Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 24. juni 2009
ANJ/ J.nr. 2008-2035
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 27. maj 2009følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 376 (SOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fraYildiz Akdogan (S).
Spørgsmål nr. 376:”Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Søren Fog vedrørendelukning i dagplejen, jf. SOU alm. del - bilag 342, herunder besvare SørenFog's spørgsmål.”
Svar:Regeringen har haft og vil fortsætte med at have fokus på børnefamiliernesvilkår – herunder kommunernes brug af lukkedage.Ved sidste års forhandlinger om kommunernes økonomi indgik regeringenog KL en aftale om, at de løsrevne lukkedage skulle afskaffes. Kommunerneblev kompenseret med 65 millioner kr. herfor. Aftalen om at afskaffe de løs-revne lukkedage er netop blevet bekræftet af begge parter i kommuneaftalenfor 2010. Det er derfor min klare forventning, at kommunerne lever op tilaftalen.Som følge af kommuneaftalen for 2009, må der kun holdes lukket på dage,hvor fremmødet af børn i daginstitutionen er lavt – dvs. på dage hvor mangeforældre holder fri, og hvor der derfor kun er få børn med pasningsbehov.Det kan f.eks. være i sommerferien, mellem jul og nytår eller på den inde-klemte fredag efter Kristi Himmelfartsdag.Regeringens aftale med KL handler således om, at de løsrevne lukkedage,hvor de fleste forældre har et pasningsbehov, skal afskaffes. Det betyderikke, at alle kommunernes institutioner skal holde åbent alle dage. Det ville
2
ikke være hensigtsmæssig brug af ressourcerne, hvis alle daginstitutioner ide enkelte kommuner skulle holde åbent i f.eks. ferieperioder, hvor fremmø-det af børn er lavt. Udgangspunktet for aftalen er, at der kun må holdes luk-ket, når det er uforholdsmæssigt omkostningstungt for kommunen at holdeåbent. Med dette års aftale om kommunernes økonomi er KL og regeringendesuden enige om at følge udviklingen nøje, så det sikres, at den indgåedeaftale overholdes.Når aftalen omkring afskaffelse af løsrevne lukkedage alene omfatter dagin-stitutionerne og ikke dagplejen, skyldes det dagplejens organiseringsform. Idagplejen er der kun én ansat hvilket betyder, at dagplejen ved sygdom,kurser, ferie etc. er nødsaget til at holde lukket.Generelt set gælder det dog, at kommunalbestyrelsen som følge af pas-ningsgarantien og forsyningsforpligtelsen har en forpligtelse til at stille enplads i et dagtilbud til rådighed på alle hverdage for børn mellem 26 uger ogindtil skolestart. Hvis et dagtilbud – eksempelvis dagplejen eller daginstituti-onen – holder en lukkedag, så skal kommunen stille et alternativt dagtilbudefter dagtilbudsloven til rådighed for barnet. Og når kommunerne gør brug aflukkedage, så skal de sikre, at børnenes behov for stabile og trygge rammeri deres dagtilbud og familiernes muligheder for at få deres hverdag til athænge sammen imødekommes – også i det alternative pasningstilbud. Detfølger af formålsbestemmelsen i dagtilbudsloven.I forhold til forældrenes betaling for en plads i et dagtilbud gælder det grund-princip, at der som udgangspunkt skal være sammenhæng mellem denydelse, man modtager og betalingen heraf. Såfremt der ikke leveres ydelserefter loven som forudsat, foreligger der altså ingen hjemmel i medfør af dag-tilbudsloven til at opkræve egenbetaling fra forældrene for en plads i et dag-tilbud.Kommunerne har samlet set nogle fornuftige økonomiske rammer til at vare-tage de enkelte kommunale opgaver. Økonomiaftalen for 2009 sikrer, atkommunerne under ét som minimum har kunnet videreføre det eksisterendeserviceniveau – og faktisk lidt til. Og med den netop indgåede aftale omkommunernes økonomi for 2010 har vi sikret, at kommunerne også i 2010kan videreføre et højt serviceniveau. Dels gives der med aftalen et genereltløft af serviceudgifterne på 500 mio. kr. i 2010. Dels løftes det specialiseredesocialområde med 800 mio. kr. i 2009. I forhold til budgetterne for 2009 løf-tes udgiftsniveauet således samlet set med 1,3 mia. kr. Hertil kommer yder-ligere initiativer som fx. tilskud til indførelse af madordninger i dagtilbud påop til 400 mio. kr. i 2010. Som KL’s formand har udtalt, så har kommunernemed aftalen mulighed for at videreføre og fastholde det niveau, som man idag har i kommunerne.
3
Samtidig vil jeg dog gerne understrege, at vi i Danmark har et kommunaltselvstyre. Det betyder, at det er op til den enkelte kommune at foretage enfornuftig prioritering af de økonomiske midler, som den enkelte kommunehar til rådighed. Det kan derfor ikke udelukkes, at enkelte kommuner eksem-pelvis vælger at sænke serviceniveauet i 2009 eller 2010 i forhold til året før– men det hænger netop sammen med det kommunale selvstyre og denenkelte kommunes prioritering i forhold til de lokale forhold.
Karen Ellemann/ Nina Eg Hansen