Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 12. august 2009
THA/ J.nr. 2009-5982
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 4. august 2009følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 531 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra René Skau Björnsson (S)
Spørgsmål nr. 531:”Mener ministeren at det er i overensstemmelse med lovgivningen at opkræ-ve betaling for børn med handicap der er anbragt på en institution fordi for-ældrene ikke har mulighed for at passe børnene hjemme, og finder ministe-ren ikke at det er særlig grotesk at en kommune tager den slags initiativer iforhold til familier der samtidig mister deres goder i form af fx børnepengem.v.?”
Svar:Det gælder generelt for serviceloven, at den, der modtager hjælp efter loventil sig selv, sin ægtefælle eller sine børn, selv skal betale for den hjælp, dermodtages, medmindre andet er bestemt i loven. I forhold til anbringelse afbørn uden for hjemmet fremgår det af § 159, at forældrene og barnet ellerden unge betaler for døgnopholdet efter regler, der fastsættes af indenrigs-og socialministeren i en bekendtgørelse.Forældrenes betaling er reguleret af bekendtgørelse nr. 610 af 15. juni 2006om betaling for ophold i anbringelsessteder for børn og unge under 18 årm.v. Heraf fremgår det bl.a., at forældrene til børn, der er anbragt uden forhjemmet, har pligt til at bidrage til udgifterne hertil. Bidraget er gradueret iforhold til forældrenes indkomstgrundlag.Kommunen kan meddele forældrene hel eller delvis fritagelse for betalingenfor tidsrum, hvor der foreligger særlige forhold som sygdom, svangerskab ogfødsel, svigtende arbejdsmuligheder, ophør af samliv med ægtefællen eller
2
andre ændringer, der i en begrænset tid vil afskære den pågældende fra atskaffe det fornødne til sit eget eller til familiens underhold.Kommunen kan ligeledes meddele hel eller delvis fritagelse i en række til-fælde, selv om der efter de økonomiske forhold er grundlag for at pålæggebetaling. Det gælder f.eks., når opholdet har et udpræget behandlingssigte,når fritagelse for betaling i særlig grad er af betydning for at fremme foræl-drenes medvirken ved gennemførelsen af støtten, når der må regnes medsærligt store udgifter for forældrene i forbindelse med opretholdelsen af kon-takten med barnet eller den unge, eller når forældrene har flere børn i dagin-stitutioner, dagpleje eller anbringelsessteder for børn og unge.Ovenstående regler finder anvendelse i forhold til alle anbringelser, og altsåogså i de tilfælde, hvor anbringelsen sker på grund af barnets eller den un-ges nedsatte funktionsevne. Hvis en kommune opkræver betaling for an-bragte børn og unge med nedsat funktionsevne i overensstemmelse meddisse regler, vil opkrævningen være lovlig. Kommunens afgørelse om beta-ling kan i øvrigt indbringes for det sociale nævn.Når børn og unge anbringes uden for hjemmet, overtager kommunen forsør-gelsen af barnet eller den unge. Det indebærer, at kommunen afholder enrække udgifter under anbringelsen, som forældrene normalt vil sørge for. Ennaturlig konsekvens heraf er, at forældrene ikke længere er berettiget til atmodtage børnefamilieydelsen, der netop er ment som en hjælp til at dækkenogle af de udgifter, som kommunen afholder, når barnet eller den unge eranbragt uden for hjemmet. Dette gælder ved alle anbringelser uden forhjemmet, og altså også i de tilfælde, hvor anbringelsen skyldes barnets ellerden unges nedsatte funktionsevne.Karen Ellemann/ Morten Starch Lauritsen