Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 16. september 2009
MBN/ J.nr. 2009-6276
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 13. august2009 følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 537 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne Baastrup (SF).
Spørgsmål nr. 537:”Med henblik på et eventuelt kommende samråd bedes ministrenekommentere henvendelsen fra lederen af Kataniehuset Inge Loua, jf. SOUalm. del - bilag 409 og UUI alm.del - bilag 192?”
Svar:Indledningsvis skal jeg understrege vigtigheden af, at børn og unge under 18år med behov for særlig støtte får den nødvendige hjælp. Reglerne er i denforbindelse ganske klare. Kommunerne har således pligt til at sikre, at deriværksættes støtte til børn og unge med behov herfor. Denne støtte skalvære af en karakter og af et omfang, der svarer til barnets eller den ungesbehov. Vurderingen af behovet skal ske på baggrund af den undersøgelse,som kommunen er forpligtet til at foretage, når der er grund til at antage, atet barn eller en ung trænger til særlig støtte.For så vidt angår spørgsmålet om at sikre, at der er en tilstrækkelig bred ogvarieret tilbudsvifte til at imødekomme de forskellige behov hos de respekti-ve målgrupper, skal jeg indledningsvis slå fast, at forsyningsansvaret på detsociale område overgik til kommunerne i forbindelse med kommunalrefor-men. Det er således kommunerne, der har ansvaret for, at der er de nød-vendige tilbud efter serviceloven. Kommunerne kan opfylde sit forsyningsan-svar ved brug af egne tilbud og ved samarbejde med andre kommuner, regi-oner eller private tilbud.
2
I forbindelse med kommunalreformen blev der taget en række særlige initia-tiver for at sikre en varieret tilbudsvifte og ikke mindst vedligeholde den nød-vendige specialviden.Fx blev der nedsat et udviklingsråd i hver region med henblik på i en treårigperiode at følge og vurdere implementeringen af reformen med særligt fokuspå de områder, hvor amterne tidligere havde et myndigheds-, forsynings- ogfinansieringsansvar. Rådene skal udarbejde årlige redegørelser vedrørendeden regionale udvikling på det sociale område og specialundervisningsom-rådet. I redegørelserne for både 2007 og 2008 konkluderede de regionaleudviklingsråd, at der ikke er noget, som tyder på, at der er ved at ske enafspecialisering af det sociale område.Samtidig blev Tilbudsportalen oprettet med henblik på at sikre kommunerneet overblik over relevante tilbud i forbindelse med deres visitation af borgere,herunder skabe sammenlignelighed mellem tilbuddene.Endelig blev det i forbindelse med kommunalreformen besluttet at opretteDen nationale videns- og specialrådgivningsorganisation VISO med henblikpå at sikre en sammenhængende og helhedsorienteret vidensindsamling og–udvikling samt sikre borgere og kommuner specialrådgivning i kompleksesager, hvor den fornødne ekspertise ikke kan forventes at være til stede iden enkelte kommune.Endvidere skal det bemærkes, at Ankestyrelsen og de sociale nævn harmulighed for at tage sager op af egen drift, herunder i tilfælde hvor en kom-mune forholder sig passivt eller på anden måde ikke imødekommer et barnseller en ungs behov for særlig støtte. Egendriftskompetencen blev udvidet ijuli 2008, og Ankestyrelsen og de sociale nævn har nu også mulighed for atgå ind i sager vedrørende valg af konkret anbringelsessted og i den forbin-delse pålægge kommunen at træffe en ny afgørelse.Ankestyrelsen og de sociale nævn kan tage sager op på baggrund af hen-vendelser fra enhver. Hvis det således er opfattelsen i en konkret sag, atkommunen undlader at iværksætte en relevant indsats for et barn eller enung, som har behov for støtte, kan jeg kun opfordre enhver til at rette hen-vendelse dertil.Afslutningsvis kan jeg om det konkrete anbringelsestilbud oplyse, at Boste-det Kastaniehuset er en selvejende institution stiftet af Red Barnet og Dia-konissehuset Sankt Lukas Stiftelsen i fællesskab i 2004. Som led i etablerin-gen har Kastaniehuset via Integrationsministeriet modtaget støtte fra sats-puljen på 1,4 mio. kr. i 2004. Det var herefter hensigten, at bostedet skulledrives uden statslig støtte til den løbende drift, og at denne ville blive dækketaf de kommuner, der ønskede at visitere til bostedet i henhold til sociallov-givningen, jf. ovenfor. Satspuljepartierne har dog bevilget i alt 1.078.000 kr. i
3
2008-2009 til etablering af akutpladser mv. samt 1,5 mio. kr. i hvert af årene2009-2012 i form af en underskudsgaranti.Integrationsministeriet har orienteret satspuljeordførerne om Kastaniehusetsaktuelle økonomiske problemer og henledt opmærksomheden på, at det børovervejes, om Kastaniehuset skal tildeles yderligere satspuljemidler, hvis detskal fortsætte sin drift
Karen Ellemann
/ Mikkel Boje