Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 12. august 2009
MBN/ J.nr. 2009-5472
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 8. juli 2009følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 512 (SOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fraMartin Henriksen (DF).
Spørgsmål nr. 512:”Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra FBU ForældreLANDSfor-eningen af den 16. juni 2009 om anbragte børn og deres familier, jf. SOUalm. del - bilag 374”.
Svar:FBU ForældreLANDSforeningens grundlæggende pointe er, at de nuværen-de regler på anbringelsesområdet overordnet set er gode nok, men at ud-møntningen af dem i praksis er mangelfuld. Samtidig ønsker FBU Forældre-LANDSforeningen, at der fortsat skal gælde samme regler for anbringelseraf børn med nedsat funktionsevne som for børn, der anbringes af socialeårsager.Jeg er selvfølgelig fuldstændig enig med FBU ForældreLANDSforeningen i,at lovgivningen skal overholdes, og at udmøntningen af den skal være ioverensstemmelse med lovgivningens intentioner.Det indebærer blandt andet, at der tages udgangspunkt i barnets bedste, atproblemerne så vidt muligt løses i hjemmet eller i det nære miljø, og at dersom følge heraf kun anbringes uden for hjemmet, hvis forældrene af den eneeller den anden grund ikke magter opgaven. Det indebærer også, at foræl-drene så vidt muligt inddrages i indsatsen – også under anbringelsen.Dette fremgår både af formålsparagraffen for servicelovens kapitel om særligstøtte til børn og unge (§ 46) og mere konkret i en række bestemmelser, der
2
blandt andet vedrører forældrenes ret til samvær og kontakt (§ 71), krav påsærskilt handleplan for støtten til forældrene under anbringelse (§ 140, stk.8) samt krav på støtteperson i forbindelse med anbringelsen (§ 54). Endeliggiver serviceloven også mulighed for at yde økonomisk støtte under en an-bringelse for at støtte en stabil kontakt mellem barnet og forældrene (§ 52,stk. 5).Der er ingen tvivl om, at det – uanset årsagen – kan være en vanskelig si-tuation at have et barn anbragt uden for hjemmet. Afgørelserne på områdetopleves ofte som indgribende og vækker naturligt nok store følelser. Derforer der også gode muligheder for at påklage kommunens afgørelser ellermangel på samme.I forhold til spørgsmålet om, hvorvidt der skal udarbejdes nye og særskilteregler for anbragte børn og unge med nedsat fysisk eller psykisk funktions-evne, kan jeg oplyse, at satspuljepartierne som en del af satspuljeaftalen for2009 har afsat midler til en undersøgelse om børn med handicap.Formålet med undersøgelsen er at skabe et grundlag for at forbedre mulig-hederne for børn med funktionsnedsættelse generelt, herunder også børnog unge, der er anbragt uden for hjemmet og deres familier.Det er min forventning, at undersøgelsen kan medvirke til at belyse, om derer behov for ændringer i reglerne. Undersøgelsen forventes afsluttet i efter-året 2010.Generelt er det vigtigt, at vi hele tiden er opmærksomme på et eventueltbehov for at justere lovgivningen, så vi løbende sikrer de bedst mulige ram-mer for indsatsen over for børn og unge med behov for særlig støtte og de-res familier. Dette er også baggrunden for Barnets Reform, som skal for-handles med satspuljepartierne til efteråret.I den sammenhæng kan jeg i øvrigt oplyse, at FBU ForældreLANDSforenin-gen har deltaget i forårets inspirationsmøder i forbindelse med udrednings-arbejdet.
Karen Ellemann/ Mikkel Boje