Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato:
KBR/ J.nr. 2009-4953
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 15. juni 2009følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 461 (SOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fraAnne Baastrup (SF).
Spørgsmål nr. 461:”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 27. maj fra Socialpædago-gernes Landsforbund vedrørende reduktion i støtte efter § 85 i lov om socialservice, jf. SOU alm. del - bilag 363.”
Svar:Indledningsvist bemærkes, at en kommunalbestyrelse skal prioritere de res-sourcer, kommunen har til rådighed. Kommunalbestyrelsen kan såledesvælge at omfordele ressourcer eller sænke det kommunale serviceniveau. Iden forbindelse er det en fordel, at en kommune synliggør de politiske be-slutninger, den træffer, over for kommunens borgere.Når det er sagt, skal det slås fast, at et af kommunalbestyrelsen fastsat ser-viceniveau skal ligge inden for lovgivningens rammer. Det betyder blandtandet, at kommunen ikke må ophæve eller tilsidesætte et i lovgivningenforudsat krav om, at der skal foretages en konkret individuel vurdering af enborgers behov i det enkelte tilfælde. I forhold til eventuel socialpædagogiskbistand efter servicelovens § 85 skal kommunen således foretage en konkretindividuel vurdering af borgerens behov i henhold til lovgivningen og der-med, hvis borgeren har et behov herfor, fravige det ellers fastsatte serviceni-veau. Vurderingen skal omfatte graden af den enkeltes funktionsnedsættel-se og danne udgangspunkt for udmålingen af den hjælp, der er behov for.Hvis en kommune f.eks. sænker det samlede omfang af socialpædagogiskbistand til en borger, som følge af en ændring af kommunens generelle ser-viceniveau, har de sociale klageinstanser kompetence til at tage stilling til,
2
hvorvidt kommunens afgørelse er truffet ud fra en konkret individuel vurde-ring af behovet for støtte.
Karen Ellemann/ Jette Jacobsen