Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 23. juni 2009
SSK/ J.nr. 2009-4420
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 27. maj 2009følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 393 (SOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fraMartin Henriksen (DF)
Spørgsmål nr. 393:”Vil ministeren redegøre for tidligere, nuværende og kommende initiativer,der skal forbedre arbejdsmiljøet for ansatte i ældreplejen, og vil ministerenoplyse hvilke kommuner, der har haft de mest positive resultater, f.eks. ennedbringelse af udgifterne til vikarer, som en konsekvens af færre sygedageblandt de ansatte i ældreplejen?”
Svar:Arbejdsmiljøet i ældreplejen skal være godt både af hensyn til medarbejder-nes helbred og trivsel samt kvaliteten af ydelserne til de ældre. Vi har derforfra regeringens side siden 2001 igangsat en lang række initiativer, der skalforbedre arbejdsmiljøet og øge kvaliteten på ældreområdet.Som eksempel vil jeg nævne, at regeringen og parterne på det offentligearbejdsmarked i forsommeren 2007 indgik trepartsaftaler for de offentligeansatte. Initiativerne indebærer bruttoudgifter på i alt ca. 8 mia. kr. i 2008 –2011. Aftalerne sikrer bl.a., at der ydes en ekstra indsats for at få opkvalifice-ret medarbejderne i den offentlige sektor. Det fremgår af aftalen, at arbejds-miljøet skal forbedres bl.a. gennem øget arbejdsmiljørådgivning på den en-kelte arbejdsplads.Endvidere har eksempelvis aftaleparterne bag finansloven for 2008 afsat enramme på 3 mia. kr. i perioden 2009 – 2015 til medfinansiering af investerin-gerne i ny arbejdskraftbesparende teknologi og nye arbejds- og organisati-onsformer. Teknologierne vil ofte ikke kun være arbejdskraftbesparende,
2
men også have potentiale for blandt andet arbejdsmiljøforbedringer. I 2009er der eksempelvis på det sociale område afsat midler til et projekt vedrø-rende afprøvning af teknologier til løft og vending/lejring.Beskæftigelsesministeriet har igangsat en række initiativer til at forbedrearbejdsmiljøet for ansatte i ældreplejen. Til brug for min besvarelse har Be-skæftigelsesministeriet oplyst følgende:”Med arbejdsmiljøreformen fra 2005 blev det besluttet, at alle virksomhedermed ansatte skulle screenes i perioden 2005-2011. Screening er en hurtiggennemgang af virksomhedens arbejdsmiljø, der som hovedregel er uan-meldt og i gennemsnit varer to timer. Ældreplejen (dvs. plejehjem, hjemme-hjælp, dagcentre mv.) blev screenet i 2005, og de virksomheder, som havdeeller kunne have væsentlige arbejdsmiljøproblemer, fik efterfølgende et meregrundigt tilsyn, et såkaldt tilpasset tilsyn. De arbejdssteder, der i forbindelsemed et tilpasset tilsyn fik påbud om materielle arbejdsmiljøproblemer fx tun-ge løft, har fået et opfølgningsbesøg inden for to år efter det tilpassede til-syn.Som følge af velfærdsaftalen fra 2006 blev ældreplejen udpeget som én afde brancher, der er særligt nedslidningstruet, og Arbejdstilsynet har i 2007-2008 på den baggrund gennemført særlige tilsynsindsatser på godt 900virksomheder inden for branchen.Virksomheder inden for ældreplejen kan desuden søge Forebyggelsesfon-den om midler til projekter om at forebygge og forhindre nedslidning. Fore-byggelsesfonden blev etableret som følge af velfærdsaftalen og kan årligtuddele op til 350 mio. kr. Siden fondens start i 2007 har en del af disse mid-ler hvert år været prioriteret til projekter inden for ældreplejen og/eller til pro-jekter, der vedrører social- og sundhedshjælpere og -assistenter. I 2009 erder afsat i alt 90 mio. kr. til dette område. Hertil kommer 20 mio. kr. til projek-ter til genoptræning og rehabilitering af ansatte inden for hjemmepleje ogdøgninstitutioner for voksne.Virksomheder inden for ældreplejen, der frivilligt indgår en aftale med enautoriseret arbejdsmiljørådgiver om bistand til at løse et arbejdsmiljøpro-blem, kan desuden få refunderet 50 procent af deres udgifter. Arbejdstilsynetuddeler i 2009 14,5 mio. kr. til dette formål til offentlige virksomheder. Ord-ningen er en konsekvens af kvalitetsreformen fra 2007.”Beskæftigelsesministeriet har endvidere oplyst følgende vedrørende fravæ-ret blandt ansatte i ældreplejen: "Beskæftigelsesministeriet har ikke oplys-ninger om, hvilke kommuner, der har haft de mest positive resultater, f.eks. iforhold til nedbringelse til udgifterne til vikarer, som en konsekvens af færresygedage blandt de ansatte i ældreplejen. Til orientering kan det oplyses, atDet Fælleskommunale Løndatakontor opgør sygefraværet blandt ansatte i
3
kommunerne fordelt på kommuner. Tallene viser, at der er store geografiskeforskelle i sygefraværet."Som det fremgår, har regeringen med en lang række initiativer sat rammernefor, at arbejdsmiljøet kan blive bedre i ældreplejen. Men det er op til kommu-nerne lokalt at løfte opgaven med at sikre en bedre og tryg ældreomsorg oget ordentligt arbejdsmiljø for de ansatte.
Karen Ellemann/ Jakob Krogh