Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 12. august 2009
THA/ J.nr. 2009-5613
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 16. juli 2009følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 526 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra René Skau Björnsson (S).
Spørgsmål nr. 526:”Finder ministeren, at det er i overensstemmelse med reglerne vedrørendefastlæggelse af, hvorvidt eksempelvis en el-scooter kan karakteriseres somen forbrugsgode eller et hjælpemiddel, at se på, om det pågældende hjæl-pemiddel annonceres i reklamer i medier, der både læses af personer mednedsat funktionsevne og befolkningen som helhed, jf. vedlagte uddrag fra"Nyt fra Ankestyrelsen 2009:2". Desuden bedes ministeren oplyse, om mini-steren mener, at det er formidlingen af og vedrørende et hjælpemiddel, derfår det til at skifte karakter fra at være et hjælpemiddel til at være et for-brugsgode?”
Svar:Ved vurderingen af, om et produkt er at betragte som et hjælpemiddel elleret forbrugsgode, må der efter lovgivningen lægges vægt på, om produktet erfremstillet med henblik på at afhjælpe følgerne af en funktionsnedsættelse,eller om produktet er fremstillet og forhandles bredt med henblik på sædvan-ligt forbrug hos befolkningen i almindelighed. Denne vurdering må også fore-tages, når det skal bedømmes, hvorvidt et produkt har ændret karakter fra atvære et hjælpemiddel til at være et forbrugsgode.Det er således, jf. også den i spørgsmålet omtalte artikel fra ”Nyt fra Anke-styrelsen”, produktet, dets anvendelse, og hvem det fremstilles og forhand-les til, som afgør, om det er et hjælpemiddel eller et forbrugsgode.Det kan i øvrigt oplyses, at der efter lovgivningen kan ydes fuldt tilskud til etprodukt, der har karakter af et forbrugsgode, hvis produktet ud fra en konkret
2
vurdering udelukkende fungerer som et hjælpemiddel til at afhjælpe dennedsatte funktionsevne.Karen Ellemann/ Tina Hansen