Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
700517_0001.png
700517_0002.png
700517_0003.png
700517_0004.png
700517_0005.png
700517_0006.png
700517_0007.png
700517_0008.png
700517_0009.png
NOTATTitelBegrundelser fra de kommunale myndigheder påkapacitetsproblemer vedr. behandlingsgarantien efter SEL§ 101.Fra:Til:ServicestyrelsenIndenrigs- og Socialministeriet
Dato: 28. maj 2009Analyse & DataSagsnr: 06/000446Klaus Otto Hansen[email protected]
Begrundelser fra kommunerne påkapacitetsproblemerKommunal Antalmyndighed sagerKøbenhavns6
Forklaring på sager, hvor der er registreretkapacitetsproblemerKapacitetsproblemer – sygdom blandt personale (1 sag)Kapacitetsproblemer – ferie (2 sager)Kapacitetsproblemer – ingen forklaring (1 sag)Fejlindberetning – forkert dato (2 sager)Fejlindberetning – Klienten udeblev (1 sag)Fejlindberetning – Andet/Frit valg (klientens eget ønske) (1sag)Kapacitetsproblemer – sygdom i personalegruppe (1 sag)Fejlindberetning – Forkert dato, ingen ventetid (1 sag)Fejlindberetning – Klienten udeblevKapacitetsproblemer – ferie (2 sager)Kapacitetsproblemer – Omsorgsdag hos personale (2 sager)Fejlindberetning – Kun rådgivning og vejledning, ingen sag(1 sag)Kapacitetsproblemer – sygemeldinger, samt stigning iantallet af sager i 2008. Problemet søges løst.Kapacitetsproblemer – ferie (2 sager)Kapacitetsproblemer/ Fejlindberetning – Andet, Klient iambulant beh., men ventetid på dagbehandling (1 sag)Fejlindberetning – Klient udeblevet (2 sager)Fejlindberetning – Klient anmoder om ændretbehandlingsplan (modtager ambulant beh), ikke ventetid (1sag)Kapacitetsproblemer – Personalemangel, løses pr. 1.4.2009ved nyansættelse.Kapacitetsproblemer – ferie (5 sager)Kapacitetsproblemer – ikke begrundet overskridelse med 1dag (1 sag)Kapacitetsproblemer - Medarbejderskift oglangtidssygemelding – samt andet (problemer medmotivation hos klienter).Kapacitetsproblemer – Stigende tilgang af sager i 2008, ogunderbemanding, søges løst pr. 31. marts 2009 ved nye
Køge
2
HerningFavrskovViborg
215
TønderAabenraa
66
RandersSkive
56
Århus
6
Esbjerg,Vejen,
81
1
Billund,VardeSønderborgNorddjursSyddjurs
ansættelser.212Fejlindberetning – Klienten udeblevet (1 sag)Kapacitetsproblemer – ikke begrundet (1 sag – 1 dag)Fejlindberetning – Klienten udeblev (1 sag)Fejlindberetning – Klient udeblevet (1 sag)Fejlindberetning – Klient anmodede, mens stadig idøgnforløb, ingen sag/Andet (1 sag)Kapacitetsproblemer – sygdom blandt personale (4 sager)Fejlindberetning – anmodningsdato ikke korrekt (1 sag)Fejlindberetning – Klienten udeblev (2 sager)Fejlindberetning – Andet (1 sag)Fejlindberetning – ingen overskridelse, forkert dato (1 sag)Kapacitetsproblemer – medarbejderudskiftning (1 sag )
Odense,Nordfyns,Faaborg-Midtfyn,NyborgSvendborg
9
1
2
KommunalmyndighedKøbenhavns
Forklaring på sager, hvor der er registreretkapacitetsproblemer i fuld tekstKøbenhavns Kommune er blevet bedt redegøre for 6 sager, hvorbegrundelsen for behandlingsgarantien ikke er blevet overholdt iforhold til SEL § 101.Sagerne er blevet undersøgt i eget journalsystem mhp. på at findebegrundelse for overskridelsen. I de tilfælde, hvor overskridelserneikke kan forklares gennem tekniske problemer mht. indberetninger iStofmisbrugsdatabasen, er der tale om overskridelser, som ikke børfinde sted. Fremadrettet vil der blive indarbejdet tekniske advis-funktioner, som understøtter at behandlingsgarantien overholdes.Nedenfor kan læses forklaring på overskridelsen i de 6 sager.InstRCNBegrundelse for kapacitetsproblemerBehandlingsgarantien overskredet med én dag.Begrundelse: Visitationsmøde er blevet rykketpga. medarbejders sygdom.RCA har indskrevet en person til DenSelvejende Institution Alfa – Fredensborg.Den pågældende sagsbehandler, harefterfølgende ikke kunnet finde sin førsteindskrivning, hvor der er registreret med forkerthenvendelsesdato. Dette skyldes måden man harorganiseret brugen af portalen, hvor det ermuligt at miste retten til at se klienter, man selvhar indberettet. Dette har gjort, at denpågældende sagsbehandler ikke kunne se egnedata vedr. klienten, da denne blev indskrevet tilanden institution. Den forkerte registrering erslettet.Behandlingsgarantien overskredet med seksdage.Registreringen er forkert, og er nu slettet.Problemet skyldes igen logistikproblemernei indberetningspotalen, hvor sagsbehandlerenikke kan se klienter, som hun selv har skrevetind, hvis klienterne ikke længere er på egeninstitution.Behandlingsgarantien overskredet med syvdage. Begrundelse: Der har været påske som”kiler sig ind imellem” henvendelse ogindskrivning.Behandlingsgarantien overskredet med firedage. Begrundelse: Der har været pinse - somtilsvarende påske – ”kiler sig ind imellem”henvendelse og indskrivning.Behandlingsgarantien overskredet med 28 dage.Ved gennemlæsning af vedkommendes sag sesder ikke nogen konkret begrundelse/forklaringpå overskridelsen af behandlingsgarantien.
RCA
RCN
RCN
RCN
RCN
3
HelsingørKøge
NB:Ikke modtaget.Køge Rådgivnings- og Behandlingscenter oplyser, at de i 2008 haranvendt denne begrundelse i to tilfælde. En fornyet gennemgang afsagerne har imidler-tid vist, at det i begge tilfælde er fejlagtigt.For XX.XX.XX med anmodningsdato 4. marts 2008 gælder, atbegrundelsen skulle have været ”Andet”. Borgeren blevindlagt på hospital efter den 1. henvendelse og kunne derforikke deltage i den aftalte kortlægning af behandlingsbehovet.For XX.XX.XX med anmodningsdato 21. oktober 2008 gælder, atbegrundelsen skulle have været ”Andet”. Borgeren ønskedeikke at deltage i kortlægningssamtaler, hvis de skulle foregå iBehandlings-centret. Det blev i stedet aftalt, at de skulleforegå på Køge Rådhus med deltagelse af sagsbehandler fraSocialafdelingen. Dette ønske fra borgerens sidevanskeliggjorde koordineringen af tidpunkter for enkortlægning af behandlingsbehovet.Odense Kommune modtog 2. marts 2009 mail med ønske om atforklare, hvorfor Odense Kommune har sager, der er indberettet iVBGS med begrundelsen "kapacitetsproblemer". Jeg modtog mailen5. marts og sender hermed forklaring for de tilfælde af manglendeoverholdelse af behandlingsgaranti for stofmisbrugere i behandling,som vi har indberettet med nævnte begrundelse.Jeg skal i den forbindelse oplyse, at Odense Kommune indberetter påvegne af de kommuner, der på baggrund af en entreprenøraftale harindgået aftale med RusmiddelCenter Odense om levering afbehandling til kommunens borgere.Vi har ved gennemgang af VBGS konstateret følgende sager medbegrundelse "kapacitetsproblemer":2009XXXXXX-YYYY - Odense Kommune (Indskrevet iUngeafdelingen)En af visitatorerne blev sygemeldt i en måned med 31 indskrivninger.Det var ikke muligt med kort varsel at frigøre øvrige visitatorer.XXXXXX-YYYY - Odense Kommune (Indskrevet iUngeafdelingen)Der er fejl i indberetningen. En præst kontakter Ungeafdelingen 12.januar 2009 for at få en tid til en pige. Tidspunktet for samtalenønskes lagt på en dato et stykke tid frem, så han kan nå atvidereformidle aftalen. Han har ikke på henvendelsestidspunktetoverblik over, hvornår han kan træffe pigen. Fejlen vil blive rettet iVBGS.XXXXXX-YYYY - Faaborg-Midtfyn Kommune (Indskrevet iUngeafdelingen)Henviser blev i uge 7 tilbudt samtale i uge 8 fremfor uge 9, somoprindeligt var aftalt, for at overholde behandlingsgarantien. Henvisertog ikke imod tilbudet om samtalen. Det er derfor forkert, at vi har
Odense
4
registreret kapacitetsproblemer som årsag. Fejlen vil blive rettet iVBGS.XXXXXX-YYYY - Nyborg Kommune (Indskrevet iUngeafdelingen)En af visitatorerne blev sygemeldt i en måned med 31 indskrivninger.Det var ikke muligt med kort varsel at frigøre øvrige visitatorer.2008XXXXXX-YYYY - Nordfyns kommune (Indskrevet iUngeafdelingen)Der er fejl i indberetningen. Den rigtige begrundelse skulle væreandet og vil blive rettet. Årsagen til andet er desværre uoplyst, davisitatoren siden er fratrådt sin stilling. Jeg kan, hvis det ønskes, bedebehandleren undersøge, om klienten kan hjælpe til at opklare, hvorforder er gået mere end 14 dage fra henvendelse til indskrivning.XXXXXX-YYYY - Odense Kommune (Indskrevet iUngeafdelingen)Der er fejl i indberetningen. Vores Elektroniske Klient Journaldokumenterer, at klienten er registreret 06.10.08 og er visiteretsamme dag. Der er lagt behandlingsplan 13.10.08. Fejlen vil bliverettet i VBGS.2007XXXXXX-YYYY - Odense Kommune (Indskrevet i Odense afd. 1)Der er fejl i indberetningen. Henvendelse kommer, mens klientenafsoner. Fejlen vil blive rettet i VBGS.For de to sager i 2009 (XXXXXX-YYYY og XXXXXX-YYYY)gælder, at kapacitetsproblemer ikke er udtryk for en generel mangelpå kapacitet, men er udtryk for sammenfald af stor søgning tilbehandling og et længerevarende sygeforløb. Der var ikke mulighedfor at tilbyde erstatningstid inden for rammerne afbehandlingsgarantien.Se OdenseSe OdenseMed henvisning til mail af 2. marts 2009 skal jeg hermed redegørefor manglende overholdelse af behandlingsgarantien på grund afkapacitetsproblemer.Ved gennemgang af datamateriale for 2008 kan jeg konstatere at detdrejer sig om en (1) person.Vedkommende er en 19-årig ung kvinde som henvender sig iBehandlingscenter Svendborgs Ungeafdeling den 24. september 2008med henblik på at komme i behandling for sit stofmisbrug.Hun påbegynder sin behandling den 28. oktober 2008 – ventetid 34dage – årsag angives til kapacitetsproblemer.På grund af opsigelser/udløb af vikariat er medarbejdersituationen iUngeafdelingen per 1. september, at vi mangler to behandlere. Medvirkning fra 1. oktober og 20. oktober ansættes nye medarbejdere i deledige stillinger.I den forvirring der opstår i forbindelse med to nye medarbejdere i
Faaborg-MidtfynNyborgSvendborg
5
huset, nye arbejdsgange, manglende rutiner, omorganisering afarbejdsgange, introprogram, mv. lykkedes det os at glemmepågældende unges henvendelse; da det ikke er muligt at angivegrunden til den manglende overholdelse af behandlingsgarantien somforglemmelse – vælger indberetter at bruge kapacitetsproblemer somgrund.Forløbet er naturligvis stærkt beklageligt.Indskrivningsproceduren er siden da ændret, således at en sådansituation ikke vil opstå igenSe OdenseSe EsbjergServicestyrelsen har anmodet om at Sønderborg kommune”specificere hvilke nærmere begrundelser sagerne vedr.kapacitetsproblemer dækker over…”Det drejer sig om to tilfælde hvor der er indberettetkapacitetsproblemer.I det ene tilfælde er der ventetid på 22 dage.Det skyldes kl.s indlæggelse på psykiatrisk hospital.VBGS –skemaet er mangelfuldt udfyldt, idet denne begrundelse ikkeer anført i skemaet. Der er tale om en slå-fejl.Sagsbehandleren er instrueret i at udfylde skemaerne korrekt.I det andet tilfælde er kl. til første samtale på 15-dagen.Vi har d. 23/1-08 modtaget henvisning fra speciallæge i psykiatri, deranmoder om at vi indkalder kl..Sagen er visiteret til sagsbehl. d. 28/1, og han har kl. til første samtaled. 7/2.Først ved udfyldelse af VBGS-skema bliver sagsbehandlerenimidlertid opmærksom på at der er sket en overskridelse, ogindberetter at det skyldes kapacitetsproblem.Sagsbehandler oplyser, at han havde travlt på det omtalte tidspunkt,men at han ville have kunnet finde en tid tidligere til kl., såfremt hanhavde været opmærksom på tidsfaktoren.Sagsbehandleren vil fremover være opmærksom på overholdelse aftidsfristen.Der har i 2008 været 6 borgere, hvor behandlingsgarantien på 14dage ikke har været overholdt og registreringen er anført underbegrebet ”kapacitetsproblemer”.Overskridelse udgør i gennemsnit 19,3 dag pr. borger.Årsagen skyldes primært, at der har været sygemeldinger blandtpersonalet der visiterer til behandling samt en stigning i aktive sagerfra 1.546 i 2007 til 1.868 i 2008 svarende til ca. 21%.Der er taget initiativer der sikre, at behandlingsgarantien fremoveroverholdes.Esbjerg kommune har den 2. marts 2009 modtaget mail fraServicestyrelsen, hvori der anmodes om en nærmere redegørelse for,at det i et antal sager ikke har været muligt at overholdebehandlingsgarantien på stofmisbrugsområdet.
NordfynsBillundSønderborg
Tønder
Esbjerg
6
Samme anmodning er fremsendt til Vejen, Billund, Varde og Fanøkommuner.Center for Misbrug, Esbjerg kommune har fra 1. januar 2007 ensamarbejdsaftale med ovennævnte kommuner og varetager såledesstofmisbrugsbehandlingen for borgere fra ovennævnte kommuner.Denne redegørelse omfatter således også Vejen, Billund, Varde ogFanø kommuner.Der har igennem en længere periode været en stigende tilgang afborgere, der søger behandling for deres stofmisbrug. Tilgangen harsærlig i 2. halvår af 2008 været markant.For at kunne leve op til behandlingsgarantien er der pr. 1. januar 2009og 1. februar 2009 blevet ansat i alt 2 socialrådgivere på fuld tid ogen socialrådgiver studerende på 10 timer ugentlig.Der er en målsætning om, at antallet af overligger sager pr. 31. marts2009 er reduceret til 0 og at behandlingsgarantien herefter kanefterleves.Den manglende overholdelse af behandlingsgarantien er den 2. marts2009 blevet forelagt Esbjerg kommunes Borger & Sundhedsudvalg tilorientering.Notat vedr. problemstillingen vedhæftes denne besvarelse.Se EsbjergSe EsbjergSag nr. 1: Ventetid på 3 dage på indskrivning på vores Pensionat forstofmisbrugere pga. udeblivelse og dermed opstod der ventetid.Sag nr. 2: Den 14. 8. 2008 indskrivning, udredning, medicinskbehandling – ambulant behandling og derefter dagbehandling –ventetid på dagbehandlingen først opstart 2.9. pga. sommerferieSag nr. 3: Fejl ønsker udelukkende substitutionsbehandling –opstartet dagen efter henvendelsen 26-08-2008Sag nr. 4: Ventetid pga. ferieSag nr. 5: Ventetid på indskrivning på Pensionatet plusdagbehandling – ventetiden er opstået pga. udeblivelse – og dermedvar pladsen fordelt til anden sideSag nr. 6: Ventetid på dagbehandling men har været i ambulantbehandling indtil.Servicestyrelsen har ved henvendelse af 2. marts 2009 anmodet omen nærmere redegørelse for de sager, hvor "kapacitetsproblemer" erangivet som begrundelse for manglende overholdelse afbehandlingsgarantien i indberetningerne til Stofmisbrugsdatabasen.Ved gennemgang af de seneste data fra VBGS fremgår det, at forMisbrugscenter Herning drejer det sig om 2 sager, som der hermedredegøres for.I den første sag fra 2007 kan det ved en gennemgang af pågældendesjournal imidlertid konstateres, at der er tale om om en forketindberetningsdag. Pågældende henvendte sig den 19. december 2007og blev allerede tilbudt tid til visitationssamtale den 20. december
VardeVejenAabenraa
Herning
7
2008.I den anden sag fra 2008 kan det ved en gennemgang af pågældendesjournal konstateres, at det er korrekt, at pågældende har ventet mereend 14 dage på at modtage behandling. Årsagen hertil var sygdom ipersonalegruppen.Jeg har været inde og undersøge de to sager i WBGS der erindberettede under kapacitetsproblemer.Begge er tastefejl. Det første .cpr XXXXXX-YYYY vedrører enklient der henvendte sig til os mens hun stadig var i et døgnforløbmhp. på efterbehandling og derfor ikke kunne møde op før. Denanden cpr: XXXX-YYYY er kun en tastefejl, der skulle have ståetat klienten udeblev fra behandlingen.Der er sket en fejl i indberetningen som nu er rettet til: Andet-Klienten havde ikke mulighed for at møde før den indberettede dato.Hermed redegørelse vedr. indberetninger fra Favrskov Kommune tilStofmisbrugsdatabasen, hvor "kapacitetsproblemer" er angivet sombegrundelse for, at behandlingsgarantien ikke er overholdt.Favrskov Kommune har gennemgået kommunens indberetninger tilStofmisbrugsdatabasen.I en enkelt sag er kapacitetsproblemer blevet angivet sombegrundelse. En gennemgang af sagen har vist, at der desværre harværet tale om en fejlindtastning.I den givne sag udeblev klienten ved 1. indkaldelse til samtale. Denafledte konsekvens af dette blev, at borgeren startede i behandling endag for sent.Randers Kommune har begrundet manglende overholdelse afbehandlingsgarantien med kapacitetsproblemer. Der ønskes enbegrundelse af, hvad dette begreb dækker over.På Center for Stofmisbrugsbehandling har vi i år 2008 manglet enmedarbejder i visitationen en meget stor del af året, og dette er fortsatet problem i starten af 2009. Vi har haft problemer med at rekruttereen kvalificeret medarbejder til opgaven, som på centret varetages afto medarbejdere. Vi har i begyndelsen af år 2009 måtte genopslåstillingen, da der ved tidligere opslag ikke var kvalificeretarbejdskraft. Det er nu lykkedes at ansætte en medarbejder fra den1.4.2009, hvorefter vi forventer igen at behandlingsgarantien, som dettidligere er sket.Det er korrekt, at Ungdomscentrets misbrugsbehandling har haftkapacitetsproblemer, som skyldes dels et medarbejderskift og dels enlangtidssygemelding på 1 år. Vi er aktuelt fuldtallige.Indberetningerne til VBGS er baseret på vores vurdering af, hvilkesager der falder under behandlingsgarantien og dermed skalindberettes.Det er således ikke udtryk for, at seks borgere har henvendt sig oganmodet om behandling, hvor vi ikke har kunnet iværksætte denneindenfor 14 dage. Dette understøttes af, at borgeren jo har enklageret, som ingen af de 6 har anvendt.Den praktiske virkelighed er, at alle tilbydes første samtale indenforen uge, og at der altid er ambivalens hos de unge om, hvad der skaliværksættes. De unge har derfor brug for, at vi har tid og tålmodighed
Syddjurs
NorddjursFavrskov
Randers
Århus
8
til at afvente deres endelige beslutning om, at der skal iværksættesbehandling. Som det også vil fremgå af VBGS ´en, er der sager, hvorbehandlingsgarantien ikke er indfriet p.g.a. klienternes eget ønske omet senere starttidspunkt (p.g.a. ferie o.l).Så vores generelle oplevelse er, at borgerne er rigtig godt tilfredsemed vores indsats. Der hvor borgeren og vi støder påventetidsproblematik er i.f.t. henvisninger til Ungdomspsykiatrien.Vi har nu gennemgået sagerne med kapacitetsproblemer fra 2008 forRusmiddelcenter Skive.Vi har i forbindelse med indberetningerne ikke været opmærksom påbrugen af "andet".5 ud af de 6 sager med "kapacitetsproblemer" skyldes afholdelse afferie i forbindelse med stofkonsulents tilbagevenden efter barsel.I den sidste sag med "kapacitetsproblemer" var ventetiden på 1 dag.Vi har nu gennemgået sagerne med kapacitetsproblemer fra 2008 forRusmiddelcenter Viborg.Vi har i forbindelse med indberetningerne ikke været opmærksom påbrugen af "andet".2 af sagerne med "kapacitetsproblemer" skulle være indberettet medandet og afholdelse af ferie hos konsulenten/helligdage.1 af sagerne skulle ikke være indberettet da der er tale om rådgivningog vejledning.Reelt er der tale om 2 sager med kapacitetsproblemer i henholdsvis 1dag og 3 dage, dog skyldes 1 af dagene afholdelse af omsorgsdag hoskonsulenten.Så faktuelt er der tale om 2 personer som i alt har ventet 3 dage pågrund af kapacitetsproblemer.
Skive
Viborg
9