Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets SocialudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
5. oktober 2009
Socialudvalget har i brev af 3. september 2009 stillet følgende spørgsmål nr. 567(SOU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra LineBarfod (EL).
J.nr. 2009-6718/2009-0010641
Spørgsmål nr. 567:
”Ministeren bedes redegøre for om de hensyn til betalingsevne, der ligger til grundfor inddrivelsesloven med tilhørende bekendtgørelse fra skatteministeren og for so-cialministeriets bekendtgørelse 1056 af 7. nov. 2005 om kommunernes opkrævningaf tilbagebetalingskrav efter lov om aktiv socialpolitik og bekendtgørelse nr. 1383af 12. december 2006 om kommunalbestyrelsens opkrævning af tilbagebetalings-krav efter lov om social service, lov om social pension og lov om højeste, mellem-ste, forhøjet og almindelig førtidspension m.v., også skal lægges til grund nårkommunerne træffer afgørelse om modregning i løbende ydelser som boligstøtte?”Endeligt svar:
Det fremgår direkte af boligstøtteloven, at kommunalbestyrelsen kan modregnekrav på tilbagebetaling af boligstøtte i fremtidig boligsikring eller boligydelse. Derer ikke knyttet særlige betingelser hertil, for at modregning kan finde sted.Kommunalbestyrelsen skal derfor ikke foretage en konkret vurdering af skyldnersøkonomi, herunder en konkret beregning af betalingsevnen i henhold til reglerne iinddrivelsesbekendtgørelsen. Modregning i boligstøtte er således ikke betinget afhverken en forudgående eller efterfølgende vurdering af skyldners eller skyldnershusstands økonomiske forhold.Afgørelse om, hvorvidt tilbagebetaling skal ske ved modregning i den løbende bo-ligstøtte, kontant eller afdragsvis, træffes af kommunalbestyrelsen. Sådanne afgø-relser kan som andre afgørelser efter boligstøtteloven indbringes for det socialenævn.
Venlig hilsen
Inger Støjberg