Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
706227_0001.png
706227_0002.png
706227_0003.png
706227_0004.png
Folketingets SocialudvalgChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
7. juli 2009Strafferetskontoret2009-792-0959NGR40495
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 470 (Alm. del), som Folke-tingets Socialudvalg har stillet til justitsministeren den 18. juni 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lone Dybkjær (RV).
Brian Mikkelsen/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 470 fra Folketingets Socialudvalg (Alm. del):

”Ministeren bedes kommentere Landsforeningen for Volds-ramte Kvinders åbne brev, jf. SOU alm. del – bilag 378, ogsamtidig redegøre for, hvilke initiativer regeringen har tagetpå området for voldsramte kvinder?”

Svar:

Spørgsmålet er stillet både til indenrigs- og socialministeren og til ju-stitsministeren. Nærværende besvarelse angår derfor alene Justitsministe-riets område.I henvendelsen omtalt i spørgsmålet anfører Landsforeningen for Volds-ramte Kvinder, at der bør ske en styrkelse af indsatsen over for voldsram-te kvinder, og peger samtidig på en række forslag, som efter foreningensopfattelse bør overvejes nærmere.Jeg vil gerne slå fast, at regeringen er stærkt optaget af indsatsen for atbekæmpe vold mod og forfølgelse af kvinder, og jeg er helt enig i, at deter område, som må og skal have meget høj prioritet. Det gælder bådeindsatsen for at forebygge vold og andre overgreb og den retshåndhæ-vende del af indsatsen. Jeg kan i den forbindelse nævne regeringenshandlingsplan fra 2005 om bekæmpelse af mænds vold mod kvinder ogbørn i familien, og jeg kan oplyse, at regeringen er i gang med at udar-bejde en ny national strategi om bekæmpelse af vold i nære relationer.Jeg vil også understrege, at vold i samlivsforhold er et højt prioriteretindsatsområde for politiet. Politiets indsats over for vold mod kvinder erforankret i Rigspolitiets strategi fra august 2007 for en styrket indsatsover for jalousidrab og andre alvorlige samlivsrelaterede forbrydelser.Med alvorlige samlivsrelaterede forbrydelser menes alle former for al-vorlige samlivsrelaterede overgreb, herunder vold og voldtægt. Strategi-ens formål er at intensivere indsatsen over for alvorlige samlivsrelateredeforbrydelser, bl.a. ved etablering af særlige enheder i politikredsene, ud-bygning af samarbejdet mellem politiet, sundhedsvæsenet og de socialemyndigheder samt en effektiv anvendelse af reglerne om bortvisning afvoldelige partnere fra det fælles hjem og tilhold.I strategien fremhæves bl.a. vigtigheden af, at sager om alvorlige sam-livsrelaterede forbrydelser håndteres målrettet og professionelt – ogsåmed henblik på rettidig forebyggelse.2
Rigsadvokaten har i Meddelelse nr. 3/2008 fastsat nærmere retningslinjerfor efterforskningen og tiltalerejsningen i sager om vold i parforholdet.Heraf fremgår bl.a., at politiet skal indlede efterforskning, når der fore-ligger en formodning om, at den ene af parterne har været udsat for voldbegået af den anden. I disse tilfælde bør politiet på stedet påbegynde enefterforskning i sagen, herunder ved indledende afhøring af den foruret-tede og sigtede.Det er således et gennemgående træk ved politiets indsats, at det ikkealene bør bero på den forurettede, om der fra samfundets side skal gribesind over for volden.Med hensyn til muligheden for at bortvise en voldelig partner fra det fæl-les hjem kan det oplyses, at bortvisningsloven (lov nr. 449 af 9. juni2004) giver politidirektøren kompetence til at forbyde en person, der harværet voldelig eller har truet et medlem af sin husstand, at opholde sig ieget hjem med henblik på at hindre (yderligere) vold mv. mod andremedlemmer af husstanden.Bortvisning efter bortvisningsloven indebærer et strafsanktioneret forbudmod, at personen i en nærmere fastlagt periode opholder sig i det fælleshjem. Bortvisningen kan kombineres med et strafsanktioneret forbudmod at trænge sig ind på, forfølge med skriftlige henvendelser eller påanden lignende måde forulempe et medlem af husstanden (tilhold) ogforbud mod at nærme sig et nærmere afgrænset område i nærheden afboligen eller et medlem af husstandens arbejds- eller uddannelsessted.Politiet er forpligtet til at underrette kommunen om en bortvisning. Detteskal bl.a. ses i lyset af, at afgørelse om bortvisning i almindelighed vilhave udspring i alvorlige sociale problemer, samlivsproblemer, mis-brugsproblemer mv., hvor der eventuelt kan være behov for, at kommu-nen iværksætter foranstaltninger efter den sociale lovgivning mv.Det kan i øvrigt tilføjes, at Justitsministeriets Forskningskontor i 2006har foretaget en evaluering af bortvisningsloven (sendt til FolketingetsRetsudvalg i december 2006, jf. Alm. del – bilag 234 (folketingsåret2006-07)) og er anmodet om at foretage en ny evaluering af bortvisnings-loven, som forventes at foreligge inden udgangen af 2009.
3
Politiet har også uden en forudgående bortvisning adgang til at forbydepersoner at trænge ind på, forfølge med skriftlige henvendelser eller påanden lignende måde forulempe en anden. Overtrædelse af et sådant til-hold straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år efter straffelovens § 265.Den ovennævnte Rigsadvokatmeddelelse nr. 3/2008 indeholder ogsånærmere retningslinjer for politiets og anklagemyndighedens behandlingaf sager om bortvisning og om tilhold efter straffelovens § 265. Det anfø-res bl.a., at hvis et tilhold skal have den ønskede effekt, er det af afgøren-de betydning, at håndhævelsen af overtrædelser er effektiv og konse-kvent, og at sager bør søges behandlet hurtigst muligt.For så vidt angår spørgsmålet om en ordning med behandling som alter-nativ til fængselsstraf kan jeg henvise til min vedlagte besvarelse af 30.januar 2009 af spørgsmål nr. 67 (Alm. del) fra Folketingets Socialudvalg.Jeg kan hertil oplyse, at der allerede i dag er behandlingstilbud til dømte,der udviser en voldelig adfærd. Kriminalforsorgen har således en rækkeprogrammer rettet generelt mod dømte, der udviser en voldelig eller tru-ende adfærd. Programmerne bygger på kognitiv terapi, hvor den væsent-ligste læring for deltagerne er ændring af en uhensigtsmæssig adfærd,herunder truende eller voldelig adfærd.Med hensyn til forslaget om mentalundersøgelse af voldelige mænd be-mærkes, at det allerede i dag er sådan, at en sigtet skal mentalundersøges,når dette findes at være af betydning for sagens afgørelse, jf. retsplejelo-vens § 809.Som det fremgår, har regeringen taget en række initiativer i relation til atforebygge og bekæmpe vold mod kvinder, og regeringen overvejer lø-bende mulighederne for yderligere at intensivere indsatsen på dette vigti-ge område. Som nævnt er der et arbejde i gang med at udarbejde en nynational strategi om bekæmpelse af vold i nære relationer. Det kan ogsånævnes, at Justitsministeriet for tiden drøfter med Rigspolitiet og Rigs-advokaten, om der i lyset af de praktiske erfaringer med sager om volds-ramte kvinder mv. er grundlag for at overveje præciseringer eller stram-ninger af tilholdsreglerne og for at styrke håndhævelsen af tilhold.
4