Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
700476_0001.png
700476_0002.png
700476_0003.png
700476_0004.png
700476_0005.png
700476_0006.png
700476_0007.png
700476_0008.png
700476_0009.png
700476_0010.png
700476_0011.png
700476_0012.png
700476_0013.png
700476_0014.png
700476_0015.png
700476_0016.png
700476_0017.png
700476_0018.png
700476_0019.png
700476_0020.png
700476_0021.png
700476_0022.png
700476_0023.png
700476_0024.png
700476_0025.png
700476_0026.png
700476_0027.png
700476_0028.png
700476_0029.png
700476_0030.png
700476_0031.png
700476_0032.png
700476_0033.png
700476_0034.png
700476_0035.png
700476_0036.png
700476_0037.png
700476_0038.png
700476_0039.png
Velfærdsministeriet ogKommunernes LandsforeningBrugerundersøgelse om hjemme-hjælp til beboere i eget hjem og iplejebolig / plejehjem
Rapport – Capacent EpinionOktober 2008
Indholdsfortegnelse1Indledning ...................................................................................5
1.1 Metode og datasæt ........................................................................ 51.2 Populationen ................................................................................. 72Fleksibilitet .................................................................................8
2.1 Kendskab til ordningen om fleksibilitet blandt hjemmehjælpsmodt ....... 82.2 Hvorfra kendes til ordningen om fleksibel hjemmehjælp?.................... 92.3 Holdningen om vigtighed af ordningen om fleksibel hjemmehjælp...... 103Frit valg af leverandør...............................................................11
3.1 Kendskab til ordningen om frit valg af leverandør af hjemmehjælp .... 113.2 Hvorfra kendes til ordningen om frit valg af leverandør af praktisk hjælpog personlig pleje?............................................................................. 133.3 Holdningen om vigtighed af ordningen om frit valg af leverandør afhjemmehjælp.................................................................................... 144Tilfredshed med antallet af medarbejdere ................................16
4.1 Tilfredshed med antal medarbejdere hos hjemmehjælpsmodt ........... 164.2 Tilfredshed med antal medarbejdere hos ældre i plejehjem/-bolig...... 195Tilfredshed med stabilitet i praktisk hjælp og personlig pleje ...22
5.1 Tilfredshed med hjælpens ensartethed i den praktiske hjælp blandthjemmehjælpsmodtagere ................................................................... 225.2 Tilfredshed med hjælpens ensartethed i den personlige pleje blandthjemmehjælpsmodtagere ................................................................... 255.3 Tilfredshed med hjælpens ensartethed i plejehjem/-bolig................. 265.4 Tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkter for praktisk hjælpblandt hjemmehjælpsmodtagere ......................................................... 285.5 Tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkter for personlig plejeblandt hjemmehjælpsmodtagere ......................................................... 315.6 Praktisk hjælp i plejehjem/-bolig og tilfredshed med overholdelse afaftalte tidspunkter ............................................................................. 32
Side 2 ud af 39
66.16.2
Tilfredshed med den praktiske hjælp og personlige pleje ..........34
Tilfredshed med praktisk hjælp blandt hjemmehjælpsmodt............... 34Tilfredshed med personlig pleje blandt hjemmehjælpsmodt .............. 36
6.3 Tilfredshed med praktisk og personlig pleje i plejehjem/-bolig ........... 386.4 Tilfredshed med bolig, omgivelser og service i plejehjem/-bolig ......... 39
Side 3 ud af 39
Kort om Capacent EpinionCapacent Epinion gennemfører specialdesignede undersøgelser af høj kvali-tet, som sikrer et solidt grundlag for optimale beslutninger.I samarbejde med kunden udarbejder vi det analysekoncept, som bedstbelyser den aktuelle problemstilling.Vi indsamler data, analyserer data optimalt, formidler resultater og rådgiveromkring anvendelsen af resultaterne. Vort mål er at præsentere analysere-sultater i højeste kvalitet, som er direkte anvendelige i beslutningsproces-sen.Læs mere påwww.capacent.dk
Vores adresse.Capacent Epinion KøbenhavnTuborg Parkvej 8, 1. salDk-2900 HellerupDir. + 45 41 30 88 88Fax. + 41 30 88 89Mail. [email protected]Capacent Epinion ÅrhusSøndergade 1A, 1., 3., 4. & 5.Dk-8000 Århus CTlf. + 45 87 30 95 00
Side 4 ud af 39
1 Indledning1.1 Metode og datasætBlandt 67 årige borgere og derover er udtrukket en brutto stikprøve på11.000 personer. Blandt dem kunne telefoniske kontaktoplysninger på9.773 respondenter identificeres. Disse er alle søgt kontaktet telefonisk.Blandt de 1.227 respondenter som det ikke var muligt at identificere telefo-niske kontaktoplysninger på, blev 394 udvalgt til besøgsinterview. Sam-menlagt er 10.167 således søgt kontaktet enten telefonisk eller via besøg.Blandt de 10.167 har der været et frafald på 2.629 respondenter. Hvordanfrafaldet fordeler sig er beskrevet i den nedenstående tabel. Der er såledesgennemført interview med 7.538 respondenter enten telefonisk eller per-sonligt hvilket svarer til en gennemførelses procent på 74,14%. Dataind-samlingen er foretaget i perioden fra d. 9. juli til d. 10. august 2008.
Tabel 1: Årsager til frafaldTelefoninterviewIntet svarFejlnummerTræffes ej iperiodenAftaleVil ikke oplysealderFrascreenetalderFrascreenetsprogSygDødFlyttetStoppetNægterTotal2,99 %(304)6,37 %(648)0,8 %(81)0,11 %(11)1,64 %(167)1,27 %(129)0,33 %(34)2,22 %(226)3,14 %(319)0,44 %(45)0,45 %(46)3,38 %(344)23,15 %(2.354)
Besøgsinterview1,5 %(153)0%(0)0%(0)0%(0)0%(0)0%(0)0,03%(3)0,19 %(19)0,3 %(31)0,65 %(66)0,01 %(1)0,02 %(2)2,7 %(275)
Total4,49 %(457)6,37 %(648)0,8 %(81)0,11 %(11)1,64 %(167)1,27 %(129)0,36 %(37)2,41 %(245)3,44 %(350)1,09 %(111)0,46 %(46)3,4 %(346)25,86 %(2.629)
Side 5 ud af 39
Blandt de personer som har modtaget et telefonopkald har 75,93 % gen-nemført interviewet. Blandt de personer som blev opsøgt på bopælsadres-sen har 28,94 % gennemført interviewet.
Tabel 2: Interviewform for gennemførte interviews og frafaldGennemførtTelefoninterviewBesøgsinterviewTotal75,93 %(7.426)28,94 %(112)74,14 %(7.538)
Frafald24,07 %(2.354)71,06 %(275)25,86 %(2.629)
Total100 %(9.780)100 %(387)100 %(10.167)
De interviewede blev spurgt til om de modtager praktisk hjælp, personligpleje eller begge dele. Undersøgelsen blev gennemført særskilt for hen-holdsvis beboere i plejebolig/plejehjem og dem, som bor i eget hjem.Blandt dem som bor i plejebolig/plejehjem er 97,6 % interviewet via tele-fon. 98,05 % af dem som bor i eget hjem er interviewet via telefon.Tabel 3: Interviewform fordelt på ydelsestypeTelefon-interviewHjemmehjælpBor i plejehjem/ -boligTotal98,05 %(1.208)97,62 %(164)98 %(1.376)
Besøgs-interview1,95 %(24)2,38 %(4)2%(28)
Total100 %(1.232)100 %(168)100 %(1.400)
Af hensyn til aldersrepræsentativiteten blev stikprøven inddelt i fem alders-grupper (67-72 år, 73-78 år, 79-83 år, 84-89 år og 90 år eller derover).Formålet med denne inddeling var at stimulere og forfølge en aldersspred-ning blandt de interviewede, svarende til populationen. I løbet at dataind-samlinsperioden, blev det overvåget hvorvidt denne målsætning blev op-fyldt. Som led i denne proces blev besøgsinterview anvendt strategisk idenne hensigt. Således blev kun de ældste aldersgrupper opsøgt på bopæl idet andelen heraf uden telefon er forholdsmæssigt større end gennemsnit-tet. Som det fremgår af tabel lykkedes det rigtigt pænt at matche alders-fordelingen i populationen.
Side 6 ud af 39
Tabel 4: AldersfordelingAldersfordeling ipopulationen*67 – 72 år73 – 78 år79 – 83 år84 – 89 år90 år og deroverTotal38 %(279.661)28 %(202.999)17 %(127.089)12 %(91.028)5%(35.879)100 %(736.656)
Alleinter-viewede38 %(2.841)30 %(2.240)18 %(1.373)11 %(827)3%(257)100 %(7.538)
Modtagereaf hjælp9,5 %(133)22,9 %(320)28,2 %(395)27,9 %(391)11,5 %(161)100 %(1.400)
*Kilde: Danmarks statistik
1.2 PopulationenTabel 5: Type af hjælp blandt de adspurgte ældreProcentandelPraktisk hjælpPersonlig plejeBåde praktisk hjælp og personlig plejeTotalModtager ikke hjælp66 %(929)7%(103)26 %(368)100 %(1.400)(6.138)
Tabel 6: Typer af hjælp fordelt på ydelsestypePraktiskhjælpHjemmeplejePlejehjem/-boligTotal71 %(872)34 %(57)66 %(929)
Personligpleje7%(91)7%(12)7%(103)
Både praktiskhjælp og per-sonlig pleje22 %(269)59 %(99)26 %(368)
Total100 %(1.232)100 %(168)100 %(1.400)
Side 7 ud af 39
2 Fleksibilitet2.1 Kendskab til ordningen om fleksibilitet blandthjemmehjælpsmodtagereTabel 7: Kendskab til muligheden for fleksibel hjemmehjælp blandthjemmehjælpsmodtagereProcentandelKender til fleksibel hjemmehjælpKender ikke til fleksibel hjemmehjælpTotal37 %(453)63 %(779)100 %(1.232)
Tabel 8: Kendskab til ordningen for fleksibel hjemmehjælp og kønblandt hjemmehjælpsmodtagereKender tilfleksibelhjemmehjælpMandKvindeTotal30 %(106)39 %(347)37 %(453)
Kender ikke tilfleksibelhjemmehjælp70 %(244)61 %(535)63 %(779)
Total100 %(350)100 %(882)100 %(1.232)
Tabel 9: Kendskab til ordningen for fleksibel hjemmehjælp og alderblandt hjemmehjælpsmodtagereKender tilfleksibelhjemmehjælp67 - 79 år80 - 84 år85 år og deroverTotal37 %(177)37 %(142)36 %(134)37 %(453)
Kender ikke tilfleksibelhjemmehjælp63 %(296)63 %(240)64 %(243)63 %(779)
Total100 %(473)100 %(382)100 %(377)100 %(1.232)
Side 8 ud af 39
2.2 Hvorfra kendes til ordningen om fleksibel hjemme-hjælp?Tabel 10: Kendskab til ordningen om fleksibel hjemmehjælp blandthjemmehjælpsmodtagereProcentandelFra pressen (TV, radio, lokal- eller dagblade)Fra pårørende, bekendte eller naboer (netværk)Fra brev eller informationsmateriale fra kommunenFra kommunens visitatorFra medarbejderen som udfører hjemmeplejenAndre steder fraHusker ikkeTotal3%(12)8%(38)23 %(103)24 %(108)40 %(179)5%(24)12 %(54)114 %(518)
Note: Da spørgsmålet er multipelt (respondenterne kan vælge flere af svarmulighe-derne samtidigt) summerer procenterne ikke til 100.
Tabel 11: Antal informationskilder for kendskab til ordningen omfleksibel hjemmehjælp blandt hjemmehjælpsmodtagereProcentandel1 informationskilde2 informationskilder3 informationskilderTotal87 %(394)12 %(53)1%(6)100 %(453)
Side 9 ud af 39
2.3 Holdningen om vigtighed af ordningen om fleksibelhjemmehjælpTabel 12: Holdningen til ordningen om fleksibel hjemmehjælpblandt hjemmehjælpsmodtagereProcentandelSlet ikke vigtigtIkke vigtigtHverken vigtigt eller ikke vigtigtVigtigtMeget vigtigtTotalVed ikke3%(13)11 %(45)13 %(54)50 %(211)24 %(101)100 %(424)(29)
Side 10 ud af 39
3 Frit valg af leverandør3.1 Kendskab til ordningen om frit valg af leverandør afhjemmehjælpTabel 13: Kendskab til ordningen om frit valg af leverandør blandthjemmehjælpsmodtagereProcentandelKender til frit valg af leverandørKender ikke til frit valg af leverandørTotal68 %(843)32 %(389)100 %(1.232)
Tabel 14: Kendskab til ordningen om frit valg af leverandør og al-der blandt hjemmehjælpsmodtagereKender tilfrit valg afleverandør67 - 79 år80 - 84 år85 år og der-overTotal73 %(343)69 %(264)63 %(236)68 %(843)
Kender ikke tilfrit valg afleverandør27 %(130)31 %(118)37 %(141)32 %(389)
Total100 %(473)100 %(382)100 %(377)100 %(1.232)
Side 11 ud af 39
Tabel 15: Kendskab til ordningen om frit valg af leverandør og typeaf hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagereKender tilfrit valg afleverandørPraktisk hjælpPersonlig plejeBåde praktisk hjælpog personlig plejeTotal72 %(626)43 %(39)66 %(178)68 %(843)
Kender ikke tilfrit valg afleverandør28 %(246)57 %(52)34 %(91)32 %(389)
Total100 %(872)100 %(91)100 %(269)100 %(1.232)
Tabel 16: Kendskab til ordningen om frit valg af leverandør og leve-randør blandt hjemmehjælpsmodtagere (praktisk hjælp)Kender tilfrit valg afleverandørKommunal leverandørPrivat leverandørBåde kommunal ogprivat leverandørTotalVed ikke65 %(585)91 %(189)89 %(25)71 %(799)(5)
Kender ikke tilfrit valg afleverandør35 %(311)9%(18)11 %(3)29 %(332)(5)
Total100 %(896)100 %(207)100 %(28)100 %(1.131)(10)
Tabel 17: Kendskab til ordningen om frit valg af leverandør og leve-randør blandt hjemmehjælpsmodtagere (personlig pleje)Kender tilfrit valg afleverandørKommunal leverandørPrivat leverandørBåde kommunal ogprivat leverandørTotalVed ikke57 %(192)100 %(20)100 %(1)60 %(213)(4)
Kender ikke tilfrit valg afleverandør43 %(142)0%(0)0%(0)40 %(142)(1)
Total100 %(334)100 %(20)100 %(1)100 %(355)(5)
Side 12 ud af 39
3.2 Hvorfra kendes til ordningen om frit valg af leveran-dør af praktisk hjælp og personlig pleje?Tabel 18: Kendskab ordningen om frit valg af leverandør blandthjemmehjælpsmodtagereProcentandelFra pressen (TV, radio, lokal- eller dagblade)Fra pårørende, bekendte eller naboer (netværk)Fra brev eller informationsmateriale fra kommunenFra kommunens visitatorFra medarbejderen som udfører hjemmeplejenAndre steder fraHusker ikkeTotal14 %(118)14 %(122)35 %(297)35 %(299)4%(32)5%(43)9%(77)117 %(988)
Note: Da spørgsmålet er multipelt (respondenterne kan vælge flere af svarmulighe-derne samtidigt) summerer procenterne ikke til 100.
Tabel 19: Antal informationskilder for kendskab til ordningen omfrit valg af leverandør blandt hjemmehjælpsmodtagereProcentandel1 informationskilde2 informationskilder3 informationskilder4 informationskilderTotal84 %(712)14 %(118)1%(12)0%(1)100 %(843)
Side 13 ud af 39
3.3 Holdningen om vigtighed af ordningen om frit valgaf leverandør af hjemmehjælpTabel 20: Holdning til ordningen om frit valg til leverandør afhjemmehjælp blandt hjemmehjælpsmodtagereProcentandelSlet ikke vigtigtIkke vigtigtHverken vigtigt eller ikke vigtigtVigtigtMeget vigtigtTotalVed ikke9%(68)15 %(115)18 %(141)36 %(281)22 %(172)100 %(777)(66)
Tabel 21: Holdning til ordningen om frit valg til leverandør afhjemmehjælp og type hjælpHver-kenvigtigtellerikkevigtigt18 %(103)14 %(5)21 %(33)18 %(141)
SletikkevigtigtPraktiskhjælpPersonligplejeBåde praktiskhjælp og per-sonlig plejeTotal7%(40)19 %(7)13 %(21)9%(68)
Ikkevigtigt
Vigtigt
Megetvigtigt
Total
Vedikke
14 %(79)28 %(10)16 %(26)15 %(115)
36 %(212)22 %(8)38 %(61)36 %(281)
25 %(147)17 %(6)12 %(19)22 %(172)
100 %(581)100 %(36)100 %(160)100 %(777)
(45)(3)(18)(66)
Side 14 ud af 39
Tabel 22: Holdning til ordningen om frit valg til leverandør afhjemmehjælp og leverandør af hjemmehjælp (praktisk hjælp)Hver-kenvigtigtellerikkevigtigt24 %(126)4%(8)9%(2)18 %(136)(0)
SletikkevigtigtKommunalleverandørPrivat leve-randørBåde kom-munal ogprivat leve-randørTotalVed ikke11 %(59)1%(2)0%(0)8%(61)(0)
Ikkevigtigt
Vigtigt
Megetvigtigt
Total
Vedikke
19 %(100)2%(4)0%(0)14 %(104)(1)
35 %(188)40 %(74)45 %(10)37 %(272)(1)
11 %(60)52 %(95)45 %(10)22 %(165)(1)
100 %(533)100 %(183)100 %(22)100 %(738)
(52)(6)
(3)
(2)
Tabel 23: Holdning til ordningen om frit valg til leverandør afhjemmehjælp og leverandør af hjemmehjælp (personlig pleje)Hver-kenvigtigtellerikkevigtigt21 %(37)0%(0)100 %(1)20 %(38)(0)
SletikkevigtigtKommunalleverandørPrivat leve-randørBåde kom-munal ogprivat leve-randørTotalVed ikke16 %(27)5%(1)0%(0)14 %(28)(0)
Ikkevigtigt
Vigtigt
Megetvigtigt
Total
Vedikke
20 %(34)5%(1)0%(0)18 %(35)(1)
36 %(63)30 %(6)0%(0)36 %(69)(0)
7%(12)60 %(12)0%(0)12 %(24)(1)
100 %(173)100 %(20)100 %(1)100 %(194)
(19)(0)
(0)
(2)
Side 15 ud af 39
4 Tilfredshed med antal medarbejdere4.1 Tilfredshed med antallet af medarbejdere hoshjemmehjælpsmodtagereTabel 24: Tilfredshed med antallet af medarbejdere, som udførerpraktisk hjælp, blandt hjemmehjælpsmodtagereProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant6%(61)18 %(199)14 %(147)38 %(413)24 %(256)100 %(1.076)(15)(50)
Side 16 ud af 39
Tabel 25: Tilfredshed med antallet af medarbejdere, som udførerpersonlig pleje, blandt hjemmehjælpsmodtagereProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant3%(12)15 %(53)12 %(40)48 %(165)21 %(73)100 %(343)(6)(11)
Tabel 26: Tilfredshed med antallet af medarbejdere fordelt medhensyn til type hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagereHver-kentil-fredsellerutil-freds14 %(110)14 %(37)14 %(147)
Me-getutil-fredsPraktiskhjælpBåde praktiskhjælp og per-sonlig plejeTotal6%(50)4%(11)6%(61)
Util-freds
Til-freds
Me-gettil-freds26 %(212)17 %(44)24 %(256)
Total
Vedikke
Irrele-vant
18 %(148)19 %(51)18 %(199)
36 %(292)46 %(121)38 %(413)
100 %(812)100 %(264)100 %(1.076)
(13)(2)(15)
(47)(3)(50)
Side 17 ud af 39
Tabel 27: Tilfredshed med antallet af medarbejdere og leverandør afpraktisk hjælp i hjemmehjælpenHver-kentil-fredsellerutil-freds15 %(129)7%(13)19 %(5)0%(0)14 %(147)
Me-getutil-fredsKommunalleverandørPrivat leve-randørBåde kom-munal ogprivat leve-randørVed ikkeTotal6%(53)4%(7)4%(1)0%(0)6%(61)
Util-freds
Til-freds
Me-gettil-freds19 %(163)46 %(86)19 %(5)29 %(2)24 %(256)
Total
Vedikke
Irrele-vant
21 %(177)10 %(19)12 %(3)0%(0)18 %(199)
39 %(332)34 %(64)46 %(12)71 %(5)38 %(413)
100 %(854)100 %(189)100 %(26)100 %(7)100 %(1.076)
(11)(0)
(31)(18)
(2)
(0)
(2)(15)
(1)(50)
Tabel 28: Tilfredshed med antallet af medarbejdere og omfang afhjælpen pr. uge i hjemmeplejenHver-kentil-fredsellerutil-freds11 %(14)12 %(3)15 %(7)12 %(2)0%(0)25 %(1)11 %(27)(1)
Me-getutil-freds1%(1)12 %(3)4%(2)0%(0)20 %(2)0%(0)3%(8)(0)
Util-freds
Til-freds
Me-gettil-freds14 %(18)12 %(3)28 %(13)53 %(9)30 %(3)25 %(1)20 %(47)(6)
Total
Vedikke
Irrele-vant
Under to timer2 - 3,9 timer4 - 7,9 timer8 - 11,9 timer12 - 20 timerOver 20 timerTotalVed ikke
20 %(26)8%(2)15 %(7)18 %(3)10 %(1)0%(0)16 %(39)(5)
56 %(74)58 %(15)38 %(18)18 %(3)40 %(4)50 %(2)49 %(116)(12)
100 %(133)100 %(26)100 %(47)100 %(17)100 %(10)100 %(4)100 %(237)
(1)(1)(0)(0)(0)(0)
(2)(2)(1)(1)(1)(0)
(3)
(0)
Side 18 ud af 39
4.2 Tilfredshed med antallet af medarbejdere hos ældrei plejehjem/-boligTabel 29: Tilfredshed med antallet af medarbejdere hos ældre, sommodtagere praktisk hjælp i plejehjem/-boligProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant6%(9)12 %(19)12 %(18)47 %(73)24 %(37)100 %(156)(7)(5)
Tabel 30: Tilfredshed med antallet af medarbejdere hos ældre, sommodtagere personlig pleje i plejehjem/-boligProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant5%(5)8%(9)10 %(11)56 %(59)21 %(22)100 %(106)(4)(1)
Side 19 ud af 39
Tabel 31: Tilfredshed med antallet af medarbejdere og omfang afpraktisk hjælp pr. uge i plejehjem/-boligHver-kentil-fredsellerutil-freds12 %(9)16 %(3)23 %(3)50 %(1)0%(0)14 %(1)14 %(17)(1)
Me-getutil-freds5%(4)5%(1)0%(0)0%(0)0%(0)14 %(1)5%(6)(3)
Util-freds
Til-freds
Me-gettil-freds19 %(15)26 %(5)31 %(4)0%(0)50 %(3)14 %(1)23 %(28)(9)
Total
Vedikke
Irrele-vant
Under to timer2 – 3,9 timer4 - 7,9 timer8 – 11,9 timer12 - 20 timerOver 20 timerTotalVed ikke
12 %(9)11 %(2)15 %(2)0%(0)0%(0)29 %(2)12 %(15)(4)
52%(40)42 %(8)31 %(4)50 %(1)50 %(3)29 %(2)47 %(58)(15)
100 %(77)100 %(19)100 %(13)100 %(2)100 %(6)100 %(7)100 %(124)
(0)(0)(2)(0)(0)(0)
(2)(0)(0)(0)(0)(0)
(4)
(2)
Side 20 ud af 39
Tabel 32: Tilfredshed med antallet af medarbejdere og omfang afpersonlig pleje pr. uge i plejehjem/-boligHver-kentil-fredsellerutil-freds19 %(7)0%(0)8%(1)0%(0)17 %(1)14 %(1)13 %(10)(1)
Me-getutil-freds8%(3)0%(0)0%(0)0%(0)0%(0)14 %(1)5%(4)(1)
Util-freds
Til-freds
Me-gettil-freds17 %(6)14 %(2)25 %(3)0%(0)33 %(2)29 %(2)20 %(15)(7)
Total
Vedikke
Irrele-vant
Under to timer2 – 3,9 timer4 - 7,9 timer8 – 11,9 timer12 - 20 timerOver 20 timerTotalVed ikke
6%(2)14 %(2)25 %(3)0%(0)0%(0)29 %(2)12 %(9)(0)
50 %(18)71 %(10)42 %(5)100 %(1)50 %(3)14 %(1)50 %(38)(21)
100 %(36)100 %(14)100 %(12)100 %(1)100 %(6)100 %(7)100 %(76)
(1)(0)(0)(1)(0)(0)
(1)(0)(0)(0)(0)(0)
(2)
(0)
Side 21 ud af 39
5 Tilfredshed med stabilitet i den prakti-ske hjælp og personlige pleje5.1 Tilfredshed med hjælpens ensartethed i den prakti-ske hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagereTabel 33: Tilfredshed med hjælpens ensartethed i den praktiskehjælp blandt hjemmehjælpsmodtagereProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant3%(33)12 %(127)12 %(131)48 %(516)24 %(261)100 %(1.068)(31)(42)
Side 22 ud af 39
Tabel 34: Tilfredshed med hjælpens ensartethed i den praktiskehjælp og omfang af hjælpen pr. uge blandt hjemmehjælpsmodtage-reHver-kentil-fredsellerutil-freds15 %(33)12 %(41)15 %(50)3%(2)7%(2)0%(0)13 %(128)(3)
Me-getutil-freds3%(7)2%(6)4%(14)5%(4)0%(0)0%(0)3%(31)(2)
Util-freds
Til-freds
Me-gettil-freds13 %(29)22 %(79)29 %(98)33 %(25)45 %(13)50 %(4)24 %(248)(12)
Total
Vedikke
Irrele-vant
Under to timer2 - 3,9 timer4 - 7,9 timer8 - 11,9 timer12 - 20 timerOver 20 timerTotalVed ikke
12 %(26)16 %(56)9%(29)11 %(8)10 %(3)13 %(1)12 %(123)(4)
56 %(122)48 %(170)43 %(145)49 %(37)38 %(11)38 %(3)48 %(488)(25)
100 %(217)100 %(352)100 %(336)100 %(76)100 %(29)100 %(8)100 %(1.018)
(7)(11)(7)(1)(1)(0)
(6)(14)(11)(8)(1)(0)
(4)
(2)
Tabel 35: Tilfredshed med hjælpens ensartethed i den praktiskehjælp og type af hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagereHver-kentil-fredsellerutil-freds11 %(92)15 %(39)12 %(131)
Me-getutil-fredsPraktiskhjælpBåde praktiskhjælp og per-sonlig plejeTotal4%(30)1%(3)3%(33)
Util-freds
Til-freds
Me-gettil-freds26 %(212)19 %(49)25 %(261)
Total
Vedikke
Irrele-vant
12 %(99)11 %(28)12 %(127)
46 %(375)54 %(141)48 %(516)
100 %(808)100 %(260)100 %(1.141)
(23)(8)(31)
(41)(1)(42)
Side 23 ud af 39
Tabel 36: Tilfredshed med hjælpens ensartethed i den praktiskehjælp og leverandør af hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagereHver-kentil-fredsellerutil-freds14 %(115)6%(11)18 %(5)0%(0)12 %(131)
Me-getutil-fredsKommunalleverandørPrivat leve-randørBåde kom-munal ogprivat leve-randørVed ikkeTotal3%(27)3%(6)0%(0)0%(0)3%(33)
Util-freds
Til-freds
Me-gettil-freds21 %(180)39 %(72)25 %(7)29 %(2)24 %(261)
Total
Vedikke
Irrele-vant
13 %(109)8%(14)11 %(3)14 %(1)12 %(127)
49 %(416)45 %(83)46 %(13)57 %(4)48 %(516)
100 %(847)100 %(186)100 %(28)100 %(7)100 %(1.068)
(26)(3)
(23)(18)
(0)
(0)
(2)(31)
(1)(42)
Side 24 ud af 39
5.2 Tilfredshed med hjælpens ensartethed i den person-lige pleje blandt hjemmehjælpsmodtagereTabel 37: Tilfredshed med hjælpens ensartethed i den personligepleje blandt hjemmehjælpsmodtagereProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant1%(2)9%(32)11 %(40)57 %(200)21 %(74)100 %(348)(6)(6)
Tabel 38: Tilfredshed med hjælpens ensartethed i den personligepleje og omfang af hjælpen pr. uge blandt hjemmehjælpsmodtagereMegetutil-fredsUnder to timer2 - 3,9 timer4 - 7,9 timer8 - 11,9 timer12 – 20 timerOver 20 timerTotalVed ikke0%(0)0%(0)0%(0)0%(0)0%(0)0%(0)0%(0)(0)
Util-freds10 %(13)7%(2)10 %(5)6%(1)10 %(1)0%(0)9%(22)(1)
Hverkentilfredsellerutilfreds14 %(18)19 %(5)6%(3)12 %(2)0%(0)0%(0)12 %(28)(4)
Til-freds62 %(81)56 %(15)54 %(26)35 %(6)50 %(5)75 %(3)57 %(136)(17)
Megettil-freds15 %(19)19 %(5)29 %(14)47 %(8)40 %(4)25 %(1)22 %(51)(4)
Total100 %(131)100 %(27)100 %(48)100 %(17)100 %(10)100 %(4)100 %(237)
Vedikke(3)(1)(0)(0)(1)(0)
Irre-levant(2)(1)(0)(1)(0)(0)
(1)
(0)
Side 25 ud af 39
5.3 Tilfredshed med hjælpens ensartethed i plejehjem/-boligTabel 39: Tilfredshed med hjælpens ensartethed i den praktiskehjælp i plejehjem/-boligProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant3%(5)8%(13)13 %(21)53 %(84)22 %(35)100 %(158)(8)(2)
Side 26 ud af 39
Tabel 40: Tilfredshed med hjælpens ensartethed i den personligepleje i plejehjem/-boligProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant4%(4)3%(3)15 %(15)59 %(57)19 %(18)100 %(97)(10)(4)
Side 27 ud af 39
5.4 Tilfredshed overholdelse af aftalte tidspunkter forpraktisk hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagereTabel 41: Tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkter forpraktisk hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagereProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant2%(25)8%(84)10 %(115)46 %(505)34 %(375)100 %(1.104)(20)(17)
Side 28 ud af 39
Tabel 42: Tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkter forpraktisk hjælp og omfang af hjælp pr. uge blandt hjemmehjælps-modtagereHver-kentil-fredsellerutil-freds12 %(27)10 %(38)10 %(36)5%(4)13 %(4)0%(0)10 %(109)(6)
Me-getutil-freds1%(3)2%(7)4%(13)1%(1)0%(0)0%(0)2%(24)(1)
Util-freds
Til-freds
Me-gettil-freds24 %(53)36 %(133)36 %(126)35 %(29)42 %(13)75 %(6)34 %(360)(15)
Total
Vedikke
Irrele-vant
Under to timer2 - 3,9 timer4 - 7,9 timer8 - 11,9 timer12 - 20 timerOver 20 timerTotalVed ikke
8%(18)8%(28)8%(26)6%(5)6%(2)0%(0)7%(79)(5)
55 %(122)44 %(160)42 %(145)53 %(44)39 %(12)25 %(2)46 %(485)(17)
100 %(223)100 %(366)100 %(346)100 %(83)100 %(31)100 %(8)100 %(1.057)
(4)(5)(5)(0)(0)(0)
(3)(6)(3)(2)(0)(0)
(5)
(3)
Tabel 43: Tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkter forpraktisk hjælp og type af hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagereHver-kentil-fredsellerutil-freds10 %(85)11 %(30)10 %(115)
Me-getutil-fredsPraktiskhjælpBåde praktiskhjælp og per-sonlig plejeTotal3%(22)1%(3)2%(25)
Util-freds
Til-freds
Me-gettil-freds36 %(306)26 %(69)34 %(375)
Total
Vedikke
Irrele-vant
8%(66)7%(18)8%(84)
43 %(363)54 %(142)46 %(505)
100 %(842)100 %(262)100 %(1.104)
(13)(7)(20)
(17)(0)(17)
Side 29 ud af 39
Tabel 44: Tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkter forpraktisk hjælp og leverandør af hjemmehjælp blandt hjemme-hjælpsmodtagereHver-kentil-fredsellerutil-freds12 %(105)5%(10)0%(0)0%(0)10 %(115)
Me-getutil-fredsKommunalleverandørPrivat leve-randørBåde kom-munal ogprivat leve-randørVed ikkeTotal3%(22)1%(3)0%(0)0%(0)2%(25)
Util-freds
Til-freds
Me-gettil-freds31 %(267)49 %(99)22 %(6)38 %(3)34 %(375)
Total
Vedikke
Irrele-vant
8%(68)7%(14)7%(2)0%(0)8%(84)
47 %(403)38 %(78)70 %(19)63 %(5)46 %(505)
100 %(865)100 %(204)100 %(27)100 %(8)100 %(1.104)
(18)(0)
(13)(3)
(1)
(0)
(1)(20)
(1)(17)
Side 30 ud af 39
5.5 Tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkterfor personlig pleje blandt hjemmehjælpsmodtagereTabel 45: Tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkter forpersonlig pleje blandt hjemmehjælpsmodtagereProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant1%(4)6%(21)12 %(43)53 %(183)27 %(95)100 %(346)(6)(8)
Side 31 ud af 39
5.6 Praktisk hjælp i plejehjem/-bolig og tilfredshed medoverholdelse af aftalte tidspunkterTabel 46: Tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkter forpraktisk hjælp i plejehjem/-boligProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant1%(1)4%(7)8%(13)55 %(88)32 %(52)100 %(161)(4)(3)
Side 32 ud af 39
Tabel 47: Tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkter forpraktisk hjælp i plejehjem/-bolig og omfanget af hjælpen pr. ugeHver-kentil-fredsellerutil-freds9%(7)11 %(2)7%(1)50 %(1)0%(0)0%(0)9%(11)(2)
Me-getutil-freds0%(0)0%(0)0%(0)0%(0)0%(0)17 %(1)1%(1)(0)
Util-freds
Til-freds
Me-gettil-freds31 %(24)37 %(7)20 %(3)0%(0)33 %(2)50 %(3)31 %(39)(13)
Total
Vedikke
Irrele-vant
Under to timer2 - 3,9 timer4 - 7,9 timer8 - 11,9 timer12 - 20 timerOver 20 timerTotalVed ikke
6%(5)5%(1)0%(0)0%(0)0%(0)0%(0)5%(6)(1)
53 %(41)47 %(9)73 %(11)50 %(1)67 %(4)33 %(2)54 %(68)(19)
100 %(77)100 %(19)100 %(15)100 %(2)100 %(6)100 %(6)100 %(125)
(0)(0)(0)(0)(0)(1)
(2)(0)(0)(0)(0)(0)
(2)
(1)
Side 33 ud af 39
6 Den samlede tilfredshed med den prak-tiske hjælp og personlige pleje6.1 Samlet tilfredshed med praktisk hjælp blandt hjem-mehjælpsmodtagereTabel 48: Samlet tilfredshed med dem praktisk hjælp blandt hjem-mehjælpsmodtagereProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant1%(12)6%(72)10 %(115)44 %(492)39 %(434)100 %(1.125)(5)(11)
Tabel 49: Samlet tilfredshed med dem praktiske hjælp og kønblandt hjemmehjælpsmodtagereHver-kentil-fredsellerutil-freds8%(25)11 %(90)10 %(115)
Me-getutil-freds0%(1)1%(11)1%(12)
Util-freds
Til-freds
Me-gettil-freds48 %(145)35 %(289)39 %(434)
Total
Vedikke
Irrele-vant
MandKvindeTotal
4%(12)7%(60)6%(72)
40 %(122)45 %(370)44 %(492)
100 %(305)100 %(820)100 %(1.125)
(1)(4)(5)
(3)(8)(11)
Side 34 ud af 39
Tabel 50: Samlet tilfredshed med den praktiske hjælp og type afhjælp blandt hjemmehjælpsmodtagereHver-kentil-fredsellerutil-freds10 %(82)12 %(33)10 %(115)
Me-getutil-fredsPraktiskhjælpBåde praktiskhjælp og per-sonlig plejeTotal1%(12)0%(0)1%(12)
Util-freds
Til-freds
Me-gettil-freds40 %(342)34 %(92)39 %(434)
Total
Vedikke
Irrele-vant
7%(59)5%(13)6%(72)
42 %(363)48 %(129)44 %(492)
100 %(858)100 %(267)100 %(1.125)
(3)(2)(5)
(11)(0)(11)
Tabel 51: Samlet tilfredshed med den praktiske hjælp og leverandøraf hjemmehjælpHver-kentil-fredsellerutil-freds11 %(95)9%(18)4%(1)11 %(1)10 %(115)
Me-getutil-fredsKommunalleverandørPrivat leve-randørBåde kom-munal ogprivat leve-randørVed ikkeTotal1%(9)1%(3)0%(0)0%(0)1%(12)
Util-freds
Til-freds
Me-gettil-freds35 %(308)54 %(111)42 %(11)44 %(4)39 %(434)
Total
Vedikke
Irrele-vant
7%(63)4%(8)4%(1)0%(0)6%(72)
46 %(410)32 %(65)50 %(13)44 %(4)44 %(492)
100 %(885)100 %(205)100 %(26)100 %(9)100 %(1.125)
(3)(0)
(8)(2)
(2)
(0)
(0)(5)
(1)(11)
Side 35 ud af 39
Tabel 52: Samlet tilfredshed med den praktiske hjælp blandt hjem-mehjælpsmodtagere fordelt mht. regionHver-kentil-fredsellerutil-freds6%(9)13 %(32)9%(22)12 %(15)11 %(37)10 %(115)
Me-getutil-freds1%(2)1%(2)0%(0)1%(1)2%(7)1%(12)
Util-freds
Til-freds
Me-gettil-freds42 %(66)43 %(107)37 %(94)39 %(50)35 %(117)39 %(434)
Total
Vedikke
Irrele-vant
NordjyllandMidtjyllandSyddanmarkSjællandHovedstadenTotal
6%(10)4%(10)6%(15)6%(8)9%(29)6%(72)
45 %(72)39 %(96)49 %(125)42 %(53)43 %(146)44 %(492)
100 %(159)100 %(247)100 %(256)100 %(127)100 %(336)100 %(1.125)
(0)(1)(1)(0)(3)(5)
(4)(1)(2)(1)(3)(11)
6.2 Samlet tilfredshed med personlig pleje blandthjemmehjælpsmodtagereTabel 53: Samlet tilfredshed med den personlige pleje blandt hjem-mehjælpsmodtagereProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant0%(0)3%(9)3%(10)52 %(184)43 %(152)100 %(355)(1)(4)
Side 36 ud af 39
Tabel 54: Samlet tilfredshed med den personlige pleje og type afhjælp blandt hjemmehjælpsmodtagereHver-kentil-fredsellerutil-freds1%(1)3%(9)3%(10)
Me-getutil-fredsPersonligplejeBåde praktiskhjælp og per-sonlig plejeTotal0%(0)0%(0)0%(0)
Util-freds
Til-freds
Me-gettil-freds55 %(50)39 %(102)43 %(152)
Total
Vedikke
Irrele-vant
1%(1)3%(8)3%(9)
43 %(39)55 %(145)52 %(184)
100 %(91)100 %(264)100 %(355)
(0)(1)(1)
(0)(4)(4)
Tabel 55: Samlet tilfredshed med den personlige pleje og leveran-dør af hjemmehjælpHver-kentil-fredsellerutil-freds3%(9)5%(1)0%(0)0%(0)3%(10)
Me-getutil-fredsKommunalleverandørPrivat leve-randørBåde kom-munal ogprivat leve-randørVed ikkeTotal0%(0)0%(0)0%(0)0%(0)0%(0)
Util-freds
Til-freds
Me-gettil-freds43 %(143)45 %(9)0%(0)0%(0)43 %(152)
Total
Vedikke
Irrele-vant
2%(7)5%(1)0%(0)33 %(1)3%(9)
52 %(173)45 %(9)0%(0)67 %(2)52 %(184)
100 %(332)100 %(20)100 %(0)100 %(3)100 %(355)
(1)(0)
(1)(0)
(0)
(1)
(0)(1)
(2)(4)
Side 37 ud af 39
6.3 Samlet tilfredshed med praktisk hjælp og personligpleje i plejehjem/-boligTabel 56: Samlet tilfredshed med den praktiske hjælp i plejehjem/-boligProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant1%(2)4%(7)7%(11)57 %(94)31 %(52)100 %(166)(2)(0)
Tabel 57: Samlet tilfredshed med den personlige pleje i plejehjem/-boligProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant1%(1)1%(1)8%(9)50 %(55)40 %(44)100 %(111)(0)(1)
Side 38 ud af 39
6.4 Samlet tilfredshed med bolig, omgivelser og servicei plejehjem/-boligTabel 58: Samlet tilfredshed med boligen, omgivelser og service iplejehjem/-boligProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant2%(3)2%(3)5%(8)45 %(73)46 %(75)100 %(162)(3)(3)
Side 39 ud af 39