Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
Brugerundersøgelse om hjemmehjælptil beboere i eget hjemog i plejebolig / plejehjem
Udarbejdet af:SFIseptember 2007
Udarbejdet for:SocialministerietKL
1. Indledning.................................................................................................................................. 2
1.1 Datasættet.......................................................................................................................................21.2 Population ......................................................................................................................................31.3 Baggrundsvariable .........................................................................................................................41.4 Statistiske test.................................................................................................................................42. Fleksibilitet ................................................................................................................................ 5
2.1 Kendskab til ordningen om fleksibilitet blandt hjemmehjælpsmodtagere.....................................52.2 Hvorfra kendes til ordningen om fleksibel hjemmehjælp?............................................................62.2 Holdning om vigtighed af ordningen om fleksibel hjemmehjælp .................................................73. Frit valg af leverandør............................................................................................................... 8
3.1 Kendskab til ordningen om frit valg af leverandør af hjemmehjælp .............................................83.2 Hvorfra kendes til ordningen om frit valg af leverandør af praktisk hjælp og personlig pleje?..103.3 Holdning om vigtighed af ordningen om frit valg af leverandør af hjemmehjælp ......................104. Tilfredshed med antallet af medarbejdere............................................................................. 13
4.1 Tilfredshed med antallet af medarbejdere hos hjemmehjælpsmodtagere....................................134.2 Tilfredshed med antallet af medarbejdere hos ældre i plejehjem/-bolig......................................175. Tilfredshed med stabilitet i den praktiske hjælp og personlige pleje.................................. 20
5.1 Tilfredshed med stabilitet i praktisk hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagere ..............................205.2 Tilfredshed med stabilitet i personlig pleje hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagere....................225.3 Praktisk hjælp og personlig pleje i plejehjem/-bolig ...................................................................245.4 Tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkter for praktisk hjælp blandthjemmehjælpsmodtagere ...................................................................................................................265.5 Tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkter for personlig pleje hjælp blandthjemmehjælpsmodtagere ...................................................................................................................285.6 Praktisk hjælp i plejehjem/-bolig og tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkter...........296. Den samlede tilfredshed med den praktiske hjælp og personlige pleje ............................. 31
6.1 Samlet tilfredshed med praktisk hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagere.....................................316.2 Samlet tilfredshed med personlig pleje blandt hjemmehjælpsmodtagere....................................346.3 Samlet tilfredshed med praktisk hjælp og personlig pleje i plejehjem/-bolig..............................366.4 Samlet tilfredshed med bolig, omgivelser og service i plejehjem /-bolig....................................387. Analyse .................................................................................................................................... 39
7.1 Analyse af indikatorer for tilfredshed med praktisk hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagere ......397.2 Analyse af indikatorer for tilfredshed med personlig pleje blandt hjemmehjælpsmodtagere .....397.3 Analyse af indikatorer for tilfredshed med praktisk hjælp i plejehjem/-bolig.............................407.4 Analyse af indikatorer for tilfredshed med personlig pleje i plejehjem/-bolig ............................407.5 Analyse af indikatorer for tilfredshed med bolig, omgivelser og service i plejehjem/-bolig ......40
1
1. IndledningI det følgende gives en præsentation af datasættet fra undersøgelsen om brugernes tilfredshed medhjemmehjælp og hjælp i plejehjem/-bolig. Der er lavet en tabelsamling og udvalgte tabeller vil blivekommenteret i afsnit 2 til 6 under følgende temaer fleksibel hjemmehjælp, frit valg af leverandør,antal medarbejdere, stabilitet i hjælpen og samlet tilfredshed. I afsnit 7 gives en beskrivelse af, hvil-ke analyser der er udført.
1.1 DatasættetBlandt borgere over 67 år er der udtrukket 7038 mennesker, som er forsøgt kontaktet med henblikpå interview. Interviewene, som blev foretaget af SFI Survey i juni og juli 2007, er gennemført somtelefoninterviews eller ved besøg. 6155 har helt eller delvist gennemført et interview, hvilket svarertil en gennemførselsprocent på 87,46. Gennemførselsprocenten er faldende for stigende alder afinterviewede. Årsagerne til bortfald kan ses i tabel 1.1.1.Tabel 1.1.1 Årsager til bortfald
Antal26089123577773843883Procent3,691,260,175,070,101,090,540,6112,54
NægterSygdomBortrejst/hospitalIkke truffetFlyttetHandicapAndetDødTotal
Blandt de borgere, som har modtaget et telefonopkald har 88,7 % gennemført interviewet. Gennem-førelsesprocenten hos de borgere, som har modtaget et besøg er 72,8 %. En enkelt borger har gen-nemført et interview og indgår i populationen, men interviewformen er ikke registreret for denneborger.Tabel 1.1.2 Interviewform for gennemførte interviews og frafald
InterviewformGennemførtTelefonBesøgTotal575388,7%40172,8%615487,5%Frafald73311,3%15027,2%88312.5%6486100,0%551100,0%7037100,0%Total
2
De interviewede borgere er blevet spurgt til, om de modtager praktisk hjælp og personlig pleje. Un-dersøgelsen er foretaget særskilt for henholdsvis hjemmehjælpsmodtagere og borgere i plejehjem/-bolig. Blandt de borgere, som modtager hjemmehjælp, er 91,0 % blevet interviewet gennem telefon.77,3 % af de borgere, som modtager hjælp i plejehjem/-bolig er interviewet gennem telefon.Tabel 1.1.3 Interviewform fordelt på ydelsestype
InterviewformYdelsestypeTelefoninterview111691,0%Plejehjem/-boligTotal16777,3%128389,0%Besøgsinterview1109,0%4922,7%15911,0%Total
Hjemmepleje
1226100,0%216100,0%1442100,0%
1.2 PopulationAf de 6155 borgere, som har besvaret spørgeskemaet modtager 1444 praktisk hjælp og/eller person-lig pleje. Fordelingen af, hvor mange der modtager praktisk hjælp, personlig pleje eller begge dele,kan ses i tabel 1.2.1.Tabel 1.2.1 Type af hjælp blandt alle adspurgte ældre
AntalValidPraktisk hjælpPersonlig hjælpBåde praktisk og personlig hjælpTotalMissingModtager ikke hjælpVed ikkeSystemTotalTotal902110432144447091147116155Procent62,57,629,9100,0
Blandt hjemmehjælpsmodtagere får størstedelen udelukkende praktisk hjælp, hvorimod størstedelenaf borgere i plejehjem/-bolig modtager både praktisk hjælp og personlig pleje. Fordelingen af, hvil-ken type hjælp henholdsvis hjemmehjælpsmodtagere og plejeboligbeboere modtager, kan ses i tabel1.2.2.
3
Tabel 1.2.2 Type af hjælp fordelt på ydelsestype
Type af hjælp blandt alle adspurgte ældrePraktisk hjælpYdelsestypeHjemmeplejePlejehjem/-boligTotal83768,3%6329,2%90062,4%Personlig hjælp1028,3%83,7%1107,6%Både praktisk ogpersonlig hjælp28723,4%14567,1%43230,0%Total
1226100,0%216100,0%1442100,0%
1.3 BaggrundsvariableI tabelsamlingen er variablene for køn, alder, type hjælp, ydelsestype, omfang af hjælp og leveran-dør valgt som baggrundsvariable. Alder er blevet inddelt i tre aldersgrupper 67 til 79 år, 80 til 84 årog 85 år og derover. Type af hjælp har kategorierne praktisk hjælp, personlig pleje og både praktiskhjælp og personlig pleje. Ydelsestype indikerer, om borgeren modtager hjemmehjælp eller bor iplejehjem/-bolig. Omfanget af, hvor meget praktisk hjælp og/eller personlig pleje borgeren modta-ger, er gruppeinddelt i forhold til, hvor meget hjælp og/eller pleje som modtages ugentligt. Bag-grundsvariablen om leverandør er kun medtaget i tabeller om hjemmehjælp, da det udelukkende erhjemmehjælpsmodtagere, som er blevet spurgt til, hvilken leverandør som udfører den praktiskehjælp og personlige pleje. Spørgsmålet om leverandør af hjemmepleje er stillet både for leverandøraf praktisk hjælp og for leverandør af personlige pleje, og ved begge typer hjælp gives svarmulig-hederne kommunal leverandør, privat leverandør eller både kommunal og privat leverandør. I dekommenterede tabeller er region ligeledes medtaget som baggrundsvariabel.
1.4 Statistiske testUdvalgte tabeller indgår i den kommenterede tabelsamling. Det drejer sig om fordelinger af hold-ning til eller tilfredshed med fleksibel hjemmehjælp, frit valg af leverandør af hjemmehjælp, antalmedarbejdere, stabilitet i hjælpen og samlet tilfredshed med hjælpen. Fordelingerne er illustreret ikrydstabeller og diagrammer. Ligeledes er signifikante sammenhænge mellem holdning eller til-fredshed og baggrundsvariable afrapporteret.For alle krydstabeller er der udført en statistik test af sammenhænge medχ2-test og test med gam-makoefficient (γ-koefficient). For de kommenterede tabeller er værdien af gammakoefficientensamt signifikansniveauet rapporteret. Gammakoefficienten er valgt, da den benyttes til test af sam-menhæng mellem to ordinale eller binære variable. Gammakoefficienten er en korrelationskoeffici-ent, som måler styrken af en sammenhæng og antager værdier mellem –1 og 1 for henholdsvis ne-gativ eller positiv sammenhæng. Hvis gammakoefficienten er over 0,3 er sammenhængen mellemde testede variable stærk, og hvis koefficienten er nul, er der ingen sammenhæng mellem de to vari-able.
4
2. Fleksibilitet2.1 Kendskab til ordningen om fleksibilitet blandt hjemmehjælpsmodtagereDer er 1131 hjemmehjælpsmodtagere, som har besvaret spørgsmålet om deres kendskab til ordnin-gen om fleksibel hjemmehjælp. Af dem har 476 givet tilsagn om, at de kender til ordningen, hvilketsvarer til 42,1 %. 57 hjemmehjælpsmodtagere har ikke besvaret spørgsmålet.Tabel 2.1.1 Kendskab til muligheden for fleksibel hjemmehjælp blandt hjemmehjælpsmodtagere
Antal476655113157496750246155Procent42,157,9100,0
Valid
JaNejTotal
Missing
Ikke besvaretSystemTotal
Total
En større andel1blandt kvinder end blandt mænd kender til ordningen om fleksibel hjemmehjælp.Ligeledes er der en signifikant sammenhæng2mellem alder og kendskab til ordningen. Andelen,som kender til ordningen om fleksibel hjemmehjælp, falder med stigende alder.Tabel 2.1.2 Kendskab til ordning om fleksibel hjemmehjælp og køn blandt hjemmehjælpsmodtagere
Kendskab til muligheden for fleksibel hjemmehjælpKønMandKvindeTotalJa12237,4%35444,0%47642,1%Nej20462,6%45156,0%65557,9%Total326100,0%805100,0%1131100,0%
Tabel 2.1.3 Kendskab til ordning om fleksibel hjemmehjælp og alder for hjemmehjælpsmodtagere
Kendskab til muligheden for fleksibel hjemme-TotalhjælpAlder67-79 år80-84 årover 85 årTotalJa20648,2%13642,6%13434,8%47642,1%Nej22151,8%18357,4%25165,2%65557,9%427100,0%319100,0%385100,0%1131100,0%
12
γ=-0,135p<0,041γ=0,189p<0,0005
5
Der er ingen signifikante sammenhænge mellem omfang, type af hjælp eller leverandør af hjælp ogkendskab til ordningen om fleksibel hjemmehjælp.
2.2 Hvorfra kendes til ordningen om fleksibel hjemmehjælp?Der er 441 hjemmehjælpsmodtagere, som har besvaret spørgsmålet om, hvorfra de kender til ord-ningen om fleksibel hjemmehjælp. De interviewede har haft mulighed for at give flere svar på,hvorfra de har hørt om ordningen. Flest har hørt om ordningen fra den medarbejder, der udførerplejen. Andre kilder, som nævnes ofte, er kommunens visitator og brev eller anden informationsma-teriale fra kommunen.Tabel 2.2.1 Kendskab ordningen om fleksibel hjemmehjælp blandt hjemmehjælpsmodtagere
Antal(bør vel også være i pct. ift.respondenter)31601071241444017
Fra PressenFra pårørende, bekendte eller netværkFra brev eller informationsmateriale fra kommunenFra kommunens visitatorFra medarbejderen der udfører plejenAndetstedsVed ikke
I tabellen nedenfor ses, hvor mange informationskilder hjemmehjælpsmodtagerne, nævner.Tabel 2.2.2 Antal informationskilder for kendskab til ordning om fleksibel hjemmehjælp blandt hjemmehjælps-
modtagere
Antal1 (informationskil-de?)2 (do.)3 (do.)Total425434472Procent90,09,10,9100,0
6
2.2 Holdning om vigtighed af ordningen om fleksibel hjemmehjælp447 hjemmehjælpsmodtagere har besvaret spørgsmålet om deres holdning til ordningen om fleksi-bel hjemmehjælp. Af de hjemmehjælpsmodtagere, som har besvaret spørgsmålet, mener 72,2 %, atordningen er vigtig eller meget vigtig, og 17,7 % mener, at ordningen ikke eller slet ikke er vigtig.Tabel 2.2.1 Holdning til ordning om fleksibel hjemmehjælp blandt hjemmehjælpsmodtagere
ValidSlet ikke vigtigtIkke vigtigtHverken vigtigt eller ikke vigtigtVigtigtMeget vigtigtTotalVed ikkeSystemTotalAntal19604520012344724568457086155Procent4,313,410,144,727,5100,0
Missing
Total
Figur 2.2.1 Holdning til ordning om fleksibel hjemmehjælp blandt hjemmehjælpsmodtagere
Holdning om vigtighedaf ordning om fleksibelhjemmehjælpSlet ikke vigtigtIkke vigtigtHverken vigtigt eller ikkevigtigtVigtigtMeget vigtigt
Der ses ingen sammenhæng mellem køn, alder, omfang, type af hjælp eller leverandør, og hvor vig-tig hjemmehjælpsmodtageren mener, at ordningen om fleksibel hjemmehjælp er.
7
3. Frit valg af leverandør3.1 Kendskab til ordningen om frit valg af leverandør af hjemmehjælp1147 hjemmehjælpsmodtagere har besvaret spørgsmålet om deres kendskab til ordningen om fritvalg af leverandør. Af dem har 756 givet tilsagn om, at de kender til ordningen, hvilket svarer til65,9 %. 50 hjemmehjælpsmodtagere har ikke besvaret spørgsmålet.Tabel 3.1.1 Kendskab til ordningen om frit valg af leverandør af hjemmehjælp blandt hjemmehjælpsmodtagere
Antal756391114750495850086155Procent65,934,1100,0
Valid
JaNejTotal
Missing
Ikke besvaretSystemTotal
Total
Der er ingen sammenhæng mellem køn og kendskab til ordningen om frit valg af leverandør, hvil-ket vil sige, at fordelingen mellem dem, som kender til ordningen, og dem som ikke gør, er ens mel-lem mænd og kvinder. Der er heller ingen sammenhæng mellem omfang af hjælp og kendskab tilordningen, hvilket betyder, at ligeså stor en andel af de hjemmehjælpsmodtagere, som får lidt hjælp,kender til ordningen, som blandt de hjemmehjælpsmodtagere som får meget hjælp.Der er signifikant sammenhæng3mellem alder og kendskab til ordningen om frit valg af leverandøraf hjemmehjælp og personlig pleje. Jo ældre hjemmehjælpsmodtagerne er, jo mindre en andel ken-der til ordningen. Der er ligeledes signifikant sammenhæng4mellem, hvilken type hjælp hjemme-hjælpsmodtageren modtager og kendskabet til ordningen om frit valg af leverandør. En større andelaf hjemmehjælpsmodtagere, som udelukkende modtager praktisk hjælp, kender til ordningen omfrit valg af leverandør end hjemmehjælpsmodtagere, som modtager personlig pleje. Leverandør ogkendskab til ordning om frit valg af leverandør er signifikant sammenhængende5. Størstedelen af dehjemmehjælpsmodtagere, som modtager hjælp fra en privat leverandør, kender til ordningen om fritvalg, hvorimod andelen hos de hjemmehjælpsmodtagere, som modtager hjælp fra kommunal leve-randør, og som kender til ordningen om frit valg af leverandør, er 58,8 %.
34
γ=0,253p<0,0005γ=0,174p<0,0055γ=-1,000p<0,018
8
Tabel 3.1.2 Kendskab til ordning om frit valg af leverandør og alder blandt hjemmehjælpsmodtagere
Kendskab ordningen om til frit valg af leverandørJaAlder67-79 år31673,7%80-84 år21466,5%over 85 årTotal22657,1%75665,9%Nej11326,3%10833,5%17042,9%39134,1%429100,0%322100,0%396100,0%1147100,0%Total
Tabel 3.1.3 Kendskab til ordning om frit valg af leverandør og type hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagere
Kendskab ordningen om til frit valgaf leverandørTotalJaType hjælpPraktisk hjælp54668,9%Personlig hjælpBåde praktisk og personlighjælpTotal4953,3%16161,5%75665,9%Nej24731,1%4346,7%10138,5%39134,1%793100,0%92100,0%262100,0%1147100,0%
Tabel 3.1.4 Kendskab til ordning om frit valg af leverandør og leverandør af hjemmehjælp
Kendskab ordningen om til frit valg afleverandørJaUdbyderKommunal leverandørPrivat leverandørBåde kommunal og privat leverandørTotal19158,8%1593,8%360,0%20960,4%Nej13441,2%16,3%240,0%13739,6%325100,0%16100,0%5100,0%346100,0%Total
9
3.2 Hvorfra kendes til ordningen om frit valg af leverandør af praktisk hjælpog personlig pleje?751 hjemmehjælpsmodtagere har besvaret spørgsmålet om, hvorfra de kender til ordningen om fritvalg af leverandør af hjemmehjælp. De interviewede har haft mulighed for at give flere svar på,hvorfra de har hørt om ordningen. Flest har hørt om ordningen fra et brev eller anden informati-onsmateriale fra kommunen. Kommunens visitator, pressen og netværk er også kilder, som nævnesaf mange.Tabel 3.2.1 Kendskab ordningen om til frit valg af leverandør af hjemmehjælp blandt hjemmehjælpsmodtagere
Antal (bør vel også angives i pct. afrespondenter?)Fra PressenFra pårørende, bekendte eller netværkFra brev eller informationsmateriale fra kommunenFra kommunens visitatorFra medarbejderen der udfører plejenAndetstedsVed ikke143133284227284651
I tabel 3.2.2 illustreres, hvor mange informationskilder hjemmehjælpsmodtagerne nævner.Tabel 3.2.2 Antal informationskilder for kendskab til ordning om frit valg af leverandør af hjemmehjælp blandt
hjemmehjælpsmodtagere
Antal1 (informationskil-der)2 (do)3 (do)4 (do)Total62497264751Procent83,112,93,5,5100,0
3.3 Holdning om vigtighed af ordningen om frit valg af leverandør af hjemme-hjælp690 hjemmehjælpsmodtagere har besvaret spørgsmålet om deres holdning til ordningen om frit valgaf leverandør af hjemmehjælp. Af de hjemmehjælpsmodtagere, som har besvaret spørgsmålet, me-ner 61,3 %, at ordningen er vigtig eller meget vigtig, og 25,1 % mener, at ordningen ikke eller sletikke er vigtig.
10
Tabel 3.3.1 Holdning til ordning om frit valg af leverandør af hjemmehjælp blandt hjemmehjælpsmodtagere
Antal681059425916469062540354656155Procent9,915,213,637,523,8100,0
Valid
Missing
Slet ikke vigtigtIkke vigtigtHverken vigtigt eller ikke vigtigtVigtigtMeget vigtigtTotalVed ikkeSystemTotal
Total
Figur 3.3.1 Holdning til ordning om frit valg af leverandør af hjemmehjælp blandt hjemmehjælpsmodtagere
Holdning om vigtighedaf ordning om frit valgSlet ikke vigtigtIkke vigtigtHverken vigtigt eller ikkevigtigtVigtigtMeget vigtigt
Der ses ingen sammenhæng mellem køn, alder eller omfang af hjemmehjælp, og hvor vigtig modta-geren mener, at ordningen om frit valg af leverandør af hjemmehjælp er. Der er en signifikant sam-menhæng6mellem, hvilken type hjælp hjemmehjælpsmodtageren får, og hvor vigtigt ordningenvægtes. Hjemmehjælpsmodtagere, som udelukkende modtager praktisk hjælp, vægter ordningenvigtigst. Der er også en signifikant sammenhæng7mellem, hvilken leverandør der udfører den prak-tiske hjælp og personlige pleje, og hvilken holdning hjemmehjælpsmodtageren har til eksistensen afordningen om frit valg af leverandør. De borgere, som modtager hjemmehjælp fra både en kommu-nal og en privat leverandør, vægter ordningen vigtigst, og de hjemmehjælpsmodtagere, som fårhjemmehjælp fra en kommunal leverandør, vægter ordningen mindst vigtig.
67
=-0,237 p<0,0005=0,463 p<0,019
11
Tabel 3.3.2 Holdning til ordning om frit valg af leverandør af hjemmehjælp og type hjælp
Holdning til eksistens af frit valg til leverandør af hjemmehjælpHverkenSlet ikkevigtigt ellervigtigtIkke vigtigt ikke vigtigtVigtigtMeget vigtigtType hjælpPraktisk hjælpPersonlig hjælpBåde praktisk ogpersonlig hjælpTotal448,8%612,8%1812,7%689,9%7114,2%919,1%2517,6%10515,2%5511,0%612,8%3323,2%9413,6%19639,1%1940,4%4431,0%25937,5%13526,9%714,9%2215,5%16423,8%Total
501100,0%47100,0%142100,0%690100,0%
Tabel 3.3.3 Holdning til ordning om frit valg af leverandør af hjemmehjælp og leverandør af hjemmehjælp
Holdning til eksistens af frit valg til leverandør af hjemmehjælpHverkenSlet ikkevigtigt ellervigtigtIkke vigtigt ikke vigtigtVigtigtMeget vigtigt223338552212,9%19,4%22,4%32,4%12,9%2115613,3%6,7%6,7%33,3%40,0%0,0%2412,8%0,0%3418,1%0,0%3920,7%266,7%6233,0%133,3%2915,4%Total
Udbyder
Kommunal leverandørPrivat leverandørBåde kommunalprivat leverandørog
170100,0%15100,0%3100,0%188100,0%
Total
12
4. Tilfredshed med antallet af medarbejdere4.1 Tilfredshed med antallet af medarbejdere hos hjemmehjælpsmodtagereHjemmehjælpsmodtagere er blevet spurgt om deres tilfredshed med antallet af medarbejdere, derudfører den praktiske hjælp og personlige pleje. Spørgsmålet om tilfredshed med antallet af medar-bejdere er besvaret af 1072 af de hjemmehjælpsmodtagere, der modtager praktisk hjælp, og af 367af de hjemmehjælpsmodtagere, der modtager personlig pleje.Tabel 4.1.1 Tilfredshed med antallet af medarbejdere, som udfører praktisk hjælp, blandt hjemmehjælpsmodta-
gere
AntalValidMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalMissingIrrelevantVed ikkeSystemTotalTotal8618211437331710722217504450836155Procent8,017,010,634,829,6100,0
Tabel 4.1.2 Tilfredshed med antallet af medarbejdere, som udfører personlig pleje, blandt hjemmehjælpsmodta-
gere
AntalValidMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalMissingIrrelevantVed ikkeSystemTotalTotal3475381497136775577657886155Procent9,320,410,440,619,3100,0
13
Figur 4.1.1 Tilfredshed med antallet af medarbejdere, som udfører praktisk hjælp, blandt hjemmehjælpsmodta-
gere
Tilfredshed medantallet af forskelligemedarbejdereMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds ellerutilfredsTilfredsMeget tilfreds
Figur 4.1.2 Tilfredshed med antallet af medarbejdere, som udfører personlig pleje, blandt hjemmehjælpsmodta-
gere
Tilfredshed medantallet afplejemedarbejdereMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds ellerutilfredsTilfredsMeget tilfreds
Hos de hjemmehjælpsmodtagere, som modtager praktisk hjælp, er der tre faktorer, som har signifi-kant betydning for tilfredsheden med antallet af medarbejdere. Det har signifikant betydning8, hvil-ken type hjælp hjemmehjælpsmodtageren får, da de hjemmehjælpsmodtagere, som kun modtagerpraktisk hjælp, er mere tilfredse med antallet af medarbejdere end de hjemmehjælpsmodtagere, sombåde modtager praktisk hjælp og personlig pleje. Der er også signifikant sammenhæng9mellem89
γ=-0,223p<0,0005γ=0,280p<0,001
14
leverandør og tilfredsheden med antallet af medarbejdere. De hjemmehjælpsmodtagere, som bådehar kommunal og privat leverandør af den praktiske hjælp, er de mest tilfredse med antallet af med-arbejdere.Tabel 4.1.3 Tilfredshed med antallet af medarbejdere fordelt med hensyn til type hjælp blandt hjemmehjælps-
modtagere
Tilfredshed af antallet af medarbejdereTotalHverkenMegettilfreds ellerutilfredsUtilfredsutilfredsTilfredsMeget tilfredsType hjælpPraktisk hjælp60119782752617937,6%Både praktisk ogpersonlig hjælpTotal269,3%868,0%15,0%6322,6%18217,0%9,8%3612,9%11410,6%34,7%9835,1%37334,8%32,9%5620,1%31729,6%100,0%279100,0%1072100,0%
Tabel 4.1.4 Tilfredshed med antallet af medarbejdere og leverandør af praktisk hjælp i hjemmehjælpen
Tilfredshed af antallet af medarbejdereHverkenMegetMegettil-tilfreds ellerUtilfredsTilfredsutilfredsutilfredsfredsLeverandør afKommunal leveran-7715199303218praktisk hjælpdør9,1%17,8%11,7%35,7%25,7%Privat leverandør627853913,2%14,6%4,3%28,6%49,2%Både kommunal og236125privat leverandør7,1%10,7%21,4%42,9%17,9%Ved ikke1015310,0%,0%10,0%50,0%30,0%Total861811143733178,0%16,9%10,6%34,8%29,6%
Total
848100,0%185100,0%28100,0%10100,0%1071100,0%
15
Hos hjemmehjælpsmodtagere, som modtager personlig pleje, er det omfanget af hjemmehjælpen,som har betydning for tilfredsheden med antallet af medarbejdere10. Blandt de hjemmehjælpsmod-tagere, som får meget hjælp til personlig pleje, er der en større andel, som er utilfreds eller megetutilfreds med antallet af medarbejdere end hos de hjemmehjælpsmodtagere, som får lidt hjælp tilpersonlig pleje.Tabel 4.1.5 Tilfredshed med antallet af medarbejdere og omfang af personlig pleje i hjemmehjælpen
Tilfredshed med antallet af forskellige medarbejdereHverkenMegettilfreds ellerutilfredsUtilfredsTilfredsutilfredsOmfang af hjælp pr.ugeUnder to timer116,5%78,4%37,3%213,3%220,0%125,0%268,0%2715,9%1922,9%1126,8%16,7%330,0%375,0%6419,8%1710,0%1012,0%512,2%213,3%110,0%0,0%3510,8%7342,9%3542,2%1331,7%853,3%330,0%0,0%13240,9%Total
Meget tilfreds4224,7%1214,5%922,0%213,3%110,0%0,0%6620,4%170100,0%83100,0%41100,0%15100,0%10100,0%4100,0%323100,0%
2 - 3,9 timer4 - 7,9 timer8 - 11,9 timer12 - 20 timerover 20 timerTotal
Der ses en regional variation i tilfredsheden med antallet af medarbejdere til udførsel af praktiskhjælp11og personlig pleje12i hjemmehjælpen. Hjemmehjælpsmodtagere bosiddende i Nordjyllander de mest tilfredse med antallet af medarbejdere. Derefter følger hjemmehjælpsmodtagere i regionMidtjylland og dernæst hjemmehjælpsmodtagere i Region Syddanmark. Hjemmehjælpsmodtagere iRegion Sjælland er mindre tilfredse og hjemmehjælpsmodtagere i Region Hovedstaden er demindst tilfredse.
1011
γ=-0,200p<0,004γ=-0,151p<0,000512γ=-0,149p<0,009
16
4.2 Tilfredshed med antallet af medarbejdere hos ældre i plejehjem/-boligSpørgsmålet om tilfredshed med antallet af medarbejdere er besvaret af 202 af de ældre, der modta-ger praktisk hjælp i plejehjem/-bolig, og af 145 af de ældre, der modtager personlig pleje i pleje-hjem/-bolig.Tabel 4.2.1 Tilfredshed af antallet af medarbejdere hos ældre, som modtager praktisk hjælp i plejehjem/-bolig
AntalValidMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalMissingIrrelevantVed ikkeSystemTotalTotal132424726920245594459536155Procent6,411,911,935,634,2100,0
Tabel 4.2.2 Tilfredshed med antallet af medarbejdere hos ældre, som modtager personlig pleje i plejehjem/-bolig
Antal917155549145536595160106155Procent6,211,710,337,933,8100,0
Valid
Meget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotal
Missing
IrrelevantVed ikkeSystemTotal
Total
Hos de ældre, som bor på plejehjem og modtager praktisk hjælp, svarer 69,8 %, at de er tilfredseeller meget tilfredse med antallet af medarbejdere. Hos de plejeboligbeboere, der modtager person-lig pleje, er det 71,7 %, som er tilfredse eller meget tilfredse.
17
Figur 4.2.1 Tilfredshed med antallet af medarbejdere hos ældre, som modtager praktisk hjælp i plejehjem/-bolig
Tilfredshed medantallet afmedarbejdereMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds ellerutilfredsTilfredsMeget tilfreds
Figur 4.2.2 Tilfredshed med antallet af medarbejdere hos ældre, som modtager personlig pleje i plejehjem/-bolig
Tilfredshed medantallet afplejemedarbejdereMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds ellerutilfredsTilfredsMeget tilfreds
Både for de ældre, som modtager praktisk hjælp13og personlig pleje14i deres plejehjem/-bolig, haromfanget af hjælp signifikant sammenhæng med tilfredsheden af antallet af medarbejdere. De æl-dre, som modtager meget hjælp i deres plejehjem/-bolig, er mere utilfredse end dem, som modtagerlidt hjælp i plejehjem/-bolig.1314
γ=-0,203p<0,045γ=-0,219p<0,046
18
Tabel 4.2.3 Tilfredshed med antallet af medarbejdere og omfang af praktisk hjælp i plejehjem/-bolig
Tilfredshed af antallet af medarbejdereHverkenMegettilfreds ellerutilfredsUtilfredsutilfredsTilfredsMeget tilfredsOmfang af hjælp Under to timer410122429pr. uge5,1%12,7%15,2%30,4%36,7%2 - 3,9 timer44211614,8%14,8%7,4%40,7%22,2%4 - 7,9 timer1311225,3%15,8%5,3%63,2%10,5%8 - 11,9 timer1202116,7%33,3%,0%33,3%16,7%12 - 19,9 timer 1202116,7%33,3%,0%33,3%16,7%over 20 timer00111,0%,0%33,3%33,3%33,3%Total11211652407,9%15,0%11,4%37,1%28,6%
Total
79100,0%27100,0%19100,0%6100,0%6100,0%3100,0%140100,0%
Tabel 4.2.4 Tilfredshed med antallet af medarbejdere og omfang af personlig hjælp i plejehjem/-bolig
Tilfredshed med antallet af forskellige plejemedarbejdereHverkenMegettilfredsellerutilfredsUtilfredsutilfredsTilfredsMeget tilfredsOmfang af hjælp Under to timer2221410pr. uge6,7%6,7%6,7%46,7%33,3%2 - 3,9 timer4627616,0%24,0%8,0%28,0%24,0%4 - 7,9 timer134935,0%15,0%20,0%45,0%15,0%8 - 11,9 timer02001,0%66,7%,0%,0%33,3%12 - 19,9 timer2013033,3%,0%16,7%50,0%,0%over 20 timer00111,0%,0%33,3%33,3%33,3%Total91310342110,3%14,9%11,5%39,1%24,1%
Total
30100,0%25100,0%20100,0%3100,0%6100,0%3100,0%87100,0%
19
5. Tilfredshed med stabilitet i den praktiske hjælp og personli-ge pleje5.1 Tilfredshed med stabilitet i praktisk hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagereUd af de 1066 hjemmehjælpsmodtagere, som modtager praktisk hjælp, har 1038 besvaret spørgsmå-let om tilfredshed med stabilitet i hjælpen. Af de ældre, som har besvaret spørgsmålet, er 71,1 %tilfreds eller meget tilfreds med stabiliteten.Tabel 5.1.1 Tilfredshed med stabilitet i den praktiske hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagere
AntalValidMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalMissingIrrelevantVed ikkeSystemTotalTotal3814411846527310383428505551176155Procent3,713,911,444,826,3100,0
Figur 5.1.1 Tilfredshed med stabilitet i den praktiske hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagere
Tilfredshed medstabiliteten i hjælpenMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds ellerutilfredsTilfredsMeget tilfreds
20
Omfang15, type af hjælp16og leverandør17har signifikant betydning for tilfredshed med stabilitet iden praktiske hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagere. De hjemmehjælpsmodtagere, som får megetpraktisk hjælp, har den største andel af utilfredshed med stabiliteten i hjælpen. Ligeledes ses det, atde hjemmehjælpsmodtagere, der både modtager praktisk og personlig hjælp er mere utilfredse medstabiliteten end de modtagere, der udelukkende modtager praktisk hjælp. Med hensyn til leverandør,så er de hjemmehjælpsmodtagere, som får praktisk hjælp udført af en kommunal leverandør, demest utilfredse.Tabel 5.1.2 Tilfredshed med stabilitet i den praktiske hjælp og omfang af hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagere
Tilfredshed med stabilitet i hjælpenHverkenMegettilfreds ellerutilfredsUtilfredsutilfredsOmfang af hjælp pr.ugeUnder to timer243,0%2 - 3,9 timer4 - 7,9 timer8 - 11,9 timer12 - 20 timerover 20 timerTotal65,7%411,8%17,1%0,0%125,0%363,7%10513,0%1716,0%411,8%321,4%222,2%125,0%13213,5%9211,4%98,5%720,6%17,1%111,1%125,0%11111,4%Total
Tilfreds35343,7%5551,9%1441,2%642,9%555,6%125,0%43444,5%
Meget tilfreds23429,0%1917,9%514,7%321,4%111,1%0,0%26226,9%808100,0%106100,0%34100,0%14100,0%9100,0%4100,0%975100,0%
Tabel 5.1.3 Tilfredshed med stabilitet i den praktiske hjælp og type af hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagere
Tilfredshed med stabilitet i hjælpenTotalHverkenMegettilfreds ellerUtilfredsTilfredsMeget tilfredsutilfredsutilfredsType hjælpPraktisk hjælp2594823362287653,3%Både praktisk ogpersonlig hjælpTotal134,8%383,7%12,3%5018,3%14413,9%10,7%3613,2%11811,4%43,9%12947,3%46544,8%29,8%4516,5%27326,3%100,0%273100,0%1038100,0%
1516
γ=-0,215p<0,001γ=-0,245p<0,000517γ=0,229p<0,0005
21
Tabel 5.1.4 Tilfredshed med stabilitet i den praktiske hjælp og leverandør af hjemmehjælp blandt hjemme-
hjælpsmodtagere
Tilfredshed med stabilitet i hjælpenTotalHverkenMegettilfreds ellerMegettil-utilfredsUtilfredsutilfredsTilfredsfredsLeverandør afKommunal leveran-32123101381194831praktisk hjælpdør3,9%14,8%12,2%45,8%23,3%100,0%Privat leverandør4191359751702,4%11,2%7,6%34,7%44,1%100,0%Både kommunal og22219328privat leverandør7,1%7,1%7,1%67,9%10,7%100,0%Ved ikke002518,0%,0%25,0%62,5%12,5%100,0%Total3814411846427310373,7%13,9%11,4%44,7%26,3%100,0%
Der er en regional variation i tilfredshed med stabiliteten18i den praktiske hjælp blandt hjemme-hjælpsmodtagere. Mest tilfredse er hjemmehjælpsmodtagere i Region Nordjylland. Jo længere modsyd og øst jo større en andel udgøres af de hjemmehjælpsmodtagere, som svarer, at de er utilfredseller meget utilfreds med stabiliteten i den praktiske hjælp. Mest utilfredse er hjemmehjælpsmodta-gere i Region Hovedstaden.
5.2 Tilfredshed med stabilitet i personlig pleje hjælp blandt hjemmehjælps-modtagere357 ud af 373 hjemmehjælpsmodtagere, som modtager personlig pleje, har besvaret spørgsmålet omtilfredshed med stabilitet i hjælpen. 75,1 % af dem, som har svaret er tilfreds eller meget tilfredsmed stabiliteten i den personlige pleje.Tabel 5.2.1 Tilfredshed med stabiliteten i den personlige pleje blandt hjemmehjælpsmodtagere
ValidMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalIrrelevantVed ikkeSystemTotalAntal9552518781357216578057986155Procent2,515,47,052,422,7100,0
Missing
Total
18
γ=-0,088p<0,009
22
Figur 5.2.1 Tilfredshed med stabiliteten i den personlige pleje blandt hjemmehjælpsmodtagere
Tilfredshed medstabiliteten i plejenMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds ellerutilfredsTilfredsMeget tilfreds
Omfanget af personlig pleje har signifikant sammenhæng med tilfredsheden med stabilitet i ple-jen19. De hjemmehjælpsmodtagere, der modtager mest hjælp, har en større andel af utilfredse.Tabel 5.2.2 Tilfredshed med stabilitet i personlig pleje og omfang af plejen blandt hjemmehjælpsmodtagere
Tilfredshed med stabiliteten i hjælpenTotalHverkenMegettilfreds ellerUtilfredsTilfredsMeget tilfredsutilfredsutilfredsOmfang af hjælp pr. Under to timer421148545169uge2,4%12,4%8,3%50,3%26,6%100,0%2 - 3,9 timer11634615811,2%19,8%3,7%56,8%18,5%100,0%4 - 7,9 timer153199372,7%13,5%8,1%51,4%24,3%100,0%8 - 11,9 timer11292156,7%6,7%13,3%60,0%13,3%100,0%12 - 20 timer132311010,0%30,0%20,0%30,0%10,0%100,0%over 20 timer030104,0%75,0%,0%25,0%,0%100,0%Total84924163723162,5%15,5%7,6%51,6%22,8%100,0%
19
γ=-0,168p<0,029
23
5.3 Praktisk hjælp og personlig pleje i plejehjem/-boligDe borgere, som modtager praktisk hjælp eller personlig pleje i plejehjem/-bolig, er blevet spurgtom deres tilfredshed med stabiliteten i hjælpen. 201 plejeboligbeboere, som modtager praktiskhjælp, har besvaret spørgsmålet, og af dem er 82,1 % tilfreds eller meget tilfreds med stabiliteten.145 plejeboligbeboere, som modtager personlig pleje, har besvaret spørgsmålet, og af dem er 80,7% tilfreds eller meget tilfreds med stabiliteten. Svarfordelingen kan ses i nedenstående tabeller ogfigurer. Der ses ingen signifikante sammenhænge mellem tilfredshed med stabiliteten og køn, alder,omfang eller type hjælp. Der ses heller ingen regional variation i tilfredsheden med stabilitet i hjæl-pen og plejen i plejehjem/-bolig.Tabel 5.3.1 Tilfredshed med stabilitet i praktisk hjælp i plejehjem/-bolig
AntalValidMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalMissingIrrelevantVed ikkeSystemTotalTotal51912986720156594359546155Procent2,59,56,048,833,3100,0
Tabel 5.3.2 Tilfredshed med stabiliteten i personlig pleje i plejehjem/-bolig
AntalValidMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalMissingIrrelevantVed ikkeSystemTotalTotal510136849145507595360106155Procent3,46,99,046,933,8100,0
24
Figur 5.3.1 Tilfredshed med stabiliteten i praktisk hjælp i plejehjem/-bolig
Tilfredshed medstabiliteten i hjælpenMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds ellerutilfredsTilfredsMeget tilfreds
Tabel 5.3.2 Tilfredshed med stabiliteten i personlig pleje i plejehjem/-bolig
Tilfredshed medstabiliteten i plejenMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds ellerutilfredsTilfredsMeget tilfreds
25
5.4 Tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkter for praktisk hjælpblandt hjemmehjælpsmodtagereTabel 5.4.1 Tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkter for praktisk hjælp blandt hjemmehjælpsmodtage-
re
AntalValidMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalMissingIrrelevantVed ikkeSystemTotalTotal24629649741210915125047506461552,25,78,845,637,8100,0Procent
Figur 5.4.1 Tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkter for praktisk hjælp blandt hjemmehjælpsmodtage-
re
Tilfredshed medoverholdelse af deaftalte tidspunkterMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds ellerutilfredsTilfredsMeget tilfreds
Der ses ingen signifikante sammenhænge mellem alder og køn og tilfredshed med overholdelse afaftalte tidspunkter for udførelse af praktisk hjælp. Til gengæld har omfang af hjælp20, type afhjælp21og leverandør22signifikant betydning for tilfredshed med overholdelse af tidspunkter for2021
γ=-0,177p<0,007γ=-0,294p<0,000122γ=0,195p<0,001
26
udførelse af den praktiske hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagere. De hjemmehjælpsmodtagere somfår meget praktisk hjælp har den største andel af utilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkterfor udførelse af hjælpen. Ligeledes ses det, at de hjemmehjælpsmodtagere, som både modtagerpraktisk og personlig hjælp er mindre tilfredse med overholdelsen af aftalte tidspunkter end de mod-tagere, som udelukkende modtager praktisk hjælp. De hjemmehjælpsmodtagere, som får praktiskhjælp udført af en kommunal leverandør de mest utilfredse.Tabel 5.4.2 Tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkter for praktisk hjælp og omfang af hjælp blandt
hjemmehjælpsmodtagere
Tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkterHverkenMegettilfreds ellerutilfredsUtilfredsutilfredsTilfredsMeget tilfredsOmfang afUnder to timer192,2%2 - 3,9 timer4 - 7,9 timer8 - 11,9 timer12 - 20 timerover 20 timerTotal32,7%0,0%17,1%0,0%0,0%232,2%495,7%65,4%38,8%0,0%111,1%125,0%605,8%627,2%1210,8%514,7%321,4%111,1%125,0%848,2%38344,7%5549,5%1647,1%535,7%666,7%125,0%46645,3%34340,1%3531,5%1029,4%535,7%111,1%125,0%39538,4%Total
856100,0%111100,0%34100,0%14100,0%9100,0%4100,0%1028100,0%
Tabel 5.4.3 Tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkter for praktisk hjælp og type af hjælp blandt hjem-
mehjælpsmodtagere
Tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkterHverkenMegettilfreds ellerutilfredsUtilfredsutilfredsTilfredsMeget tilfredsType hjælpPraktisk hjælp192,3%Både praktisk ogpersonlig hjælpTotal51,8%242,2%425,2%207,2%625,7%526,4%4415,8%968,8%36044,3%13749,3%49745,6%34041,8%7225,9%41237,8%Total
813100,0%278100,0%1091100,0%
27
Tabel 5.4.4 Tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkter for praktisk hjælp og leverandør af hjemmehjælp
blandt hjemmehjælpsmodtagere
Tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkterHverkenMegettilfreds ellerMeget til-utilfredsUtilfredsutilfredsTilfredsfredsLeverandørKommunal leveran-dørPrivat leverandørBåde kommunal ogprivat leverandørVed ikkeTotal212,5%21,0%13,4%0,0%242,2%465,4%115,5%413,8%18,3%625,7%829,6%126,0%26,9%0,0%968,8%40547,6%7638,2%827,6%758,3%49645,5%29634,8%9849,2%1448,3%433,3%41237,8%Total
850100,0%199100,0%29100,0%12100,0%1090100,0%
5.5 Tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkter for personlig plejehjælp blandt hjemmehjælpsmodtagereTabel 5.5.1 Tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkter for personlig pleje blandt hjemmehjælpsmodta-
gere
AntalValidMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalMissingIrrelevantVed ikkeSystemTotalTotal64037175104362510577857936155Procent1,711,010,248,328,7100,0
28
Figur 5.5.1 Tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkter for personlig pleje blandt hjemmehjælpsmodta-
gere
Tilfredshed medoverholdelse af deaftalte tidspunkterMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds ellerutilfredsTilfredsMeget tilfreds
Der ses ingen signifikante sammenhænge mellem køn, alder, omfang af hjælp, type af hjælp ellerleverandør af hjælp og tilfredsheden med overholdelse af aftalte tidspunkter for udførelse af person-lig pleje blandt hjemmehjælpsmodtagere.
5.6 Praktisk hjælp i plejehjem/-bolig og tilfredshed med overholdelse af aftaltetidspunkterTabel 5.6.1 Tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkter for praktisk hjælp i plejehjem/-bolig
AntalValidUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalMissingIrrelevantVed ikkeSystemTotalTotal921758919479594559616155Procent4,610,838,745,9100,0
29
Figur 5.6.1 Tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkter for praktisk hjælp i plejehjem/-bolig
Tilfredshed medoverholdelse af deaftalte tidspunkterMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds ellerutilfredsTilfredsMeget tilfreds
Der ses ingen signifikante sammenhænge mellem køn, alder eller type af hjælp og tilfredshed medoverholdelse af aftalte tidspunkter for udførelse af praktisk hjælp i plejehjem/-bolig. Der ses signifi-kant sammenhæng mellem omfang23og tilfredsheden med overholdelse af aftalte tidspunkter forudførelse af praktisk hjælp. De ældre der modtager mest hjælp er mindst tilfredse med overholdelseaf aftalte tidspunkter.Tabel 5.6.2 Tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkter for praktisk hjælp i plejehjem/-bolig og omfanget
af hjælpen
Tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkterHverken tilfredsUtilfredsTilfredsMeget tilfredseller utilfreds3529413,8%2 - 3,9 timer4 - 7,9 timer8 - 11,9 timer12 - 19,9 timerover 20 timerTotal27,4%16,3%0,0%0,0%133,3%75,2%6,4%518,5%212,5%0,0%350,0%0,0%1511,1%37,2%1244,4%743,8%360,0%350,0%0,0%5440,0%52,6%829,6%637,5%240,0%0,0%266,7%5943,7%Total
Omfang af hjælp
Under to timer
78100,0%27100,0%16100,0%5100,0%6100,0%3100,0%135100,0%
23
γ=-0,310,p<0,008
30
6. Den samlede tilfredshed med den praktiske hjælp og person-lige pleje6.1 Samlet tilfredshed med praktisk hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagere1099 hjemmehjælpsmodtagere har besvaret spørgsmålet om deres samlede tilfredshed med denpraktiske hjælp. Fordelingen af disse svar er beskrevet i tabel 6.1.1 og figur 6.1.1. 84,2 % er tilfredseller meget tilfreds med den praktiske hjælp, hvorimod 8 % er utilfreds eller meget utilfreds.Tabel 6.1.1 Samlet tilfredshed med den praktiske hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagere
AntalValidMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalMissingIrrelevantVed ikkeSystemTotalTotal187086515410109913505250566155Procent1,66,47,846,937,3100,0
Figur 6.1.1 Samlet tilfredshed med den praktiske hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagere
Tilfredshed med denpraktiske hjælp alt i altMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds ellerutilfredsTilfredsMeget tilfreds
31
Der ingen sammenhæng mellem alder eller omfang af hjælp og den samlede tilfredshed med denpraktiske hjælp i hjemmehjælpen. Der er signifikant sammenhæng mellem køn og tilfredshed24, idetmænd er mere tilfredse med den praktiske hjælp end kvinder. Der ses ligeledes en signifikant sam-menhæng mellem, hvilken type hjælp hjemmehjælpsmodtageren får, og hvor tilfreds modtageren ermed hjemmehjælpen. De hjemmehjælpsmodtagere, som udelukkende modtager praktisk hjælp, ersignifikant25mere tilfredse end de hjemmehjælpsmodtagere, som både modtager praktisk og per-sonlig hjælp. Også leverandør har signifikant26betydning for tilfredsheden hos hjemmehjælpsmod-tagere, der modtager praktisk hjælp. De hjemmehjælpsmodtagere, som modtager privat hjemme-hjælp, er mere tilfredse end dem, som modtager hjælp fra en kommunal leverandør, men de hjem-mehjælpsmodtagere, som får hjemmehjælp fra både kommunal og privat leverandør, er de mesttilfredse.Tabel 6.1.2 Samlet tilfredshed med praktisk hjælp og køn blandt hjemmehjælpsmodtagere
Tilfredshed med den praktiske hjælp alt i altMegetfreds51,7%KvindeTotal131,6%181,6%util-Utilfreds155,0%556,9%706,4%Hverken tilfredseller utilfreds165,3%708,8%867,8%Tilfreds14347,4%37246,7%51546,9%Meget tilfreds12340,7%28736,0%41037,3%302100,0%797100,0%1099100,0%Total
Køn
Mand
Tabel 6.1.3 Samlet tilfredshed med praktisk hjemmehjælp og type hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagere
Tilfredshed med den praktiske hjælp alt i altHverkenMegettilfreds ellerutilfredsUtilfredsTilfredsutilfredsTypePraktisk hjælpBåde praktisk ogpersonlig hjælpTotal131,6%51,8%181,6%475,7%238,3%706,4%566,8%3010,8%867,8%37345,4%14251,1%51546,9%Total
Meget tilfreds33240,4%7828,1%41037,3%821100,0%278100,0%1099100,0%
γ=-0,115p<0,04125γ=-0,226p<0,000526γ=0,298p<0,0005
32
Tabel 6.1.4 Samlet tilfredshed med praktisk hjælp og leverandør af hjemmehjælp
Tilfredshed med den praktiske hjælp alt i altHverkenMegettilfreds ellerutilfredsUtilfredsutilfredsTilfredsLeverandørpraktisk hjælpafKommunal leveran-dørPrivat leverandør172,0%1,5%Både kommunal ogprivat leverandørVed ikke0,0%0,0%Total181,6%546,3%168,1%0,0%0,0%706,4%789,1%73,5%0,0%17,7%867,8%42549,5%6532,8%1758,6%861,5%51546,9%TotalMegetfreds28433,1%10955,1%1241,4%430,8%40937,2%til-858100,0%198100,0%29100,0%13100,0%1098100,0%
Der ses en signifikant27regional variation med henblik på tilfredsheden af den praktiske hjælp ihjemmehjælpen, som ydes. Hjemmehjælpsmodtagere i Region Nordjylland er de mest tilfredse, ogjo længere mod syd og øst, de ældre bor, jo større en andel er utilfredse. De mindst tilfredse erhjemmehjælpsmodtagere i Region Hovedstaden.Tabel 6.1.5 Samlet tilfredshed med praktisk hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagere fordelt mht. region
Tilfredshed med den praktiske hjælp alt i altHverkenMegettilfreds ellerutilfredsUtilfredsTilfredsutilfreds13481,6%Region MidtjyllandRegion SyddanmarkRegion SjællandRegion HovedstadenTotal31,4%41,4%21,7%82,5%181,6%1,9%104,7%155,4%75,8%3510,7%706,4%2,5%157,0%259,0%97,4%3310,1%867,8%50,9%9845,8%12544,8%6755,4%14444,2%51546,9%Total
Region
Region Nordjylland
Meget tilfreds7044,0%8841,1%11039,4%3629,8%10632,5%41037,3%
159100,0%214100,0%279100,0%121100,0%326100,0%1099100,0%
27
γ=-0,169p<0,001
33
6.2 Samlet tilfredshed med personlig pleje blandt hjemmehjælpsmodtagere372 hjemmehjælpsmodtagere har besvaret spørgsmålet om tilfredshed med den personlige pleje.Fordelingen af disse svar er illustreret i tabel 6.2.1 og i figur 6.2.1.Tabel 6.2.1 Samlet tilfredshed med den personlige pleje blandt hjemmehjælpsmodtagere
AntalValidMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalMissingIrrelevantVed ikkeSystemTotalTotal5123319213037224577757836155Procent1,33,28,951,634,9100,0
Figur 6.2.1 Samlet tilfredshed med den personlige pleje blandt hjemmehjælpsmodtagere
Tilfredshed med denpraktiske hjælp alt i altMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds ellerutilfredsTilfredsMeget tilfreds
34
Der ingen sammenhæng mellem køn, alder eller omfang af hjælp og den samlede tilfredshed medden personlige pleje blandt hjemmehjælpsmodtagere. Der er signifikant sammenhæng28mellem,hvilken type hjælp hjemmehjælpsmodtageren får, og hvor tilfreds modtageren er med plejen. Dehjemmehjælpsmodtagere, som udelukkende får personlig pleje, er mere tilfredse end de modtagere,som både modtager både praktisk hjælp og personlig pleje. Også leverandør har signifikant29betyd-ning for tilfredsheden hos hjemmehjælpsmodtagere, som modtager personlig pleje. De hjemme-hjælpsmodtagere, som modtager personlig pleje ved en kommunal leverandør, er mere tilfredse enddem, som modtager pleje af en privat leverandør. De ældre, som modtager hjemmepleje fra bådekommunal og privat leverandør, er de mindst tilfredse.Tabel 6.2.2 Samlet tilfredshed med personlig pleje og type hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagere
Tilfredshed med den personlige pleje alt i altHverkenMegettilfreds ellerUtilfredsTilfredsutilfredsutilfredsType hjælpPersonlig hjælpBåde praktisk ogpersonlig hjælpTotal0,0%51,8%51,3%22,0%103,6%123,2%1111,2%228,0%338,9%3939,8%15355,8%19251,6%Total
Meget tilfreds4646,9%8430,7%13034,9%98100,0%274100,0%372100,0%
Tabel 6.2.3 Samlet tilfredshed med personlig pleje og leverandør af hjemmehjælp
Tilfredshed med den personlige pleje alt i altHverkenMegettilfreds ellerutilfredsUtilfreds utilfredsTilfredsLeverandør af person-ligKommunal leveran-dørPrivat leverandørBåde kommunal ogprivat leverandørVed ikkeTotal3,9%16,3%0,0%116,7%51,4%102,9%0,0%125,0%116,7%123,2%288,1%425,0%125,0%0,0%338,9%17851,7%743,8%250,0%466,7%19151,6%TotalMegetfreds12536,3%425,0%0,0%0,0%12934,9%til-344100,0%16100,0%4100,0%6100,0%370100,0%
2829
γ=-0,236p<0,021γ=-0,501p<0,004
35
6.3 Samlet tilfredshed med praktisk hjælp og personlig pleje i plejehjem/-bolig207 ud af de 211 ældre, som bor i plejehjem/-bolig og som modtager praktisk hjælp, har besvaretspørgsmålet om den samlede tilfredshed med den praktiske hjælp. Fordelingen af disse svar er illu-streret i tabel 6.3.1og figur 6.3.1. Ligesom hos hjemmehjælpsmodtagerne er de fleste ældre, dermodtager praktisk hjælp i plejehjem/-bolig tilfredse, idet 88,4 % af disse har svaret, at de er tilfredseeller meget tilfredse med den praktiske hjælp.372 plejeboligbeboere har besvaret spørgsmålet om samlede tilfredshed med den personlige pleje iplejehjem/-bolig. Fordelingen af disse svar er illustreret tabel 6.3.2 og figur 6.3.2. Blandt de pleje-boligbeboere er 86,5 % tilfredse eller meget tilfredse med den personlige pleje, og 4,5 % er utilfred-se eller meget utilfredse med hjælpen.Tabel 6.3.1 Samlet tilfredshed med den praktiske hjælp i plejehjem/-bolig
AntalValidMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalMissingIrrelevantVed ikkeSystemTotalTotal2814859820731594459486155Procent1,03,96,841,147,3100,0
Tabel 6.3.2 Samlet tilfredshed med den personlige pleje i plejehjem/-bolig
AntalValidMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalMissingIrrelevantVed ikkeSystemTotalTotal3376670149523595160066155Procent2,02,04,744,347,0100,0
36
Figur 6.3.1 Samlet tilfredshed med den praktiske hjælp i plejehjem/-bolig
Tilfredshed med denpraktiske hjælp alt i altMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds ellerutilfredsTilfredsMeget tilfreds
Figur 6.3.2 Samlet tilfredshed med den personlige pleje i plejehjem/-bolig
Tilfredshed med denpersonlige hjælp alt ialtMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds ellerutilfredsTilfredsMeget tilfreds
Der ingen signifikante sammenhænge mellem køn, alder omfang eller type af hjælp og tilfredshedmed den praktiske hjælp og personlige pleje for ældre, der bor i plejehjem/-bolig.
37
6.4 Samlet tilfredshed med bolig, omgivelser og service i plejehjem /-bolig200 ældre, som bor i plejehjem/-bolig, har besvaret spørgsmålet om den samlede tilfredshed medden bolig, omgivelser og service. Fordelingen af disse svar er illustreret i tabel 6.4.1og figur 6.4.1.93,5 % af de ældre, som har besvaret spørgsmålet, er tilfreds eller meget tilfreds med bolig, omgi-velser og service i plejehjem/-bolig.Tabel 6.4.1 Samlet tilfredshed med boligen, omgivelser og service i plejehjem/-bolig
AntalValidMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalMissingIrrelevantVed ikkeSystemTotalTotal1667810920013595159556155Procent,53,03,039,054,5100,0
Figur 6.4.1 Samlet tilfredshed med boligen, omgivelser og service i plejehjem/-bolig
Tilfredshed medboligen, omgivelser ogservice alt i altMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds ellerutilfredsTilfredsMeget tilfreds
Der er ingen signifikante sammenhænge mellem køn, alder, omfang eller type af hjælp og tilfreds-hed med bolig, omgivelser og service i plejehjem/-bolig.
38
7. AnalyseDer er foretaget forskellige analyser på datasættet. Forskellige indikatorer blev analyseret med detformål, at finde frem til, hvilke indikatorer, som var bestemmende for den samlede tilfredshed afhenholdsvis praktisk hjælp og personlig pleje. Analyserne blev foretaget for hjemmehjælpsmodta-gere og plejehjemsbeboere separat.En korrelationsanalyse viser, at variablene er signifikant korrelerede. Dette udelukker regressions-analyse, da regressionsanalyse forudsætter, at variablene er uafhængige. I stedet foretages en fak-toranalyse til identifikation af eventuelle underliggende dimensioner i interviewpersonernes svar.
7.1 Analyse af indikatorer for tilfredshed med praktisk hjælp blandt hjemme-hjælpsmodtagereHjemmehjælpsmodtagerne er blevet spurgt om 13 indikatorer for tilfredshed med praktisk hjælp ihjemmehjælpen. I faktoranalysen er tre variable blevet ekskluderet på grund af for få cases. Detdrejer sig om tilfredshed med indkøb, tøjvask og madservice. Faktoranalysen inkluderer 598 casesog viser, at der er én underliggende dimension, som kan beskrive 47,01 % af samvariationen mel-lem de ti variable.Alle variablene har et højt tilhørsforhold til den underliggende dimension. Især spørgsmålene omtilfredshed med stabilitet i hjælpen, antallet af medarbejdere, hvor meget medarbejderen når og ren-gøringen svarer hjemmehjælpsmodtagerne ofte ens på.Det kan ud fra faktoranalysen konkluderes, at hjemmehjælpsmodtagerne tenderer til at svare ens påindikatorerne for tilfredshed med praktisk hjælp i hjemmehjælpen.
7.2 Analyse af indikatorer for tilfredshed med personlig pleje blandt hjemme-hjælpsmodtagereHjemmehjælpsmodtagerne er blevet spurgt til 11 indikatorer for tilfredshed med personlig pleje.Faktoranalysen inkluderer 180 cases ved eksklusion af variablene tilfredshed med toiletbesøg oghjælp til af- og påklædning. Faktoranalysen viser, at der for tilfredshed med den personlige pleje erto underliggende dimensioner, der kan forklare 59,42 % af samvariationen mellem de ni variable.Den første dimension beskriver tilfredsheden med den pleje, som hjemmehjælpsmodtageren får.Informanterne har en tendens til at svare ens på spørgsmålene om tilfredshed med medarbejderensimødekommenhed, personlige kontakt, hvor meget medarbejderen når, stabilitet i plejen, overhol-delse af aftalte tidspunkter og tilfredshed med bad. Den anden dimension viser, at hjemmehjælps-modtagerne har en tendens til at svare ens på de spørgsmål, som omhandler den overordnede orga-nisering af den personlige pleje i hjemmehjælpen. På den anden dimension udviser spørgsmåleneom tilfredshed med kommunens information og muligheder for valg af leverandør høje faktorvægte.Det kan ud fra faktoranalysen konkluderes, at der er to underliggende dimensioner i svarfordelingenaf indikatorerne for personlig pleje.
39
7.3 Analyse af indikatorer for tilfredshed med praktisk hjælp i plejehjem/-boligSyv ud af 11 tilfredshedsindikatorer for den praktiske hjælp i plejehjem/-bolig blev inkluderet i fak-toranalysen, som blev foretaget med 171 individer. Variablene for tilfredshed med indkøb, tøjvask,madservice og kommunens information blev ekskluderet pga. for få cases. Faktoranalysen viser, atder er én underliggende dimension, som forklarer 51,72 % af samvariationen mellem de syv variab-le. Alle variablene vægter højt på dimension, hvorfor det kan konkluderes, at informanterne i højgrad har svaret ens på spørgsmålene om praktisk hjælp i plejehjem/-bolig.
7.4 Analyse af indikatorer for tilfredshed med personlig pleje i plejehjem/-boligFaktoranalyse af tilfredshedsindikatorer for den personlige pleje i plejehjem/-bolig blev foretagetmed 79 individer. Variablene for tilfredshed med hjælp til toiletbesøg, hjælp til af- og påklædningsamt tilfredshed med kommunens information blev ekskluderet pga. for få cases. Faktoranalysenviser, at der er én underliggende dimension, som forklarer 67,42 % af samvariationen mellem deotte variable. Alle variablene vægter højt på dimensionen, hvorfor det kan konkluderes, at infor-manterne har en høj tendens til at svare ens på spørgsmålene om personlig pleje i plejehjem/-bolig.
7.5 Analyse af indikatorer for tilfredshed med bolig, omgivelser og service iplejehjem/-boligFaktoranalyse af tilfredshedsindikatorer for bolig, omgivelser og service i plejehjem/-bolig blevforetaget med 90 individer. Faktoranalysen viser, at der er en underliggende dimension, som forkla-rer 55,18 % af samvariationen mellem de seks variable. Alle variablene vægter højt på dimension,men højest vægter tilfredshed med fællesaktiviteter og lavest vægter tilfredshed med de dagligeaktiviteter.
40