, at det ved formålsfortolkning af reglerne i lov om ar-bejdsløshedsforsikring om optagelse i en arbejdsløshedskasse er forudsat,at ulovlige erhverv ikke skal kunne danne grundlag for optagelse.Meddelelsen henviser til, at erhverv ved prostitution som eneste indtægtskil-de ikke kan anses for lovligt, jf. dagældende § 199, stk. 2, i straffeloven.Med virkning fra 1. juli 1999 blev straffelovens § 199 ophævet. Det fremgårimidlertid af bemærkningerne til lovforslaget, at ophævelsen af § 199 ikkemedfører, at prostitution anses som et lovligt erhverv.Bemærkningerne herom er følgende:”Det er således forudsat, at de foreslåede ændringer af straffeloven ikkemedfører ændringer i de prostitueredes stilling i henhold til anden lovgivning,hvor der måtte være knyttet retsvirkninger til, at de nævnte erhverv i straffe-loven betegnes som ulovlige og er forbundet med strafansvar.Efter reglerne i arbejdsløshedsforsikringsloven har en person bl.a. ret til atblive optaget i en arbejdsløshedskasse, hvis den pågældende udøver selv-stændig erhvervs virksomhed. Det fremgår ikke udtrykkeligt af loven, at derskal være tale om en lovlig erhvervsvirksomhed, men i praksis er det antagetaf Direktoratet for Arbejdsløshedsforsikringen og Arbejdsmarkedets Anke-nævn, at et krav herom må indfortolkes i loven.Prostituerede m.v. kan således ikke i dag optages i en arbejdsløshedskassepå grundlag af prostitutionserhvervet og kan som følge heraf ikke opnå ret tildagpenge, orlovsydelser og efterløn på grundlag heraf.Den foreslåede ikrafttrædelsesbestemmelse indebærer, at ændringerne afstraffeloven ikke medfører, at de prostitueredes stilling ændres på dette om-råde.”Det er altså fortsat ikke muligt at blive optaget i en arbejdsløshedskasse pågrundlag af beskæftigelse ved prostitution, og regeringen er ikke indstillet påat tage initiativ til ændring heraf.Det skyldes navnlig, at det er en hovedbetingelse for at få ret til dagpengem.v., at man ved ledighed står til rådighed for arbejdsmarkedet. Men det vilikke være muligt at stille krav om, at en ledig skal være til rådighed for be-skæftigelse af denne art, eller at anvise eller formidle sådant arbejde.Det ville være absurd at være arbejdsløshedsforsikret på grundlag af ud-øvelse af en beskæftigelse, som man ikke kan være forpligtet til at stå tilrådighed for.
3
Angående oprettelse af fagforeninger for prostituerede kan det nævnes, atder ifølge Grundlovens § 78 er frihed til foreningsdannelse i Danmark. Der ersåledes intet til hinder for, at private parter opretter foreninger med et lovligtøjemed, som kan bistå de prostituerede.Seksualpolitisk Forum foreslår endvidere, at arbejdsmiljølovgivningen skalvære gældende for bordeller, at Arbejdstilsynet jævnligt skal foretage god-kendelse og kontrol af forholdene på disse arbejdssteder, samt at escortbu-reauer skal registreres.Hertil kan det oplyses, at arbejdsmiljølovgivningen ikke finder anvendelse iforhold til ulovlig virksomhed, som f.eks. bordelvirksomhed. Som reglerne eri dag, vil de foreslåede opgaver med godkendelse, kontrol og registrering afbordelvirksomhed derfor falde uden for Arbejdstilsynets opgaver, som be-skrevet i arbejdsmiljøloven, og regeringen er ikke indstillet på at tage initiativtil en ændring heraf.Hvis Arbejdstilsynet i forbindelse med sin tilsynsvirksomhed bliver opmærk-som på overtrædelse af anden lovgivning, vil Arbejdstilsynet allerede i dag,på samme måde som andre kontrolmyndigheder, kunne underrette de rele-vante myndigheder, f.eks. politiet.Seksualpolitisk Forum foreslår endvidere, at der skal udarbejdes en særligskærpet branchevejledning på området vedrørende arbejdsmiljømæssigindretning og drift af bordelvirksomhed, således at arbejdet kan udføres sik-kerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.Generelt om branchevejledninger kan det oplyses, at disse udarbejdes af deenkelte branchearbejdsmiljøråd. Vejledningerne er udtryk for, hvad der erarbejdsmarkedets parter fælles opfattelse af, hvad der er god arbejdsmiljø-standard- og praksis inden for en given branche.På samme måde som i forhold til arbejdsmiljølovgivningen, vil en vejledning,gældende for en kriminaliseret branche, imidlertid falde uden for rådenesforretningsområde efter lovgivningen.”Ad punkt 3 (midlertidigt ophold eller arbejdstilladelse til ofre for traf-fickingofre):Integrationsministeriet oplyser:”Udlændingelovgivningen indeholder særlige regler og tilbud rettet modhandlede udlændinge. Disse initiativer blev gennemført ved en ændring afudlændingeloven, der trådte i kraft den 1. august 2007. Lovændringen ud-møntede bl.a. en række tiltag fra regeringens Handlingsplan til bekæmpelseaf handel med mennesker 2007-2010.
4
Efter udlændingeloven tilbydes handlede udlændinge, der opholder sig ulov-ligt her i landet, en udvidet refleksionsperiode. Handlede udlændinge, derikke har lovligt ophold eller ikke opfylder betingelserne for at få opholdstilla-delse og derfor skal udrejse, får altid en refleksionsperiode eller udrejsefristpå 30 dage. Perioden kan forlænges i op til 100 dage, hvis udlændingensamarbejder med myndighederne om en forberedt hjemsendelse. De 100dage – den udvidede refleksionsperiode – skal bruges til at forberede ud-lændingens hjemrejse.Derudover tilbydes handlede udlændinge, der skal udrejse, en forberedthjemsendelse. Tilbuddet herom hænger sammen med den udvidede reflek-sionsperiode og omfatter både aktiviteter her i landet og i hjemlandet. Hen-sigten med tilbuddet er bl.a. at medvirke til at styrke det enkelte menneskeog derved at hindre, at de pågældende bliver handlet igen, når de vendertilbage til deres hjemlande.Under opholdet her i landet, dvs. under behandlingen af en eventuel sag omopholdstilladelse eller indtil udrejse, tilbydes alle handlede udlændinge udvi-det sundhedsfremmende behandling og psykologisk, juridisk og socialpæ-dagogisk hjælp til at bearbejde de oplevelser, som de pågældende har væ-ret udsat for. Der er tillige mulighed for indkvartering på krisecenter, hvis derer behov herfor.Den forberedte hjemsendelse indebærer derudover bl.a., at en handlet ud-lænding ved en tilbagevenden til sit hjemland vil blive modtaget af en orga-nisation dér, når det er muligt. I praksis omfatter begrebet ”forberedt hjem-sendelse” et individuelt tilrettelagt hjemrejse-, modtagelses- og reintegrati-onsforløb, og Udlændingeservice har med henblik på varetagelse af opga-ven indgået kontrakt med International Organisation for Migration (IOM), derbl.a. forestår planlægning og gennemførelse af forløbet. Afhængig af denenkeltes behov og situation, kan forløbet f.eks. omfatte indkvartering, iværk-sætterydelse og -hjælp, mulighed for uddannelse/undervisning og psykoso-cial rådgivning.Ud over tilbuddene om udvidet støtte under opholdet i Danmark, får allehandlede udlændinge – umiddelbart efter at Udlændingeservice har vurderetde pågældende handlede – via Center mod Menneskehandel udpeget enkontaktperson, der skal bistå udlændingen under hele forløbet i Danmark.Dette omfatter vejledning om de forskellige tilbud, som gives handlede ud-lændinge, og om hvad den forberedte hjemsendelse indebærer.Seksualpolitisk Forums anbefalinger omfatter således en række af de tilbud,som handlede udlændinge allerede modtager.
5
Derudover foreslår Seksualpolitisk Forum bl.a., at der bør gives midlertidigopholdstilladelse, hvis en handlet udlænding samarbejder med politiet i efter-forskningsmæssig sammenhæng.Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at udlændingelovgivningenssærlige regler og tilbud til handlede udlændinge, jf. ovenfor, ikke er afhængi-ge af, at de pågældende samarbejder med politiet i forhold til en efterforsk-ning mod eventuelle bagmænd, eller at der kan rejses en straffesag modsådanne bagmænd.Hensigten med disse lovgivningsmæssige initiativer er at hjælpe og støttedet enkelte menneske, og denne bistand bør ikke efter regeringens opfattel-se gøres betinget af, at udlændingen samarbejder med politiet.Det kan derudover oplyses, at det efter udlændingeloven er muligt at udste-de et visum eller en midlertidig opholdtilladelse til en udlænding, der er ble-vet handlet, med henblik på at den pågældende kan vidne mod bagmænd iforbindelse med efterforskning eller behandling af en straffesag om menne-skehandel. I disse situationer gives det midlertidige ophold af hensyn til ef-terforskningsarbejdet.Endvidere bemærkes, at den udvidede refleksionsperiode, tilbuddet om for-beredt hjemsendelse og de øvrige lovgivningsmæssige initiativer mod men-neskehandel ikke begrænser handlede udlændinges mulighed for at søgeom opholdstilladelse i Danmark.Seksualpolitisk Forum anfører derudover, at en handlet udlænding bør med-deles tidsubegrænset opholdstilladelse, hvis bagmanden findes og idømmesstraf.Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at det forekommer retssikker-hedsmæssigt betænkeligt at betinge opholdstilladelse til én person af, at enanden person dømmes for et strafbart forhold.Endelig foreslår Seksualpolitisk Forum, at en handlet udlænding, der ved entilbagevenden til hjemlandet vil være truet af bagmænd, skal meddeles op-holdstilladelse.Integrationsministeriet kan hertil oplyse, at handlede udlændinge kan søgeom asyl, hvis de frygter for forfølgelse fra bagmænd eller andre i deres hjem-land. Asylmyndighederne vurderer på baggrund af forholdene i den enkeltesag, hvorvidt betingelserne for asyl er opfyldt, dvs. om den enkelte er kon-kret og personligt forfulgt, eller om den pågældende er i en reel risiko for atblive udsat for overgreb i hjemlandet. Hvis en udlænding, der har været ud-sat for menneskehandel, risikerer forfølgelse m.v. i sit hjemland, vil den på-gældende kunne meddeles asyl her i landet. Ved siden af asylsystemet har
6
en handlet udlænding mulighed for at få opholdstilladelse, hvis væsentligehensyn af humanitær karakter afgørende taler for det, f.eks. hvis udlændin-gen lider af en meget alvorlig fysisk eller psykisk sygdom. Herudover kan dergives opholdstilladelse, hvis ganske særlige grunde i øvrigt taler derfor.Det er således regeringens opfattelse, at udlændingelovgivningen sikrerhandlede udlændinge den hjælp og støtte, som de pågældende på grund afderes situation måtte have behov for, herunder i forhold til at få opholdstilla-delse her i landet efter de gældende regler.Til orientering kan det oplyses, at den samlede indsats under handlingspla-nen mod menneskehandel løbende følges af en tværministeriel arbejds-gruppe på området. Der udarbejdes hvert år en statusrapport, hvor bl.a.udmøntningen af de enkelte initiativer beskrives nærmere. Den senestestatusrapport blev offentliggjort i juli 2009 og omfatter perioden fra marts2007 til juni 2009. Statusrapporten er tilgængelig på Ligestillingsministerenshjemmeside påwww.lige.dk.”Ad punkt 4 (dannelse af sociale netværk):Der er intet i den nuværende lovgivning, der forhindrer dannelsen af socialenetværk og foreninger blandt udenlandske borgere. Flere steder i Danmarkfinder man lokale nationalitetsbaserede foreninger med sociale tilbud ogaktiviteter for udlændinge. Det står udenlandske og danske prostituerede fritfor at indgå og danne netværk, for eksempel via internettet.I både europæiske og ikke-europæiske lande er prostitution og andre formerfor sexarbejde årsag til udstødelse og marginalisering, således også blandtudenlandske borgere i Danmark. Erfaringer viser, at udenlandske prostitue-rede frygter en afsløring af deres prostitution, fordi de risikerer udstødelse aflandsmænds sociale netværk. Risikoen for afsløring og udstødelse harmo-nerer derfor ikke altid med ønsket om netværksaktiviteter.Etableringen af ’Mødestedet’ på Vesterbro, København, som koordineres isamarbejde mellem Center For Menneskehandel, Reden International ogKompetencecenter Prostitution, gør det muligt for handlede kvinder i prosti-tution at møde ligesindede. Medarbejderne sørger for at tilgodese udenland-ske prostitueredes umiddelbare sociale og sundhedsmæssige behov samtevt. ønsker om retshjælp.Ad punkt 5 (nytænkende socialt arbejde):Socialt opsøgende arbejde målrettet socialt udsatte grupper har i mange årværet en kommunal opgave. Socialfaglig bistand til prostituerede er på denbaggrund gennem 1990’erne implementeret som udviklingsprojekter i størredanske kommuner. Erfaringerne viser, at ikke alle kommuner magter at til-
7
godese denne antalsmæssigt begrænsede målgruppes særlige behov. Påbaggrund af disse erfaringer har man i Danmark oprettet et statsligt center,som dækker alle landets kommuner.Den nuværende indsats på prostitutionsområdet er landsdækkende, ogdermed unik for de nordiske lande. I Norge og Sverige findes alene kommu-nale tilbud i få storbyer. Socialfaglige medarbejdere fra KompetencecenterProstitution har siden 2005 opsøgt massageklinikker i hele Danmark med etensartet og kvalificeret tilbud til prostituerede om socialfaglig støtte. Heriindgår også rådgivning om psykiske, sundhedsmæssige, skattemæssigeforhold samt vejledning om personlig og seksuel sikkerhed. Det er ogsåmuligt for prostituerede at få bistand telefonisk eller pr. e-mail.Hvis den prostituerede ønsker samtaler med en psykolog, har medarbejde-ren mulighed for at visitere til 11 individuelle psykologsamtaler, som er gratisfor brugeren. Tilbuddet gælder også tidligere prostituerede. Netværket afpsykologer dækker alle landets regioner, og der er pt. ingen ventetid påydelsen.I udarbejdelsen af individuelle handlingsplaner for prostituerede, kan desocialfaglige medarbejdere fungere som den prostitueredes bisidder. Bisid-derrollen anvendes ofte i vurderinger af arbejdsevne, pensionssager og iforbindelse med uddannelsesvalg samt i prostitueredes møde med politi,SKAT, hospitaler, etc. De socialfaglige medarbejdere underviser derudoverkommunale sagsbehandlere på temadage om imødekommelse af prostitue-redes særlige behov i regi af lov om social service.KFUK’s Rederne i København, Århus og Odense har tilsvarende tilbud omsocialfaglig rådgivning, retshjælp, bisidderordning og visitation til psykolog-hjælp for gadeprostituerede, der ofte lever med en kombination af sociale,psykiske, sundhedsmæssige og misbrugs-problematikker. Redernes medar-bejdere har et indgående kendskab til hvilke behandlings- og hjælpetilbud,som kan hjælpe de ofte hårdt belastede kvinder i deres individuelle proble-matikker.Ad punkt 6 (lettere adgang til og bedre former for behandlingstilbud):På både stof- og alkoholområdet har regeringen indført en 14-dages be-handlingsgaranti. Det betyder, at alle med et behandlingskrævende misbruginden for 14 dage skal modtage et tilbud om behandling af den ene elleranden art.Det skal yderligere nævnes, at der var enighed i satspuljekredsen om atafsætte 5,0 mio. kr. årligt i perioden 2010-2013 til etablering af et behand-lingstilbud med mulighed for overnatning til stofmisbrugende kvinder i prosti-tution. Formålet med tilbuddet er at nå de prostituerede kvinder, som er
8
stofmisbrugere, og som ikke kan profitere af de eksisterende behandlingstil-bud for stofmisbrugere. Behandlingstilbuddet skal være en indgang for kvin-derne i systemet, et slags akuttilbud.Ad punkt 7 (arbejdstilladelse til udenlandske sexarbejdere):Beskæftigelsesministeriet oplyser:”Spørgsmål vedrørende reglerne om arbejdstilladelse er Integrationsministe-riets område. Det kan dog oplyses, at arbejdstilladelse kun kræves for bor-gere uden for EU, idet alle EU-borgere har ret til at indrejse i Danmark og,hvis opholdsdirektivets betingelser er opfyldt, at tage fast ophold i Danmark.Det er med de gældende regler vedrørende prostitution og alfonseri ikkerelevant at tale om arbejdstilladelse til sexarbejdere.”Integrationsministeriet oplyser:”Efter udlændingelovens regler kan alle udlændinge søge opholds- og ar-bejdstilladelse i Danmark med henblik på at arbejde eller drive selvstændigvirksomhed.Det er som hovedregel er en betingelse for at give opholds- og arbejdstilla-delse, at væsentlige beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige hensyntaler for det. Det vil sige, at der ved behandlingen af sådanne ansøgningerlægges vægt på, om der er tilgængelig dansk eller herboende udenlandskarbejdskraft eller arbejdskraft inden for EU, som på kvalificeret vis vil kunnevaretage det pågældende arbejde (gælder kun visse ansøgertyper), og omdet pågældende arbejde er af en sådan særlig karakter, at opholds- og ar-bejdstilladelse kan anbefales. Der gives f.eks. normalt ikke tilladelse til ud-lændinge, som skal udføre sædvanligt faglært arbejde, som f.eks. tømrereog murere, eller ufaglært arbejde, f.eks. pizza-bagere, bude, rengøringsar-bejde mv.Det er et krav, at ansøgeren kan fremvise en jobkontrakt eller et konkretjobtilbud, hvoraf løn og ansættelsesvilkår fremgår, og at løn- og ansættel-sesvilkår er sædvanlige efter danske forhold. I visse tilfælde kan det desu-den være en betingelse, at ansøgeren har fået fornøden autorisation ellerlignende. Dette gælder f.eks. læger, som skal have autorisation af Sund-hedsstyrelsen.Derudover findes en række ordninger, som gør det lettere for højt kvalifice-rede udlændinge at få opholds- og arbejdstilladelse i Danmark, herunderbl.a. positivlisten og beløbsordningen:Positivlistener en liste over de erhverv, hvor der er mangel på kvalificeretarbejdskraft. Personer uddannet inden for et af disse erhverv har særligt let
9
adgang til det danske arbejdsmarked.Beløbsordningenindebærer, at udlændinge, som er tilbudt et job med en lønover et vist beløb, har særlig let adgang til det danske arbejdsmarked.Ved vurderingen af, om en udlændingen kan få opholds- og arbejdstilladelsefor at drive selvstændig erhvervsvirksomhed, lægges der bl.a. vægt på, atder skal være særlige danske erhvervsinteresser i, at virksomheden etable-res i Danmark, at der skal være tilvejebragt tilstrækkeligt økonomisk grund-lag for driften af virksomheden, at udlændingens tilstedeværelse skal værenødvendig for etableringen, og han eller hun skal deltage aktivt i virksomhe-dens drift. Udlændinge, der blot har økonomiske og finansielle interesser ivirksomheden for eksempel aktionærer, vil derfor ikke kunne få tilladelse. Enudlænding kan normalt ikke få opholds- og arbejdstilladelse for at etablereen restauration, en detailforretning, en mindre handelsvirksomhed eller lig-nende i Danmark.Det bemærkes, at nordiske statsborgere er fritaget for kravet om opholdstil-ladelse og dermed frit kan indrejse, opholde sig og arbejde i Danmark.EU/EØS-statsborgere og schweiziske statsborgere, som ønsker at opholdesig i Danmark efter EU-reglerne om fri bevægelighed, kan være omfattet afde særlige regler herom.Det kan til orientering oplyses, at udlændinge- og integrationssportalenwww.nyidanmark.dkindeholder nærmere information om reglerne om op-holds- og arbejdstilladelse.”Ad punkt 8 (yderligere ressourcer til politiets efterforskning):Justitsministeriet oplyser:”Straffeloven indeholder en række bestemmelser, der kriminaliserer rufferi,menneskehandel og anden form for bagmandsvirksomhed i relation til prosti-tution.Efter straffelovens efter straffelovens § 228 (om rufferi) straffes den, der bl.a.for vindings skyld forleder nogen til kønslig usædelighed med andre, ellersom holder bordel, med fængsel indtil 4 år.Den, der bl.a. fremmer kønslig usædelighed ved for vindings skyld at optræ-de som mellemmand, eller som udnytter en andens erhverv ved kønsligusædelighed, straffes med fængsel indtil 3 år eller under formildende om-stændigheder med bøde, jf. straffelovens § 229.Herudover straffes efter straffelovens § 262a (om menneskehandel) den, derrekrutterer, transporterer, overfører, huser eller efterfølgende modtager en
10
person, hvor der anvendes eller har været anvendt f.eks. ulovlig tvang, fri-hedsberøvelse eller trusler, med henblik på udnyttelse af den pågældendeved bl.a. kønslig usædelighed.Som det fremgår, omfatter bestemmelserne om rufferi og menneskehandelmv. forskellige former for udnyttelse af bl.a. prostituerede. Det er alene per-soner, der anvender disse udnyttelsesformer (eller medvirker hertil), derifalder strafansvar efter de gældende bestemmelser, og således ikke ”enhversom hjælper” de prostituerede, som anført i henvendelsen fra SeksualpolitiskForum.Justitsministeriet kan endvidere oplyse, at indsatsen mod kvindehandel ogrufferi i de seneste år har været et højt prioriteret indsatsområde for politiet.Rigspolitiet fremlagde således i efteråret 2006 en særlig strategi for en styr-ket politimæssig indsats mod prostitutionens bagmænd.Det er således forudsat i strategien, at politiet skal gå målrettet efter at af-dække, efterforske og retsforfølge de bagmænd, som på strafbar vis udnyt-ter andres prostitution.Med hensyn til ressourceforbruget følger det af strategien, at der i hver poli-tikreds skal afsættes de fornødne ressourcer med henblik på at sikre, at derkan iværksættes og gennemføres en proaktiv og målrettet indsats mod pro-stitutionens bagmænd baseret på en systematisk kontrolvirksomhed samtindsamling, bearbejdning og analyse af oplysninger om prostitutionsmiljøet ipolitikredsene.Det kan afslutningsvis oplyses, at indsatsen mod prostitutionens bagmændog ofrene for menneskehandel og rufferi endvidere er udpeget som et sær-ligt prioriteret indsatsområdet i flerårsaftalen for politiet og anklagemyndig-heden 2007-2010.”Ad punkt 9 (kampagne imod diskrimination af sexarbejdere):Fagområde Prostitution, herunder Center Mod Menneskehandel og Kompe-tencecenter Prostitution arbejder aktivt for at modvirke stigmatisering ogmarginalisering af prostituerede. Individuelle følgevirkninger af marginalise-ring bearbejdes individuelt og altid i tæt dialog med de berørte. Se i øvrigtsvaret til punkt 5.Ad punkt 10 (oprettelse af ikke-moraliserende støttecentre):Alle danske tilbud, som har specialiseret sig i at arbejde med prostitution,tilbyder brugerne anonymitet og mulighed for hjælp til en bred vifte
11
af problematikker i brugerens eget tempo. Tilbuddenes sammensætning erudtryk for ønsket om at støtte socialt udsatte og marginaliserede i deresrettigheder som borgere i dette land.Prostituerede og prostitutionskunder kan benytte de almindeligt tilgængeligeoffentlige tilbud på lige fod med andre borgere i landet. Heller ikke her an-vender man tvang og mission som en betingelse for hjælp i mødet med so-cialt udsatte.Marginaliserede borgere kan have svært ved at samarbejde med behand-lingscentrene. Det sker f.eks., når dialogen mellem behandler og brugerbelastes af gensidige misopfattelser af kompetencer og målsætninger. Der-for tilbyder Kompetencecenter Prostitution temadage og anden formidlingmålrettet kommuner og andre hjælpetilbud med oplysning om vilkår og ret-tigheder for prostituerede, ligesom prostituerede borgere rådgives om deresmuligheder og rettigheder.De danske tilbud, som har specialiseret sig i at arbejde med prostituerede,ser det som deres opgave at varetage udsatte prostitueredes rettigheder ogimødekomme de særlige problematikker, som er forbundet med et liv i pro-stitution. Det foregår altid efter den prostitueredes ønske. Se i øvrigt ogsåpunkt 6.Ad punkt 11 (mere uvildig forskning):Som led i udmøntningen af satspuljen for 2010 er der afsat 4,0 mio. i 2010 tilen kortlægning/undersøgelse af prostitutionsområdet. Alle prostitutionsfor-mer kan indgå i undersøgelsen, herunder også gade- og narkoprostitueredesamt mænd i prostitution. Der vil både være tale om en kvalitativ og kvantita-tiv undersøgelse. Formålet er at øge viden om prostitution og at medvirke tilat forebygge, at kvinder og mænd kommer i prostitution, og at dem, der rentfaktisk er i prostitution, kommer ud af situationen. Undersøgelsen udformes,så det er muligt at sammenligne med resultaterne af eventuelle efterfølgen-de kortlægninger.
Karen Ellemann/ Peter Juul
12