Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 30. september 2009
BBE/ J.nr. 2009-191
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 3. september2009 følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 569 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Frederiksen (S)
Spørgsmål nr. 569:”Hvad er ministerens holdning til handicaporganisationernes bekymring over,at personer med handicap - trods stigende merudgifter - oplever besparelserover hele landet på handicapområdet, fordi behovet for hjælp overstigerudgifterne, som omtalt i Politiken den 24. august 2009?”
Svar:Allerførst skal det slås fast, at en kommunes økonomi selvfølgelig aldrig måvære styrende for, om en borger med handicap får hjælp. Afgørelser omindsatsen for den enkelte borger træffes på baggrund af en konkret individu-el vurdering. For de særlige tilbud og hjælpeforanstaltninger gælder detsamtidig, at det for hovedpartens vedkommende er op til kommunalbestyrel-sen inden for de lovgivningsmæssige rammer at vedtage, hvilket serviceni-veau der ønskes i kommunen.Med kommunalreformen har kommunerne fået det fulde myndigheds-, forsy-nings- og finansieringsansvar for det specialiserede socialområde, herunderhandicapområdet. Hensigten med at samle ansvaret for det specialiseredesocialområde i kommunerne var at give kommunerne bedre mulighed for atsammentænke indsatsen med kommunes øvrige tilbud og sikre en klar an-svarsfordeling i forhold til fastlæggelsen af rammerne og opgavevaretagel-sen på området.
2
Mange kommuner oplever imidlertid, at det er vanskeligt at styre og prioriterepå det specialiserede socialområde. Der er derfor igangsat en række initiati-ver, der skal bidrage til at løse det problem.Som opfølgning på aftalen om kommunernes økonomi for 2009 har regerin-gen og KL udarbejdet en pjece med 25 konkrete redskaber, der viser, hvor-dan kommunerne kan styre og prioritere opgaveløsningen og udgiftsudvik-lingen på det specialiserede socialområde. Pjecen er sendt til samtligekommuner.I aftalen om kommunernes økonomi for 2010 er det desuden aftalt, at derskal igangsættes et analysearbejde, vedrørende blandt andet incitaments-strukturer og regler på området, herunder rammeaftaler, prisdannelse, takst-fastsættelse samt køb og salg af pladser mellem kommuner, regioner ogprivate leverandører.Regeringen vil derudover efter dialog med KL fremsætte et lovforslag i efter-året, der skal skabe bedre sammenhæng mellem visitationskompetence ogfinansieringsansvar på det specialiserede socialområde. Udgangspunktet er,at den kommune, der betaler, også har visitationskompetencen.De igangsatte initiativer vil medvirke til at understøtte kommunernes arbejdepå området. Den øgede fokus på styring af området kan også bidrage til atskærpe opmærksomheden på, hvad der har effekt på området, så kvaliteteni indsatsen samtidig udvikles.Endelig skal det nævnes, at der gennem de seneste år er blevet tilført han-dicapområdet mange penge. I 2008 blev der således brugt godt 27 mia. kr.på voksenområdet, som dækker henholdsvis voksne med nedsat fysisk ellerpsykisk funktionsevne og udsatte voksne. Det er en stigning på ca. 4,8 pct. iforhold til udgifterne i 2007.Dertil har der i de sidste års kommuneøkonomiaftaler været afsat midler tilen realvækst i de kommunale serviceydelser. Således blev der afsat 1,3 mia.kr. i aftalen for 2008, 350 mio. kr. i aftalen for 2009 og 500 mio. kr. i aftalenfor 2010. Herudover er kommunernes udgiftsniveau i aftalen for 2010 løftetmed 800 mio. kr. i 2009 og fremover med henvisning til udgiftsudviklingen pådet specialiserede socialområde, herunder handicapområdet.
Karen Ellemann/ Birgitte Olesen