Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
2. BUF-Statusrapport (2009-103366)
Kvartalsvis statusrapport om genopretningen af Børne- og Ungdomsudvalgets økonomi til Børne- ogUngdomsudvalget og Økonomiudvalget, jf. BR 678/06.INDSTILLING OG BESLUTNING
Børne- og Ungdomsforvaltningen og Økonomiforvaltningen indstiller, at Børne- ogUngdomsudvalget og Økonomiudvalget beslutter,
PROPB
1.at tage statusrapporten pr. august til efterretning, herunder at Børne- ogLEMST
Ungdomsforvaltningenforelæggersagenvedr.revideret udbygnings-ILLING
plan/kapacitetsplan på Børne- og Ungdomsudvalgets møde den 12. august, samtat Deloitte vurderer om, Børne- og Ungdomsforvaltningens forslag kan realiseres Økonomiudvalgeog vil løse behovet for daginstitutionspladser.t har påmødet 12. maj 2009 besluttet i forbindelse med behandlingen af overførselssagen, at økonomi- ogkapacitetsstyringen i Børne- og Ungdomsudvalget strammes med følgende tiltag:1.Bedrekapacitetsudnyttelse:AtBørne-ogUngdomsforvaltningenopgørkapacitetsudnyttelsen på de enkelte daginstitutioner og snarest kommer med en plan for,hvordan kapacitetsudnyttelsen kan forbedres.Større og mere fleksible institutioner: At Børne- og Ungdomsforvaltningen udarbejder enplan, som sikrer oprettelse af permanente pladser via en fleksibel løsning f.eks. ved størreinstitutioner og pladser, som nemt kan veksles mellem vuggestue-, børnehave- ogfritidshjemspladser.Ingen serviceforringelser i 2009: Børne- og Ungdomsforvaltningen udarbejder oggennemfører en handlingsplan, som sikrer overholdelse af budgettet for 2009 udenserviceforringelser.Opgørelse af decentrale opsparinger: At Børne- og Ungdomsforvaltningen løbende og iforbindelse med regnskabsafslutningen opgør den decentrale opsparing på den enkelteinstitution.
2.
3.
4.
På Økonomiudvalgsmødet den 9. juni blev det besluttet, at Deloittes vurdering af de hidtil opstilledemålepunkter var tilendebragt. Fremadrettet fokuseres på de 4 ovenstående punkter, samt decentraløkonomistyring, som ses i sammenhæng med punkt 4 ovenfor.
LØSNING
Tema/indsats
Deloittes
vurdering
samlede
1A Bedre kapacitetsudnyttelse, opgørelse
1B Bedre kapacitetsudnyttelse, forbedring2. Større og mere fleksible institutioner3. Ingen servicesforringelse i 2009 og overholdelse afbudget4A. Opgørelse af decentrale opsparing samtforbedring af den decentrale økonomistyring(opfølgning på servicetjek II)4B. Forbedring af den decentrale økonomistyring(opfølgning på servicetjek II)* = vurdering af fremdrift afventer modtagelse af materiale- = ingen målepunkter vurderes ved denne rapporteringBørne- og Ungdomsforvaltningen har rapporteret på temaerne 1A, 1B og 2. Frem modØkonomiudvalgets behandling af sagen den 18. august, fremsender Børne- ogUngdomsforvaltningen rapportering på temaerne 3 og 4A, hvorefter Deloitte vurderer fremdriften afindsatserne mhp. en præsentation på økonomiudvalgsmødet.Overordnet er det Deloittes vurdering, at fremdriften vedrørende økonomi- og kapacitetsstyringenfor så vidt angår implementeringen af punkt 1A og 1B i Børne- og Ungdomsforvaltningenovervejende er tilfredsstillende. Den udarbejdede redegørelse vurderes således at præsentere et egnetgrundlag og afsæt for det videre arbejde i forhold til styring og udnyttelse af kapacitet.Deloitte har alene vurderet fremdriften i implementeringen, og ikke om alle de berørte temaer ergennemførlige – og dermed om det samlet set er tilstrækkeligt til at løse de identificeredekapacitetsproblemstillinger. Dette ligger dog heller ikke i ovenstående oplæg til Deloitte, men Børne-og Ungdomsforvaltningen fremlægger på Børne- og Ungdomsudvalgets bestilling en indstilling medforslag til revideret udbygningsplan på baggrund af den nye befolkningsprognose og behovsprognosefor 2009 og frem. Udvalget har således den 17. juni ønsket, at der i forhold til den revideredeanlægsplan blev udarbejdet en:”langsigtet plan, som blandt andet sikrer, at midlertidige pladser afvikles og erstattes af andre,permanente pladser, og som hviler på det bredest mulige grundlag”Det foreslås, at Deloitte kvalitetssikrer Børne- og Ungdomsforvaltningens forslag tiludbygnings/kapacitetsplan, som behandles i Børne- og Ungdomsudvalget den 12. august.Bedre kapacitetsudnyttelse, opgørelse (1A)
Denne del omfatter rapporteringen af følgende punkter, som alle vedrører forskellige aspekter af**
-
opgørelse af den faktiske og forventede situation i forhold til kapacitetsbehov og – udnyttelse:Belægningsprocenter: Gennemgang af nuværende opgørelsesmetoderBelægningsprocenter: Opgørelse af gennemsnit totalt og pr. distriktTilstedeværelsesmålinger: Opgørelse af gennemsnitlige og maksimal faktisk belægning påinstitutioner, forstudie på 8 repræsentative institutionerAntal pladser: Opgørelse af historisk og planlagt udvikling i antal pladser fordelt påkategorier og totalt
Børne- og Ungdomsforvaltningen har i deres redegørelse opgjort belægningsprocenten pådistriktsniveau, samt for hele kommunen, ved hjælp af normeringen og antallet af indmeldte børn.Resultatet viser, at der var et overskud af antallet af indmeldte børnehavebørn i maj måned, mens dervar et underskud af vuggestuepladser. Pga. sæsonudsving på børnehaveområdet, benyttesoverkapaciteten i foråret til at efterkomme det stigende behov i løbet af efteråret. Børne- ogUngdomsforvaltningen konkluderer på den baggrund, at en række vuggestuebørn bliver passet ibørnehavekapaciteten. For hele kommunen er det især i de integrerede institutioner, der er enoverbelægning på børnehaveområdet, mens det modsatte er gældende i rene børnehaver. Påvuggestueområdet er der en overbelægning.I Børne- og Ungdomsforvaltningens redegørelse indgår en meget begrænset stikprøve på 8institutioner omkring børnenes fremmøde. I denne stikprøve konkluderes det, at fremmødet iinstitutionerne svinger mellem 100 % og 57 %. Tilstedeværelsesmålinger indeholder dog ikkedataoplysninger om fremmødet indenfor bestemte tidsintervaller i løbet af dagen, således at maneksempelvis kunne se, om der var perioder på dagen, hvor fremmødet var lavere end andre perioder.En sådan undersøgelse over fremmødte over dagen vil kræve en fornyet undersøgelse af de udvalgteinstitutioner. Deloitte konkluderer på baggrund af Børne- og Ungdomsforvaltningens redegørelse, atder tegner sig et billede, hvor fremmødet er meget varierende over året og månederne. En nærmereafdækning af tilstedeværelsen hen over dagen, kunne vise det faktiske maksimale antal børn til stede iinstitutionen i løbet af dagen i en lignende stikprøve.Børne- og Ungdomsforvaltningen vil inden budgetforhandlingerne afdække den reelle tilstedeværelseaf børn hen over dagen i udvalgte institutioner, med henblik på at belyse mulighederne for at bidragetil at oprette flere pladser eller gennemføre en mere optimal pladsstyring.Bedre kapacitetsudnyttelse, forbedring (1B)
Denne del omfatter rapporteringen af følgende punkter, som alle vedrører forskellige aspekter afmulighederne for at forbedre kapacitetsudnyttelsen:Analyse af primære årsager til lav belægningsprocent og identifikation/vurdering af muligeindsatser for at opnå højere belægning
Udarbejdelse af samlet katalog over mulige tiltag, der kan iværksættes med henblik på atsikre en bedre kapacitetsudnyttelse
Børne- og Ungdomsforvaltningen konkluderer i deres rapportering, at såfremt der identificeresinstitutioner med en belægning på under 100 %, igangsættes evt. en handlingsplan for institutionen.Børne- og Ungdomsforvaltningen konkluder, at den typiske årsag er at der ikke er behov for denpågældende pladstype i den pågældende måned eller, at institutionen er beliggende i et distrikt, hvorbehovet allerede er dækket. For institutioner med en belægningsprocent under 90 % udarbejdes enhandlingsplan med støtte fra det pågældende distrikt. Derudover bliver der månedligt udarbejdet ensamlet handlingsplan på hele området. Endvidere udarbejder distrikterne i samarbejde medinstitutionerne, en gang årligt, en handleplan for institutionerne med lavest belægning. De typiskeårsager hertil er anført til at være sammenlægning, lukning, placering, opstart institutionernes fysisketilstand eller afledte problemer i forhold til høj personaleudskiftning.Børne- og Ungdomsforvaltningen vurderer, at spidsbelastningsbehovet i 2009 for vuggestuebørn er711 pladser og for børnehavebørn er 333 pladser. I 2010 vurderes spidsbelastningsbehovet at værepå 1047 vuggestuebørn og 254 børnehavebørn.I 2009 og 2010 etableres der op til 67 grupper. På vuggestueområdet forslås det at etablere 596pladser, ved hjælp af midlertidig merindskrivning, garanti institution og klubomlægning. Påbørnehaveområdet forslås det at skabe 396 fleksible pladser primært via udflytterpladser. Samlet seter målet at etablere 75 grupper permanent (jvf. BUU 17. juni 2009:”langsigtet plan, som blandtandet sikrer, at midlertidige pladser afvikles og erstattes af andre, permanente pladser, og somhviler på det bredest mulige grundlag”)..Børne- og Ungdomsforvaltningen gennemgår ovenstående tiltag, som potentielt kan forbedrekapacitetsudnyttelsen (se bilag 2, side 31-32). Deloitte konkluderer, at enkelte tiltag vil kunne haveen væsentlig effekt, såfremt de øvrige konsekvenser heraf vurderes som acceptable. De forskelligetiltag er medtaget i Børne- og Ungdomsforvaltningens reviderede anlægsplan (BUU 12. august2009), hvor pladspotentialet i de enkelte tiltag samtidig vurderes.Den eksisterende bygningsmasse, kan blive udnyttet bedre, hvis der indføres en ændret praksis mht.opgørelse af antal m2. I København fastlægges kapaciteten ud fra m2i grupperum, mens der ibygningsreglementet kan medregnes m2i alle rum, som er indrettet til ophold af børn. Dvs. at der kanpasses flere børn i institutionerne uden at Bygningsreglementet brydes. En stor del af denne kapacitetanvendes i dag til merindskrivninger i spidsbelastningsperioder, og der er tidligere indgået en aftalemellem de faglige organisationer og flertallet i BR om, at man ikke skulle medregne kvadratmeteruden for grupperummene til faste opnormeringer. I forbindelse med fremlæggelse af den revideredeanlægsplan (BUU 12. august 2009) har Børne- og Ungdomsforvaltningen stillet forslag om, atmuligheden for at inddrage fællesrummene i udvalgte daginstitutioner undersøges for derved atkunne opnormere udvalgte daginstitutioner.Børne- og Ungdomsforvaltningen vil ydermere frem mod budgetforhandlingerne forelægge enopgørelse af mulighederne for at udnytte yderligere m2, som udgangspunkt i nyere institutioner fx
ved at ændre praksis for opmåling af antal m2 i daginstitutionerne.Endvidere kan en omlægning fra fritidshjem til KKFO/SFO skabe yderligere kapacitet. I henhold tilbygningsreglement 2008 skal der være 2 m2frit gulvareal pr barn i et opholdsrum. I KøbenhavnsKommune sidestilles KKFO/SFO med fritidshjem, jf. Borgerrepræsentationens beslutning herom.Fritidshjem reguleres i dagtilbudsloven, mens klassiske SFO’er reguleres i Folkeskoleloven, der ikkeer underlagt samme pladskrav. Børne- og Ungdomsforvaltningen har i forbindelse med denreviderede anlægsplan (BUU 12. august 2009) fremsat forslag om, at Børne- ogUngdomsforvaltningen igangsætter en lokalt forankret proces, der belyser mulighederne for at flyttefritidshjem/KKFO ind på skoler der har plads til det.En anden mulighed for at skabe yderligere kapacitet er ved at fremrykke skifteintervallerne mellemforskellige pasningstilbud, eksempelvis børnehave og KKFO/SFO/fritidshjem. En sådan beslutningforudsætter, at der er ledig kapacitet på området, som har en flaskehals senere på året endbørnehaveområdet.I den reviderede udbygningsplan er der et forslag om, at man kan pålægge institutioner, der ikke harværet med i 12-14 opnormering at foretage en merindskrivning på et barn pr. vuggestuegruppe. Dervil kun være begrænsede monteringsudgifter, og forslaget kan implementeres relativt hurtigt ogbenyttes som supplement, indtil pladserne kan erstattes af pladser af mere permanent karakter..Større og mere fleksible institutioner (2)
For punkt 2 er der ikke fastsat målepunkter, som skal omfattes ved denne rapportering. Punkt 2bliver behandlet i forbindelse med den næste rapportering, der behandles på Børne- ogUngdomsudvalget den 25. november og Økonomiudvalget den 1. december. Børne- ogUngdomsforvaltningens redegørelse omfatter en gennemgang af nogle af de mulige initiativer, somkan bidrage til øget fleksibilitet, herunder minibusser, oprettelse af udflytterenheder og indretning afnybyggeri. Deloitte konkluderer på den baggrund, at der i det videre arbejde med fordel kan indgå etstørre fokus på den eksisterende bygningsmasse, herunder en kvalificering af fleksibiliteten i deneksisterende bygningsmasse. Det er vigtigt at kommunen undersøger samtlige potentielle mulighederfor at øge kapaciteten, herunder private daginstitutioner, pladser i andre kommuner mv. Vedlagtdenne indstilling er en oversigt vedr. de projekter Børne- og Ungdomsforvaltningen konkret harundersøgt i andre kommuner.
Økonomi
Udgiften til Deloittes rapport om Børne- og Ungdomsforvaltningens forslag kan realiseres og vil løsebehovet for daginstitutionspladser afholdes inden for BUF’s budget.Videre proces
Denne indstilling behandles i Børne- og Ungdomsudvalget d. 12.08.09 og i Økonomiudvalget d.18.08.09.
Claus Juhl
Else Sommer
Oversigt over politisk behandling
BUF-Statusrapport
Børne- og Ungdomsforvaltningen og Økonomiforvaltningen indstiller, at Børne- ogUngdomsudvalget og Økonomiudvalget beslutter,1.at tage statusrapporten pr. august til efterretning, herunder at Børne- ogUngdomsforvaltningenforelæggersagenvedr.revideret udbygnings-plan/kapacitetsplan på Børne- og Ungdomsudvalgets møde den 12. august, samtat Deloitte vurderer om, Børne- og Ungdomsforvaltningens forslag kan realiseresog vil løse behovet for daginstitutionspladser.bilag
1.Deloitterapportering tilbehandling2.Revisionaføkonomi-ogkapacitetsstyringeniBørne-ogUngdomsforvaltningen
Børne- og Ungdomsudvalgets beslutning i mødet den 12. august 2009
Indstillingen blev godkendt.”Jf. sag nr. 5. Økonomi i balance skal Deloitte frem mod ØU-mødet den 18.8.09godtgøre, at BUUs beslutning om udskydelse af budgetudmeldinger er ioverensstemmelse med budgetbevillingsreglerne.Majbritt Mamsen (C2), Cecilia Lonning (V) og Louise Frevert (løsgænger) ønskedefølgende tilført til beslutningsprotokollen: "Vi har svært ved at se sammenhængen mellemDeloittes rapport og bilag 2 - og kunne ønske os en reel diskussion af bilag 2."
3.Orientering om pladser i omegnskommuner4. Målepunktoversigt pr. 2009.06.22Økonomiudvalgets beslutning den 18.08.2009
Indstillingen blev godkendt.
Administrerende direktør Else Sommer, Børne- og Ungdomsforvaltningen, og Lynge Skovgaard,Deloitte, redegjorde inden udvalgets behandling for sagen.