Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Dato: 23. juni 2009LHA/ J. nr. 2009-4641
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 29. maj 2009følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 401 (SOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fraMartin Henriksen (DF).
Spørgsmål nr. 401:”Vil ministeren oplyse, hvem der evaluerer og godkender kommunernesindsats på integrations- og socialområdet og mener ministeren, at kommu-nerne skal have lov til selv at foretage evalueringer af deres egen politiskeindsats på integrations- og socialområdet, eller bør man benytte ekstern ogneutral evaluering?”Svar:Efter grundlovens § 82 ordnes kommunernes ret til under statens tilsyn selv-stændigt at styre deres anliggender ved lov. Dette betyder bl.a., at de opga-ver, som kommunerne skal være forpligtede til at udføre, herunder på inte-grationsområdet og det sociale område, skal pålægges dem ved lov. Kom-munerne skal udføre alle deres opgaver i overensstemmelse med lovgivnin-gen, men det er et grundlæggende element i det kommunale selvstyre, atstaten ikke uden lovhjemmel kan gribe ind i kommunernes opgavevaretagel-se. Det er derfor heller ikke generelt sådan, at kommunernes opgavevareta-gelse skal evalueres eller godkendes af staten.Forskellige statslige myndigheder og andre kan og skal imidlertid efter lov-givningen tage stilling til, føre tilsyn med eller evaluere kommunernes opga-vevaretagelse, herunder på integrationsområdet og det sociale område.Således kan rekursinstanser som de sociale nævn og Ankestyrelsen tagestilling til en række kommunale afgørelser. Statsforvaltningerne fører efter denærmere regler i den kommunale styrelseslov tilsyn med, at kommunerneoverholder den lovgivning, der særligt retter sig til offentlige myndigheder,herunder integrationslovgivningen og den sociale lovgivning. Statsforvaltnin-
2
gerne kan i den forbindelse tage sager, som rejser spørgsmål om lovlighe-den af kommunale dispositioner, op af egen drift.Endvidere skal enhver kommune efter de nærmere regler i den kommunalestyrelseslov have en uafhængig og sagkyndig revision. Revisionen har tilopgave at revidere alle de regnskabsområder, der henhører under kommu-nalbestyrelsen. Dette omfatter bl.a. de dele af det kommunale regnskab, dervedrører kommunens virksomhed på integrationsområdet og det socialeområde. Den kommunale revision skal efterprøve, om regnskabet er rigtigt,og om de dispositioner, der er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i over-ensstemmelse med de meddelte bevillinger, kommunalbestyrelsens øvrigebeslutninger, lovgivningen, aftaler og sædvanlig praksis – den såkaldte fi-nansielle revision. Herudover skal revisionen vurdere, om udførelsen afkommunalbestyrelsens og udvalgenes beslutninger og den øvrige forvalt-ning af kommunens anliggender er varetaget på en økonomisk hensigts-mæssig måde – den såkaldte forvaltningsrevision.Endvidere skal Rigsrevisionen efter anmodning have adgang til at gennem-gå den del af de kommunale regnskaber, som vedrører virksomhed, for hvil-ken der skal ske afregning over for staten. Dette omfatter bl.a. kommunalvirksomhed på integrationsområdet og det sociale område. Rigsrevisionenpåser i den forbindelse navnlig, at regnskabet er undergivet betryggenderevision, at vilkårene for tilskud m.v. er opfyldt, at midlerne er anvendt i over-ensstemmelse med givne bestemmelser, og at der i øvrigt er taget skyldigeøkonomiske hensyn ved forvaltningen af midlerne.Særligt for så vidt angår evaluering skal det nævnes, at regeringen pågrundlag af loven om et evalueringsinstitut for kommuner m.v. i 2005 stiftedeDet Kommunale og Regionale Evalueringsinstitut (KREVI). KREVI er enstatslig institution, som ved analyser skal evaluere den kommunale og regio-nale opgavevaretagelse og understøtte indsatsen i kommuner og regionerfor at fremme effektivitet og bedre ressourceanvendelse, kvalitetsudviklingog økonomistyring. KREVIs virksomhed omfatter også den kommunale op-gavevaretagelse på integrationsområdet og det sociale område. KREVI fore-tager af egen drift evalueringer af kommunernes opgavevaretagelse. Institut-tet kan også udføre evalueringer på anmodning fra ministerier, kommuner,eller andre offentlige institutioner. KREVI henhører under Indenrigs- og So-cialministeriet, men ledes af en bestyrelse, hvori også kommunale repræ-sentanter deltager, og er i sin faglige virksomhed uafhængig af ministeren.Endelig skal det nævnes, at den ansvarlige minister efter § 63 i den kommu-nale styrelseslov kan anmode kommunalbestyrelsen om at tilvejebringe ogmeddele ministeren de oplysninger og udlevere de dokumenter, som dennemåtte forlange om forhold i kommunen. Dette omfatter også forhold vedrø-rende kommunens varetagelse af opgaver på integrationsområdet og det
3
sociale område. Ministeren kan også udtale sig om lovligheden af kommuna-le dispositioner eller undladelser inden for vedkommendes ressortområde.Efter min opfattelse er det helt i overensstemmelse med det kommunaleselvstyre, at kommunerne selv kan foretage og iværksætte evaluering afderes opgavevaretagelse, herunder på integrationsområdet og det socialeområde, ligesom sådanne evalueringer kan foretages og iværksættes afandre, herunder af KREVI.
Karen Ellemann/ Christian Vigh