Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
723224_0001.png
723224_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 9. september 2009
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
THA/ J.nr. 2009-5733
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 15. juni 2009følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 464 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).
Spørgsmål nr. 464:”Vil ministeren venligst kommentere på artiklen "Anbringelse af handicappe-de børn skal ses efter i sømmene" i Kristeligt Dagblad d. 09.06.2009 Side 3,herunder særligt forholde sig til og forklare hvorfor tilstanden er, som den er,herunder om det efter ministerens opfattelse er rimeligt, at handicappedebørn anbringes efter de samme regler som børn, der tvangsfjernes frahjemmet på grund af omsorgssvigt, og om det tilsvarende er rimeligt, at for-ældre fratages ikke bare forsørgelsespligten og ansvaret for barnet, men ofteogså mister de hjælpemidler (særlige indretninger i badeværelser og sove-værelser eller en handicap bil), der tidligere gjorde det muligt for barnet atvære sammen med familien i hjemmet?”
Svar:Når et barn skal anbringes uden for hjemmet – uanset om dette sker pågrund af sociale vanskeligheder eller nedsat funktionsevne – vil der være enrække sagsskridt, forpligtelser og rettigheder, der går igen fra sag til sag. Detgælder f.eks. den forudgående udredning, udarbejdelse af handleplan forindsatsen og kommunens opgaver under anbringelsen, herunder valg afanbringelsessted, revision af handleplanen og tilsyn med barnet eller denunge, ligesom det gælder forældrenes ret til en støtteperson under anbrin-gelsen, deres ret til samvær og deres klagemuligheder. Dette er baggrundenfor, at der i serviceloven er et samlet regelsæt for anbringelse uden forhjemmet uanset årsagen til anbringelsen.
2
Herudover henvises i det hele til besvarelsen af spørgsmål nr. 459 (SOUalm. del) dateret den 2. juli 2009.Karen Ellemann/ Karin Ingemann