Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 25. juni 2009
THA/ J.nr. 2009-4795
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 12. juni 2009følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 441 (SOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fraRené Skau Björnsson (S).
Spørgsmål nr. 441:”Ministeren bedes redegøre for, om den manglende henvisning til servicelo-vens § 85 i Udlandsbekendtgørelsen skal forstås således, at personer dermodtager al hjælp (f.eks. 24 timer i døgnet) efter denne bestemmelse her-med er afskåret fra nogen sinde at rejse på ferie i udlandet, samt i benæg-tende fald hvilke bestemmelser der kan/skal anvendes, såfremt en personmed hjælp efter servicelovens § 85 rejser til udlandet og eventuelt har mer-udgifter til hjælperne i den forbindelse.”
Svar:I udlandsbekendtgørelsen er det udtømmende angivet, hvilke typer af hjælpefter serviceloven den enkelte borger kan medtage under midlertidige op-hold i udlandet, herunder også under ferier. Servicelovens § 85 om social-pædagogisk bistand er ikke anført i denne opregning, hvilket betyder, atdenne støtte ikke kan medtages til udlandet efter udlandsbekendtgørelsensregler.Det betyder dog ikke, at personer, der alene modtager støtte efter servicelo-vens § 85 er afskåret fra hjælp under udlandsophold.I udlandsbekendtgørelsens § 4 er der således hjemmel til, efter en konkretvurdering, i særlige tilfælde at yde hjælp til dækning af ekstra omkostninger,som er forbundet med kortvarige ferier i udlandet. Et eksempel på ekstraomkostninger kunne være merudgifter til en hjælper. Det er efter ankeprak-sis en betingelse for støtte efter udlandsbekendtgørelsens § 4, at afholdel-
2
sen af de ekstra omkostninger er særligt påkrævet eller en afgørende forud-sætning for gennemførelsen af ferien. Det er endvidere en betingelse, atferien tidsmæssigt ikke strækker sig ud over ca. 14 dage, jf. også ankeprak-sis.Ud over den støtte, som kan ydes under udlandsophold med hjemmel i ud-landsbekendtgørelsen, kan der efter praksis medtages støtte, herunder so-cialpædagogisk bistand, som en borger modtager som led i et døgnophold,et anbringelsessted for børn og unge eller en boform for voksne her i landet.Det er i denne forbindelse en forudsætning, at der er tale om et midlertidigtudlandsophold, f.eks. et almindeligt ferieophold, der er arrangeret af anbrin-gelsesstedet eller boformen som en fælles rejse som et led i det samlededøgntilbud.Karen Ellemann/ Morten Starch Lauritsen