Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
625953_0001.png
625953_0002.png
625953_0003.png
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
SocialudvalgetFolketingetChristiansborg1240 København K
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 56 (Alm. del) stillet af Socialudvalget(Per Clausen (EL)) den 12. november 2008 og omtrykt den 3. december 2008.
16. december 2008
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 43
Med venlig hilsen
1260 København KTelefonTelefax3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Helge Sander
E-postNetstedCVR-nr.
Sagsnr.Dok nr.Side
08-0464827772331/1

Spørgsmål nr. 56 stillet af Socialudvalget (Per Clausen (EL)) den 3. decem-

ber 2008 til ministeren for videnskab, teknologi og udvikling (Alm. del).

Spørgsmål 56

Ministeren bedes redegøre for, hvad Danmark konkret har foretaget sig for at be-kæmpe social eksklusion ved hjælp af digital forvaltning, herunder hvad regerin-gen konkret har gjort for at leve op til beslutningen fra Ministerrådsmødet den19. september 2007 i2010, hvor der specifikt tales om medlemsstaternes forplig-telse til at sikre "Inclusive eGovernment"

Svar

Digital forvaltning giver borgerne mulighed for nemt og fleksibelt at få adgang tilforskellige offentlige serviceydelser. Den stadige udvikling og forbedring af dendigitale forvaltning i Danmark er en vigtig prioritet for regeringen, og den 20. ok-tober i år lanceredes derfor version 2 af netstedet borger.dk, som er borgernes di-gitale indgang til hele det offentlige Danmark.Det er, i overensstemmelse med ministerdeklaration fra den i spørgsmålet nævnteministerkonference, regeringens målsætning, at digitale offentlige serviceydelserskal være tilgængelige for alle landets borgere, og Videnskabsministeriet har der-for igangsat en række initiativer med henblik på at sikre størst mulig inklusion.Disse falder primært indenfor områderne it-kompetencer og it-tilgængelighed,som begge er forudsætninger for, at flest mulige borgere kan få gavn af den digi-tale forvaltning.Som overligger for initiativerne på it-færdighedsområdet foretages der en årlig it-barometermåling. It-barometeret for 2008 viste, at der er en andel af befolknin-gen, som endnu ikke har taget it til sig. Den årlige undersøgelse suppleres med ennetbaseret test, hvor borgerne kan måle deres it-færdigheder. Testen giver meddet samme respondenterne specifikke råd om, hvordan de yderligere kan styr-ke deres kompetencer på it-området. It-barometeret blev i november, 2008indrapporteret somflagship projectunder eGovernment på hjemmesiden:www.epractice.eu.OgsåRostrablev indmeldt somflagship project.Rostra er et værktøj på bor-ger.dk, der giver alle danske myndigheder mulighed for selv at oprette sikre elek-troniske afstemninger og debatter, som borgerne kan deltage i.Som en væsentlig del af udmøntningen af it-færdighedsinitiativerne iDanskernesit-færdigheder – en målrettet indsatsfra december 2007 har IT- og Telestyrelsenetableret et netværkssamarbejde med en række organisationer om at styrke bor-gernes it-færdigheder. Samarbejdet skal understøtte og supplere den brede ogomfattende indsats, der allerede foregår på tværs af samfundet. Samarbejdet gårunder fællesbetegnelsen ”Lærmere”,og netværket består aktuelt af Ældremobili-seringen, Ældresagen, Undervisningsministeriet, bibliotekerne (v/ Styrelsen forBibliotek og Medier, Bibliotekarforbundet, Danmarks Biblioteksforening, Biblio-Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Sagsnr.Dok nr.Side
08-0464827772331/1
tekschefforeningen), Dansk IT, Dansk Metal, AOF Danmark, BorgerserviceOdense og Svendborg Borgerservice.I oktober 2008 indgik IT- og Telestyrelsen en rammekontrakt med fem leveran-dører, så der kan indkøbes innovative e-læringsløsninger i henhold til både rege-ringensNational strategi for ikt-støttet læringog udspillet om it-færdighederDanskernes it-færdigheder – en målrettet indsats.Det første projekt udbydes istarten af 2009, og vil fokusere på udvikling af e-læringsmateriale til en styrkelseaf borgernes it-færdigheder målrettet offentlig digital selvbetjening.For at sikre at digitale forvaltningsløsninger også er tilgængelige for borgere medforskellige former for funktionsnedsættelser, indgik regeringen i september 2007en aftale med KL og Danske Regioner om obligatoriske åbne standarder for nyeog opgraderede it-systemer i den offentlige sektor, med ikrafttrædelse 1. januar2008. En af disse standarder, WCAG, skal sikre offentlige hjemmesiders tilgæn-gelighed for brugere med funktionsnedsættelser. I denne forbindelse foretog IT-og Telestyrelsen i foråret 2008 den første af foreløbigt tre kortlægninger af til-gængeligheden af offentlige netsteder. Resultatet viste, at der er god plads til for-bedringer for at opnå fuld tilgængelighed. På baggrund af resultaterne har IT- ogTelestyrelsen iværksat en informationsindsats i samarbejde med KL, Danske Re-gioner og Danske Handicaporganisationer. Indsatsen er målrettet ledelserne, it-cheferne, de kommunale handicapråd og webmasterne i de offentlige myndighe-der.I øvrigt har Videnskabsministeriet senest stået i spidsen for en større dansk dele-gation ved EUs eInclusion ministerkonference i Wien, 30. november – 2. decem-ber, 2008. Formålet med den danske deltagelse var blandt andet at diskutere it oginklusion med nogle af verdens førende eksperter på området, samt at stifte be-kendtskab med de nyeste og bedste teknologier og initiativer på europæisk og in-ternationalt niveau.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
2/2