Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
704997_0001.png
704997_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 2. juli 2009
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
LKR/ J.nr. 2009-5182
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 24. juni 2009følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 477 (SOU Alm. del) stillet efter ønske fra Anne Baastrup(SF).
Spørgsmål nr. 477:”Ministeren bedes redegøre for, om der efter reglerne for bevilling af en han-dicapbil, kan tages højde for evt. ønsker fra borgeren om at tage miljøhen-syn og forhindre for stort for brug af benzin, om ministeren kan bekræfteindtrykket af, at den slags ønsker altid afvises, og hvorvidt det får ministerentil at genoverveje reglerne set i lyset af det stigende fokus på forurening frabiler?”
Svar:Ifølge regler om støtte til køb af handicapbil skal kommunen yde støtte tilkøb af bil til personer med en varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne,der i væsentlig grad forringer evnen til at færdes eller i væsentlig grad van-skeliggør muligheden for at opnå eller fastholde et arbejde eller gennemføreen uddannelse uden brug af bil. Støtte skal ydes til den billigst egnede bil.Behovet for en miljøvenlig bil er ikke en følge af en funktionsnedsættelse.Det er derfor ikke et krav, at kommunen skal tage hensyn til dette i vurderin-gen af hvilken bil, der er billigst egnet.En person, der bevilges støtte til køb af bil efter servicelovens § 114, kanvælge at købe en anden bil end den bil, kommunen vurderer, er billigst eg-net. Det er en forudsætning, at vedkommende selv finansierer restkøbe-summen, og at den valgte bil dermed ikke medfører merudgifter for det of-fentlige.
2
En person, der bevilges støtte til køb af bil efter servicelovens § 114, og somønsker at tage miljøhensyn og forhindre et for stort forbrug af benzin, kandermed selv vælge at prioritere dette ved køb af bil. Hvis det betyder, atbilen er dyrere, end den bil, som kommunen har vurderet, er billigst egnet,skal vedkommende selv finansiere restkøbesummen.Det kan i øvrigt oplyses, at Finansministeriet og Indenrigs- og Socialministe-riet er i gang med en modernisering og afbureaukratisering af reglerne omstøtte til køb af handicapbil. Det forventes, at der vil blive fremsat lovforslagom en forenkling af reglerne i efteråret 2009 med forventet ikrafttrædelse 1.januar 2010.
Karen Ellemann/ Morten Starch Lauritsen