Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
713883_0001.png
713883_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato:
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
JOS/ J.nr. 2009-5480
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 7. juli 2009følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 509 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Socialudvalget.
Spørgsmål nr. 509:”Ministeren bedes oplyse, hvor lang en sagsbehandlingstid hun vil accepterei De Sociale Nævn og Beskæftigelsesankenævn, før der skal gribes ind medtilførsel af ressourcer, der matcher den stigende sagstilgang.”
Svar:De regionale statsforvaltninger indgår individuelt hvert år en resultatkontraktmed Indenrigs- og Socialministeriet. I resultatkontrakten er der fastsat krav tilden gennemsnitlige sagsbehandlingstid for statsforvaltningernes væsentlig-ste opgaver. Kravene til de gennemsnitlige sagsbehandlingstider udformespå baggrund af drøftelser mellem Indenrigs- og Socialministeriet, de primæ-re hvervgivende myndigheder samt statsforvaltningerne. Resultatkravenefastsættes, så de er ambitiøse, men også realistiske.Herunder er der sat krav til den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for alleafgørelser i De Sociale Nævn og Beskæftigelsesankenævn under ét. Resul-tatkravet samt den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for begge nævn iperioden 1. jan. – 31. maj 2009 fremgår af nedenstående skema.

Gennemsnitlig sagsbehandlingstid 1. jan. - 31. maj 2009 (uger)

Hovedstaden

Sjælland

Syddanmark

Midtjylland

Nordjylland

11,208,6017,1026,0011,7014,6014,7012,4027,0014,0012,9011,6514,7526,5012,85

13,00

15,00

13,00

20,00

13,00

Total

14,9216,5415,73

14,80

De sociale nævn

Beskæftigelsesankenævn

De to nævn - gennemsnit

Resultatkontrakt

Skemaet viser, at det især er Statsforvaltningen Midtjylland, der har haftvanskeligt ved at leve op til de fastsatte målsætninger for sagsbehandlingsti-der for De Sociale Nævn og Beskæftigelsesankenævnene under ét. Det
2
skyldes bl.a. implementering af LEAN, hvilket kan forklare en midlertidigstigning i sagsbehandlingstiden, idet der har været afvikling af pukler. LEAN-projektet har til formål at effektivisere sagsbehandlingen.Indenrigs- og Socialministeriet indgår i løbende dialog med statsforvaltnin-gerne om de konkrete målsætninger, som resultatkontrakten stipulerer, ogjeg har på den baggrund stor tillid til, at statsforvaltningerne arbejder for atnedbringe sagsbehandlingstiderne til det aftalte niveau.Jeg kan tilføje, at Indenrigs- og Socialministeriet arbejder på en langsigtetplan for statsforvaltningernes økonomi fra 2011. Målet er at sikre en fortsatbalance mellem ressourcer og sagstilgang. Planen forventes at omfatteLEAN-tiltag samt andre initiativer til udbredelse af best practice mellem deenkelte statsforvaltninger.Karen Ellemann/ Jens Kristian Poulsen