Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
712915_0001.png
712915_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 13. august 2009
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
TRA/ J.nr. 2009-5532
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 10. juli 2009følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 515 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF)
Spørgsmål nr. 515:”På baggrund af vedlagte nyhedsartikler fra dr.dk "Børnehave brugte 40.000på taxa" fra den 9. juni 2009 og "luksusrejser går ud over børnene" fra den11. juni 2009 bedes ministeren redegøre for, om det kunne være gavnligt,såfremt ministeriet eller KL udsendte retningslinjer vedrørende brugen afoffentlige midler i børneinstitutioner med henblik på at sikre en bedre priorite-ring de steder, hvor midlerne har været brugt uhensigtsmæssigt?”
Svar:Det er kommunalbestyrelsen, der har ansvaret for de kommunale dagtilbud.Kommunalbestyrelsen fastsætter serviceniveauet gennem fastlæggelse afmål og rammer, overordnede retningslinjer og politikker. I denne forbindelseer det op til den enkelte kommunalbestyrelse at beslutte, hvordan de offent-lige midler prioriteres og anvendes i kommunen. Dette er et centralt elementi det kommunale selvstyre.Det er ledelsen i de kommunale dagtilbud, der står for den daglige pædago-giske og administrative ledelse. Ledelsen udøver sin kompetence indenforde rammer, der er fastlagt af kommunalbestyrelsen og indenfor de princip-per, som forældrebestyrelsen har fastsat om det pædagogiske arbejde oganvendelsen af budgetrammen.Det er kommunalbestyrelsens pligt at føre tilsyn med dagtilbudsområdet, sådet sikres, at tilbuddene praktiseres i overensstemmelse med lovgivningenpå dagtilbudsområdet, og at den ydelse, dagtilbuddet leverer til forældre og
2
børn, er i overensstemmelse med det serviceniveau, kommunalbestyrelsenhar besluttet, er gældende i kommunen. Tilsynet skal blandt andet vurdere,om det enkelte tilbud bygger på et forsvarligt økonomisk og fagligt funda-ment. Viser det sig i forbindelse med tilsynet, at et tilbud ikke opfylder dekrav, der stilles i lovgivningen og af kommunalbestyrelsen, er det kommu-nalbestyrelsens pligt at reagere herpå, så forholdene hurtigst muligt bringes iorden.Da lovgivningen indeholder en så tydelig forpligtelse til at sikre kvalitet ogøkonomisk ansvarlighed i kommunens dagtilbud som ovenfor beskrevet,finder jeg det ikke nødvendigt at udarbejde retningslinjer for prioritering oganvendelse af offentlige midler i børneinstitutioner.
Karen Ellemann/Mikkel Boje Nielsen