Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
732278_0001.png
732278_0002.png
732278_0003.png
732278_0004.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 23. september 2009
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
DHO/ J.nr. 2009-6550
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 28. august føl-ger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar på spørgs-mål nr. 561 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Meta Fuglsang (SF).
Spørgsmål nr. 561:”Ministeren bedes redegøre for, om børnene af afviste asylansøgere ogasylansøgere, hvis sag er under behandling, er omfattet af servicelovens §50, og hvis det er tilfældet, hvilke forpligtelser der i så fald er til at foretageen egentlig udredning af børnenes forhold i forbindelse med behandling afen sag om hjemsendelse.”
Svar:Børn, der opholder sig på asylcentre som asylansøgere, hører som ud-gangspunkt under udlændingemyndighedernes område. Det betyder, at deter personalet på asylcentrene, der skal varetage den daglige omsorg forbørnene på stedet, herunder yde den nødvendige særlige støtte. Selvom deter personalet på stedet, der varetager det daglige arbejde, har kommunensideløbende hermed en aktiv forpligtelse til at føre tilsyn med børnene påasylcentrene. Dette følger af servicelovens § 146, hvorefter kommunalbesty-relsen skal føre tilsyn med alle børn, der opholder sig i kommunen. Kommu-nen skal i forlængelse heraf iværksætte en såkaldt § 50 undersøgelse, ”hvisdet må antages at et barn eller en ung trænger til særlig støtte”, ligesom deter tilfældet for andre børn.Det betyder, at hvis der er børn på asylcentrene, der har problemer af ensådan karakter, at udlændingemyndighederne ikke kan håndtere dem udenhjælp fra de kommunale myndigheder, har kommunerne en pligt til at ydeden nødvendige hjælp efter principperne i serviceloven. Kommunerne skalherefter anvende de samme procedureregler og foranstaltninger, som i øv-
2
rigt kan anvendes i forhold til udsatte børn og unge. Det kan fx være tilfæl-det, hvor det skønnes nødvendigt at anbringe et barn eller en ung uden forhjemmet. Det er Udlændingeservice under Integrationsministeriet, der god-kender og afholder udgifterne til særlige støtteforanstaltninger, jf. udlændin-gelovens § 42 a.Behandling af sager om asyl og hjemsendelse hører under Integrationsmini-steriets ressort. Integrationsministeriet oplyser blandt andet følgende:”For så vidt angår den egentlige faktiske hjemsendelse af afviste asylansø-gere, herunder børnefamilierne, kan det oplyses, at det er Rigspolitiet, dersørger for udsendelse i sager, hvor udlændinge – der ikke har ret til at op-holde sig her i landet – ikke ønsker at udrejse frivilligt.Rigspolitiets personale har erfaring med udsendelser af børnefamilier tilderes respektive hjemlande, og der vil naturligvis blive taget fornødent hen-syn til, at der er tale om familier med børn.Alle offentlige myndigheder, herunder Rigspolitiet, Flygtningenævnet, Ud-lændingeservice og Integrationsministeriet inddrager hensynet til barnetstarv i alle beslutninger, der træffes vedrørende børn.I henhold til Børnekonventionen skal bl.a. alle i den offentlige forvaltning iforbindelse med foranstaltninger vedrørende børn, lade barnets tarv kommei første række. (Artikel 3).Herudover er Danmark også forpligtet til at sikre barnet den beskyttelse ogomsorg, der er nødvendig under hensyntagen til de rettigheder og pligter,der gælder for barnets forældre. (Artikel 3).Der er ikke særlige procedurer for inddragelse af børnesagkyndig ekspertisei forbindelse med udsendelse af afviste asylansøgere med børn, men derkan naturligvis ske inddragelse af børnesagkyndig ekspertise, hvis der op-står behov herfor.Generelt er det således, at afviste asylansøgere og deres børn sædvanligviser indkvarterede på asylcentre frem til det tidspunkt, hvor udsendelsen kaneffektueres.Asylcentrene har pligt til at sikre forebyggende sundhedsforanstaltninger forbørn og unge, herunder at sikre børnene tilstrækkeligt gode psykiske sund-hedsforhold.
3
Derudover har kommunerne pligt til at føre tilsyn med børnenes forhold efterserviceloven. Når et asylcenter bliver opmærksom på et asylansøgerbarnmed særlige psykiske sundhedsproblemer, skal asylcentret kontakte kom-munen, så kommunen kan vurdere, om der er behov for en særlig indsats.Hertil kan det supplerende oplyses, at børnene og deres forældre i løbet aftiden på et asylcenter i dag får tilbudt de samme besøg af sundhedsplejer-ske, lægeundersøgelser og vaccinationer som danske børn får efter reglerneom forebyggende sundhedsordninger for børn og unge.I Dansk Røde Kors regi er der endvidere etableret en udredningsenhed forasylansøgerbørn med særlige behov, hvis formål det er at sikre psykologisksamt psykiatrisk behandling af asylansøgerbørn med særlige behov samtsikre psykologisk screening af nyankomne asylansøgerbørn. Udredningsen-heden har eksisteret som pilotprojekt siden foråret 2007 og er fra 1. juli 2008gjort til en del af operatørkontrakten mellem Dansk Røde Kors´ Asylafdelingog Udlændingeservice.Der iværksættes således en tidlig indsats ved, at alle børn psykologiskscreenes ca. 3 måneder efter ankomsten til landet. I de tilfælde, hvor dermåtte fremkomme oplysninger, der kan give anledning til bekymring for bar-nets videre udvikling, skal barnet henvises til udvidet pædagogisk psykolo-gisk helbredsscreening for at sikre, at barnet får rette tilbud. Såfremt derendvidere er behov herfor, skal asylansøgerbørnene henvises af det tvær-faglige team til en børnepsykolog, børnepsykiater eller anden relevant spe-cialist.Disse vilkår er også gældende for børnefamilier, som skal hjemsendes tilderes hjemlande.Endelig skal det understreges, at en asylansøger til enhver tid kan anmodeom at få sin sag genoptaget. En ansøgning om blandt andet humanitær op-holdstilladelse kan efterfølgende genoptages, hvis der fremkommer nyeoplysninger af så væsentlig betydning for sagen, at der er en vis sandsynlig-hed for, at sagen ville have fået et andet resultat, hvis oplysningerne havdeforeligget ved den oprindelige afgørelse af sagen.Såfremt ministeriet således efterfølgende får fremsendt en række nye oplys-ninger om de pågældendes helbredstilstand, vil ministeriet vurdere, hvorvidtdisse nye fremsendte oplysninger kan danne grundlag for at meddele hu-manitær opholdstilladelse efter bestemmelsen i udlændingelovens § 9 b, stk.1.
4
Denne fremgangsmåde gælder naturligvis også i sager omkring afviste asyl-ansøgere og asylansøgere, hvis sag er under behandling, og hvor der erbørn involveret.”
Karen Ellemann
/ Nina Eg Hansen