Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 12. december 2008
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 12. november 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 58 (SOU Alm. del).
Â
Spørgsmål nr. 58:
â€Ministeren bedes kommentere oplæg fra Kirkens Korshær vedrørende forhold omkring østeuropæere med sociale behov i Danmark og om samarbejdet mellem det offentlige og frivillige organisationer, jf. SOU alm. del - bilag 62? â€
Svar:
De frivillige sociale organisationer spiller en væsentlig rolle i løsningen af sociale udfordringer. Af hensyn til de mennesker, der har brug for hjælp, er det nødvendigt, at det offentlige og de frivillige samarbejder om at sikre de socialt udsatte den bedst mulige hjælp. Jeg synes derfor, det er vigtigt, at kommunerne respekterer den frivillige sektors særlige værdier. De frivillige sociale organisationer må dog også acceptere visse krav, for eksempel om at aflægge regnskab, når de modtager offentlig støtte. Disse krav skal selvfølgelig afstemmes således, at kravene ikke bliver en større byrde end højest nødvendigt.
Jeg er overbevist om, at hvis vi i de kommende år skal leve op til et større behov for forandring og fornyelse i løsningerne af aktuelle og fremtidige udfordringer, som velfærdsstaten og civilsamfundet står overfor, må det fremtidige samarbejde omfatte alle frivillige sociale organisationer, det offentlige og andre aktører, som for eksempel virksomheder og andre frivillige foreninger. Dette samarbejde må baseres på gensidig lydhørhed, respekt og anerkendelse.
Vedrørende forhold omkring østeuropæere, er det en betingelse for hjælp efter serviceloven, at man opholder sig lovligt her i landet, jf. servicelovens § 2.
EU-borgere har ret til at opholde sig som turister i et andet EU-land i 3 måneder og som arbejdssøgende i 6 måneder under forudsætning af, at de kan forsørge sig selv, og at de ikke ligger værtslandet til byrde.
Personer, der ikke opholder sig lovligt her i landet, vil have ret til den hjælp, som ikke kan vente, til de kommer hjem igen. Det gælder f.eks. akut lægehjælp.
Kommunerne kan derfor ikke stille tilbud om ophold på en boform efter servicelovens § 110, herunder væresteds- eller natcafétilbud i tilknytning til boformen, til rådighed for personer, der ikke har lovligt ophold her i landet.
Når de frivillige sociale organisationer indgår driftsoverenskomst med en kommune fx om drift af et forsorgshjem eller herberg for personer med særlige sociale problemer efter servicelovens § 110, er de underlagt de samme vilkår som andre leverandører, der løser opgaver efter servicelovens § 110.
Karen Jespersen