Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 19. december 2008
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 10. november 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 54 (SOU Alm. del).
Â
â€Ministeren bedes kommentere materiale fra Danske Handicaporganisationer om kommunalreformens implementering, specialundervisningsomrÃ¥det og børn og unge med særlige behov, jf. SOU alm. del - bilag 55 og 67â€
Svar:
Som svar på spørgsmålet kan jeg henvise til min besvarelse af SOU alm. del spm. 422 (folketingssamlingen 2007-08) med det vedhæftede brev til Danske Handicaporganisationer. Brevet var mit svar på undervisningsministerens og egne vegne på Danske Handicaporganisationers brev af 6. juni 2008.
Dernæst kan jeg henvise til mine besvarelser af SOU alm. del spm. 432-444 (folketingssamlingen 2007-08), som drejer sig om nogle af de samme ting, som rejses som problemer af brugerorganisationerne.
Supplerende kan jeg tilføje, at vi er klar over, at brugerorganisationerne og deres repræsentanter stadig synes, der er problemer i forhold til deres arbejde i de regionale udviklingsråd.
Velfærdsministeriet og Undervisningsministeriet er derfor i dialog med organisationerne for at afklare, hvad der kan gøres, for at organisationerne føler, at de og deres repræsentanter kan løfte deres opgave i de to resterende år af udviklingsrådenes funktionsperiode.
For så vidt angår de oplysninger og synspunkter vedrørende specialundervisningsområdet og børneområdet, der kommer til udtryk i materialet fra Benedikte Ask Skotte, Skole og Samfund, og Alice Sørensen, forældreLANDSforeningen, jf. alm. del bilag 67, så kan jeg sige, at begge områder – lige som også resten af det sociale område – følges tæt af regeringen.
De regionale udviklingsråd og de redegørelser, som de skal aflevere til undervisningsministeren og velfærdsministeren næste gang den 1. maj 2009, er en vigtig kilde til oplysninger om udviklingen, men også andre kilder, fx forskning, undersøgelser, projektilbagemeldinger og henvendelser fra borgere og brugere, giver et billede af den generelle udvikling.
På baggrund af den samlede viden sættes der initiativer i værk, som skal kvalificere indsatsen for børn og voksne i målgrupperne. Et eksempel på dette er første del af Barnets Reform, som blev forhandlet ved dette års satspuljeforhandlinger, og som bl.a. skal være med til at rette op på nogle af de problemer, som nævnes af Alice Sørensen.
Velfærdsministeriet fortsætter dialogen med brugerorganisationerne og vil efter nytår indkalde organisationerne til et møde for at afklare status.
I relation til de bemærkninger, der gøres vedrørende specialundervisningsområdet, har Undervisningsministeriet oplyst følgende:
†Det fremgÃ¥r af undervisningsministerens redegørelse af 10. juni 2008 til Folketinget om udviklingen pÃ¥ specialundervisningsomrÃ¥det efter kommunalreformen (Redegørelse nr. R 15), at â€Der er grund til at rose kommunalbestyrelser, regionsrÃ¥d og udviklingsrÃ¥dene (og sekretariaterne) for det store arbejde, der ligger til grund for udviklingsrÃ¥denes redegørelser. Det har været en krævende opgave, som er løst pÃ¥ fin vis.â€
Undervisningsministeriet kan fortsat henholde sig hertil.
Danske Handicaporganisationer og Skole og Samfund har i brev af 6. juni 2008 foreslået, at specialundervisningsområdet bliver omfattet af det centrale informations- og analysesystem (CIAS), der er etableret på det sociale område til brug for udviklingsrådenes arbejde.
Undervisningsministeriet skal hertil bemærke, at de statistiske oplysninger på specialundervisningsområdet indhentes af Danmarks Statistik og UNI-C, Statistik og Analyse. Da flere af redegørelserne fra udviklingsrådene for 2007 anbefalede, at der burde tilvejebringes bedre statistikløsninger, vil Undervisningsministeriet arbejde herfor ved en præcisering af, hvilke data der er relevante til at belyse udviklingen i specialundervisning.
Undervisningsministeriet skal desuden pege pÃ¥, at kommunalbestyrelsens Ã¥rlige kvalitetsrapport pÃ¥ folkeskoleomrÃ¥det skal beskrive kommunens skolevæsen, skolernes faglige niveau, de foranstaltninger, som kommunalbestyrelsen har foretaget for at vurdere det faglige niveau, og kommunalbestyrelsens opfølgning pÃ¥ den seneste kvalitetsrapport. Det skal særskilt angives i kvalitetsrapporten, hvilke ressourcer der i kommunen er afsat til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand, og hvilke undervisningsmæssige foranstaltninger, der er iværksat for at imødekomme behovet for specialundervisning i specialklasser og specialskoler. Endvidere skal der redegøres for eventuelle klagesager indbragt for Klagenævnet for vidtgÃ¥ende specialundervisning.   Â
Kvalitetsrapporterne skal offentliggøres på kommunes hjemmeside.
Da der sÃ¥ledes allerede foreligger omfattende oplysninger om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand inden for folkeskoleomrÃ¥det - der er langt det største omrÃ¥de inden for specialundervisningsomrÃ¥det - finder Undervisningsministeriet ikke grundlag for at lade specialundervisningsomrÃ¥det indgÃ¥ i det centrale informations- og analysesystem (CIAS).Â
Undervisningsministeriet skal endvidere oplyse, at der pÃ¥ specialundervisningsomrÃ¥det er udmeldt særligt tema, som skal indgÃ¥ i kommunalbestyrelsernes, regionsrÃ¥denes og udviklingsrÃ¥denes kommende redegørelser om udviklingen pÃ¥ specialundervisningsomrÃ¥det i 2008. Det udmeldte særlige tema pÃ¥ specialundervisningsomrÃ¥det er specialundervisning og anden særligt tilrettelagt undervisning til unge og voksne med særlige behov. Temaet dækker bÃ¥de ungdomsuddannelse for unge med særlige behov og specialundervisning for voksne.â€
Jeg kan henholde mig til Undervisningsministeriets bemærkninger.
Karen Jespersen
Brev af 30. juni 2008 fra velfærdsminister Karen Jespersen til Stig Langvad, Danske Handicaporganisationer på vegne af en række brugerorganisationer.
Bilag
Fra: Karen Jespersen
Sendt: 30. juni 2008 15:03
Til: [email protected]
Emne: Arbejdet i de regionale udviklingsråd
Danske Handicaporganisationer
att. Stig Langvad
Tak for dit og de øvrige brugerorganisationers brev til undervisningsminister Bertel Haarder og til mig om arbejdet i de regionale udviklingsråd. Undervisningsministeren har bedt mig svare på hans vegne også.
Af forslaget til den servicelov, som gennemførte kommunalreformen pÃ¥ det sociale omrÃ¥de fremgÃ¥r det, at â€â€¦. der i en overgangsperiode fra 1. januar 2007 til 31. december 2010 sker en overvÃ¥gning af omrÃ¥det. I hver region nedsættes et udviklingsrÃ¥d, som skal følge og drøfte udviklingen pÃ¥ servicelovens omrÃ¥de samt specialundervisningsomrÃ¥det…….â€.
En hovedopgave for udviklingsrådene er udarbejdelsen af de redegørelser om udviklingen, som netop for første gang er blevet afleveret til undervisningsministeren og til mig, og som har ligget til grund for vores udarbejdelse af redegørelser til Folketinget.
Udviklingsrådene er således et centralt element i den overvågning af udviklingen i kommunerne på henholdsvis det sociale område og specialundervisningsområdet, som var et vigtigt led i, at man med kommunalreformen overlod en stor del af de daværende amters opgaver til kommunerne.
I jeres brev rejser I kritik af en række forhold omkring udviklingsrådenes mulighed for at fungere, som det var hensigten. Centralt i kritikken står kommunernes manglende engagement, dårligt datagrundlag og dårlig sekretariatsbistand fra statsforvaltningerne.
Vi tager selvfølgelig jeres kritikpunkter alvorligt, og det er klart, at de forhold skal være i orden, for at udviklingsrådene kan få mulighed for at udfylde den rolle, som de var tiltænkt.
Derfor vil vi i den kommende tid, i dialog med de relevante parter, se på både de problemstillinger, I har rejst, og på andre forhold, som er blevet rejst bl.a. i forbindelse med udviklingsrådenes redegørelse.
Helt konkret vil vi tage relevante spørgsmål op med KL ved førstkommende lejlighed, ligesom Velfærdsministeriet som opdragsgiver og overordnet organisatorisk ansvarlig for de regionale statsforvaltninger vil tage spørgsmålet om sekretariatsbistanden til udviklingsrådene op med statsforvaltningerne. Derudover vil vi i den kommende tid se generelt på, hvordan vi kan kvalificere processen omkring næste års redegørelser.
På specialundervisningsområdet er der iværksat en bedre statistikindberetning fra kommunerne til Danmarks Statistik med henblik på mere præcise oplysninger, der også kan anvendes af de regionale udviklingsråd. Endvidere er det en del af aftalen mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi for 2009, at der skal iværksættes en analyse af den samlede specialundervisning i folkeskolen.
Også i forhold til det centrale informations- og analysesystem, CIAS, ser vi på, hvordan vi kan kvalificere systemet og kommunernes brug af det.
Samlet set håber vi dermed at kunne styrke arbejdet i de regionale udviklingsråd i de kommende år.
Med venlig hilsen