Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets SocialudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Socialudvalget har i brev af 21. august 2009 stillet følgende spørgsmål nr. 559(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra MetteFrederiksen (S).
9. oktober 2009J.nr. 2009-00
”Ministeren bedes redegøre for de gældende regler om orlov i forbindelse medhjælp efter servicelovens § 42 (tabt arbejdsfortjeneste) og § 118 (pasning af nært-stående med handicap eller alvorlig sygdom), herunder om retten til orlov fra ar-bejdspladsen og om beskyttelse af orlovstageren mod afskedigelse i de to ordnin-ger, og samtidig bedes ministeren oplyse om årsagerne til evt. forskelle mellem deto ordninger.”
Til brug for besvarelsen har jeg bedt om et bidrag fra Social- og Indenrigsministe-riet, hvorunder udformningen af servicelovens bestemmelser hører. Social- og In-denrigsministeriet har oplyst følgende:”Formålet med servicelovens § 42 er at sikre, at forældre, der i hjemmet passeret barn under 18 år med funktionsnedsættelse eller indgribende kronisk ellerlangvarig lidelse, kan få hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste. Udgangs-punktet er, at familien ved hjælpens udmåling skal have det samme beløb til rå-dighed at leve af som tidligere.Bestemmelsen regulerer således alene forholdet mellem kommunalbestyrelsen,der skal yde hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste, og den/de personer, derer berettiget til hjælp. Sikring af tilknytning til arbejdsmarkedet er ikke regulereti serviceloven. Adgangen til en evt. orlov er i disse tilfælde frivillig for arbejds-giveren, og er således aftalebaseret.Formålet med servicelovens § 118 er i en kortere periode at give mulighed for atansætte en nærtstående person til at varetage pasnings- og omsorgsopgaver foren person med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne ellermed indgribende kronisk eller langvarig sygdom.En pasningsordning efter servicelovens § 118 kan alene ydes for en begrænsetperiode på indtil 6 måneder, dog kan pasningsordningen forlænges med indtil 3måneder, når der er særlige forhold, der taler herfor. Der er dermed tale om enbegrænset periode, hvor personen har orlov fra sit arbejde.
Når en person ansættes af kommunen til pasning af en nærtstående efter service-lovens § 118, har personen således ret til orlov efter Beskæftigelsesministerietsregler i lov om lønmodtageres ret til fravær fra arbejde af særlige familiemæssi-ge årsager, hvis lønmodtageren ikke har ret til orloven efter andre regler, somfx overenskomst.Personen skal ansættes af den kommune, hvor den nærtstående bor, og lønnenudgør 16.556 kr. om måneden. Der betales pensionsbidrag med i alt 12 pct.,hvoraf de 4 pct. tilbageholdes i lønnen, mens arbejdsgiveren betaler 8 pct. aflønnen.De to regelsæt har sammenholdt til formål at give bedre mulighed for, at perso-ner med tilknytning til arbejdsmarkedet kan varetage pasnings- og omsorgsop-gaver over for nærtstående, samtidig med at de bevarer tilknytningen til ar-bejdsmarkedet.”Jeg kan i det hele henholde mig til Social- og Indenrigsministeriets svar.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2