Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
698120_0001.png
698120_0002.png
698120_0003.png
698120_0004.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 12. juni 2009
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
THA / J.nr. 2009-4096
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 13. maj 2009følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 356 (SOU Alm. del).
Spørgsmål nr. 356:”Som opfølgning på Slagelse Kommunes Udvalg for Social og Omsorgsforetræde for Socialudvalget torsdag den 7. maj 2009, jf. SOU alm. del bilag245, bedes ministeren redegøre for- antallet af udleverede høreapparater fra henholdsvis offentlige og privateleverandører- om kvaliteten i undersøgelserne og den opfølgende service hos de privateleverandører er tilstrækkelig og på samme niveau som på de offentlige kli-nikker- hvorvidt reglerne for kvalitet og kontrol er de samme i offentligt og privatregi- de samlede administrative og økonomiske konsekvenser af at etablere etcentralt register over modtagere af høreapparater.”
Svar:Der er til brug ved besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fraMinisteriet for Sundhed og Forebyggelse, som har oplyst følgende:”Ad 1) Antallet af udleverede høreapparater fra henholdsvis offentlige ogprivate leverandører.Kommunerne indkøbte i 2008 62.846 høreapparater til udlevering på offent-lige høreklinikker eller audiologiske sygehusafdelinger. Dertil udbetaltekommunerne 44.058 gange efter tilskudsordningen ved udlevering af 44.058
2
høreapparater hos godkendte, private forhandlere. Udbetalingen forudsætteren henvisning fra en ørelæge.

Tabel 1: Opgørelse over udviklingen på høreapparatområdet.

2001

2002

2003

2004

2005

Udleveret privat4.1815.322 12.748 18.789 25.743Udleveret offentligt� 76.279 77.122 73.411 78.011 74.302Privat andel i pct.57151926

2006

29.17472.80129

2007

39.82864.17038

2008

44.05862.84641
�Forbrug af høreapparater på de offentlige klinikker opgøres af AMGROS påårsbasis for kalenderåret, og er dermed 1/2 år forskudt i forhold til tal forprivate høreklinikker, som indhentes via rapportering pr. 30. juni hvert år.Kilde: Delta, 2009.Antallet af privat udleverede høreapparater i forhold til det samlede antaludleverede høreapparater er således steget fra 5 pct. til 41 pct. fra 2001 til2008. De offentlige tilskud udgør dermed en større del af de kommunaleudgifter på høreapparatområdet jf. ovenstående tabel 1.Ad 2) Om kvaliteten i undersøgelserne og den opfølgende service hos deprivate leverandører er tilstrækkelig og på samme niveau som på de offentli-ge klinikkerTil besvarelsen har ministeriet anmodet Sundhedsstyrelsen om en udtalelse.Styrelsen udtaler følgende:”Styrelsens nyudsendte ’Vejledning om høreapparatbehandling’ har somsigte haft en større ensartethed i undersøgelser, behandling og opfølgningvedr. høreapparatbehandling, uanset om dette foregår i offentligt eller i privatregi. Men da det kun er de private, godkendte høreapparatleverandører derer pålagt tilsyn, er det ikke muligt at præcisere forskellene offentligt og privatvedr. undersøgelserne og den opfølgende service.Mulighederne for at sammenligne bl.a. den opfølgende service, gennembrug af ensartede spørgeskemaer er mindsket, i og med regionerne ikkelængere får udført de tidligere anvendte kvalitetsundersøgelser om høreap-parater. Øjensynligt er der enkelte kommuner, som ikke mener at de skaleller bør have tilbud om opfølgning på behandling med høreapparat, hvilketyderligere vanskeliggør vurderingen af, om den opfølgende service er til-strækkelig privat og offentligt, og sammenligningen herimellem.”Ad 3) Hvorvidt reglerne for kvalitet og kontrol er de samme i offentligt ogprivat regiTil besvarelsen har ministeriet anmodet Sundhedsstyrelsen om en udtalelse.Styrelsen udtaler følgende:”Som angivet under ovenstående(…), er reglerne for kvalitet og kontrol ikkeens i det offentlige og i det private system vedr. høreapparatbehandling. Deter kun de private, godkendte høreapparatleverandører, der er pålagt tilsyn,og i det offentlige system er det den enkelte sygehusafdeling og den admini-strerende overlæge, der sikrer kvaliteten og retningslinjerne herfor. Ud overde forskelle, der kan forventes på offentligt og privat regi vedr. kvalitet ogkontrol, må der formodes at være forskelle imellem de enkelte afdelinger idet offentlige system.”
3
Ad 4) De samlede administrative og økonomiske konsekvenser af at etable-re et centralt register over modtagere af høreapparater.Til besvarelsen har ministeriet anmodet DELTA Teknisk-Audiologisk Labora-torium og Danske Regioner om en udtalelse. DELTA udtaler følgende:”DELTA Teknisk-Audiologisk Laboratorium har foranlediget af Dansk Medi-cinsk Audiologisk Selskab og med Amtrådsforeningen/Danske Regioner somopdragsgiver udført et projekt omkring kvalitetssikring og patienttilfredshedmed høreapparatbehandling på de offentlige høreklinikker. Projektet blevgennemført i perioden 2006-08 ved at udsende et internationalt anerkendtspørgeskema til alle, som fik udleveret høreapparat(er).I spørgeskemaet bliver brugerne anmodet om at angive, hvor meget de bru-ger deres høreapparat(er), generel tilfredshed mv. Udsendelser og svar erregistreret på CPR-nummer niveau i en officielt anmeldt klinisk database påCenter for Kliniske Databaser - Odense Universitetshospital. CSC Scandi-health har konstrueret interface til/fra databasen, og der er desuden etable-ret et velfungerende samarbejde med Post Danmark og Datascanning om-kring udsendelse, returnering med frankeret svarkuvert samt indscanning ogreturnering af svar til databasen. DELTA Teknisk-Audiologisk Laboratoriumhar fungeret som projektleder og har forestået udarbejdelse/trykning af in-formationsskrivelser / spørgeskemaer, statistisk behandling af data, rappor-tering mv. Der er på nuværende tidspunkt registeret ca. 60.000 høreappa-ratbrugere i databasen.Danske Regioner valgte med udgangen af 2008 at stoppe den landsdæk-kende undersøgelse med begrundelse om, at man i stedet ønskede atigangsætte initiativer lokalt på høreklinikkerne. Databasen er pt. "hvilende".Omkostningerne til etablering, drift, porto mv. var ca. 1.9 mio. kr/år + moms;Post Danmark, porto + skanningCSC Scandihealth, database interfaceCenter for kliniske databaser OUH, databasedriftDELTA, projektledelse, statistik, rapportering mv.50%15%5%30%
Registreringer i databasen vurderes at kunne genetableres på et tilsvarendeøkonomisk niveau, idet det bemærkes at portoomkostninger er en variabeludgift afhængende af antal høreapparatbrugere, som registreres i databa-sen. Der må endvidere forventes en initial omkostning fra CSC Scandihealttil etablering af interface til registrering og udtræk af data i kommunerne.DELTA har taget kontakt til CSC og OUH med henblik på et afklarende mø-de omkring muligheder og omkostninger for genetablering af databasen medkommunerne som inddateringspunkt.Genetablering af databasen medfører mulighed for landsdækkende registre-ring af alle høreapparatbrugere, som har fået offentligt tilskud via offentligeller privat klinik. Der vil blive mulighed for løbende at trække oplysningeromkring antal og fordeling af udleverede høreapparater (kommune & klinik-fordeling), ligesom registreringen vil være en styrkelse af sagsbehandlingen,omkring 4 års reglen for tilskud til høreapparater på tværs af kommune-grænserne.Det bemærkes, at en (lille) procentdel af høreapparatbrugerne ikke kommer igang med at benytte deres apparat(er). Alene muligheden for at rette hen-vendelse til dem med anmodning om at returnere de ubenyttede høreappa-
4raterkansandsynligvisgøredatabasenselvfinansieren-de/overskudsgivende, idet ubenyttede apparater dermed kan indgå i dengenbrugs/0-faktura ordning, som er etableret på de offentlige høreklinikker.DELTA Teknisk-Audiologisk Laboratorium foreslår, at en eventuel genetable-ring af databasen finansieres via en udvidelse af den konsulentaftale, Kom-munernes Landsforning - KL har indgået med AMGROS om DELTA´s støtte-funktion til høreomsorgen i Danmark. (…)”Danske Regioner udtaler bl.a. følgende vedrørende den eksisterende data-base:”Påbaggrund af tilbagemeldingerne fandt regionerne ikke grundlag for atfortsætte undersøgelsen. Som undersøgelsen var udformet, levede den ikkeop til regionernes forventninger, og man fandt, at opfølgning foretages merehensigtsmæssigt for både patienter og afdelingens arbejde i det hele taget,lokalt.Endvidere er det besluttet, at Den Landsdækkende Undersøgelse af Pati-entoplevelser gennemføres på afdelingsniveau hvert år. De audiologiskeafdelinger vil indgå i denne undersøgelse, og herigennem kan patienternesgenerelle tilfredshed fortsat følges. Man fandt derfor ikke, at der var grundlagfor at fortsætte en særskilt undersøgelse på høreapparatområdet.”Som det fremgår, finder Danske Regioner ikke grundlag for at fortsætte medden eksisterende opfølgningsdatabase.Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse vil på den baggrund bede Sund-hedsstyrelsen om at overveje grundlaget for en centralisering af opfølgningog efterkontrol ved fremtidig evaluering af styrelsens vejledning på høreap-paratområdet.”Indenrigs- og Socialministeriet kan i det hele tilslutte sig udtalelsen fra Mini-steriet for Sundhed og Forebyggelse.
Karen Ellemann/ Morten Starch Lauritsen