Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
699662_0001.png
699662_0002.png
699662_0003.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 15. juni 2009
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
MSL/ J.nr. 2009-4084
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 13. maj 2009følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 355 (SOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fraLone Møller (S).
Spørgsmål nr. 355:”Ministeren bedes kommentere de eksempler vedrørende den kommunalesagsbehandling som medlemsorganisationerne i Danske Handicaporganisa-tioner har samlet, jf. DH's pressemeddelelse "Den kommunale sagsbehand-ling er for ringe" af 27. april 2009, samt oplyse, om ministeren på baggrundaf eksemplerne vil iværksætte initiativer, som kan sikre bedre nærhed, fag-lighed og kvalitet end beskrevet. ”Svar:Danske Handicaporganisationer (DH) har med offentliggørelsen af eksem-pelsamlingen ”Kommunal sagsbehandling 2009” vist, at sagsbehandlingenpå handicapområdet i kommunerne langt fra fungerer optimalt i alle situatio-ner. Det gælder både i forhold til den faglige kvalitet, sagsbehandlingstiden,koordinationen på tværs af de kommunale forvaltninger og ikke mindst toneni mødet mellem den kommunale sagsbehandler og borgeren.DH har med afsæt i eksempelsamlingen opfordret hver enkelt borgmester oglokalpolitiker til at gennemgå deres egen kommunes praksis på handicapom-rådet – og gå i en dialog med de lokale handicapråd. DH har desuden invite-ret de relevante organisationer, herunder KL, kommunale chefforeninger ogfaglige organisationer, til at indgå i en dialog om den kommunale sagsbe-handling. DH har oplyst, at møderne vil blive afholdt i juni måned.Det billede af sagsbehandlingen på handicapområdet, der tegner sig medeksempelsamlingen, er utilfredsstillende. Eksemplerne viser desværre, atder ikke altid er den kvalitet i sagsbehandlingen, som borgeren med rettekan forvente af den kommunale myndighed. Men det er hver enkelt kommu-ne, der har ansvaret for sagsbehandlingen i kommunen, og det er lokalt, at
2
løsningerne først og fremmest skal findes, som også DH er inde på i pres-semeddelelsen.For regeringen har det været afgørende, at kommunerne vedkender sig sitansvar for, at sagsbehandlingen er tilfredsstillende i kommunerne. Regerin-gen og KL har derfor indgået en aftale om 10 principper for god decentralstyring, som ramme for en samarbejdsmodel mellem stat og kommuner, jf.Kommuneøkonomiaftalen for 2008. Af aftalen fremgår det bl.a., at enkeltsa-ger løses konkret, og at den enkelte kommunalbestyrelse må påtage sigansvaret for løsningen. Det indgår også, at der skal være en aktiv inddragel-se af medarbejdere og brugerne ved udviklingen af den offentlige service.Derfor er det også positivt, at KL som reaktion på eksempelsamlingen bl.a.har opfordret DH til at tage kontakt til de enkelte kommuner for at få løst degenerelle problemer med sagsbehandlingen i de pågældende kommuner.Desuden er der aftalt et møde mellem KL og DH, hvor der skal drøftes pro-blemstillinger af mere generel karakter i forhold til den kommunale sagsbe-handling.Fra centralt hold er der flere initiativer i gang, der skal give kommunernenogle redskaber til at løse problemerne med manglende koordination, vente-tider m.v. Der kan bl.a. nævnes et projekt om ”Den koordinerende sagsbe-handler på handicapområdet”, som er et initiativ finansieret af satspuljen ogforankret i Servicestyrelsen. I projektet er der udviklet en række koordinati-onsredskaber og handlevejledninger, som kan understøtte en helhedsorien-teret indsats med faglighed og retssikkerhed i fokus. Med modellen for denkoordinerende sagsbehandler sikres det, at kommunen har redskaber til atsamordne de faglige tiltag for den enkelte både tidsmæssigt og i forhold tilde opstillede mål.Endvidere er der i samarbejde med KL igangsat et digitaliseringsprojekt, derskal understøtte den kommunale sagsbehandling. Målet med projektet er atskabe grundlag for en sammenhængende og helhedsorienteret indsats medborgeren i centrum. Der skal bl.a. udvikles et redskab til udredning, der skalunderstøtte den kommunale sagsbehandling, således at der sker en syste-matisk og struktureret udredning af borgernes samlede situation. Dervedsikres et godt grundlag for at træffe en konkret afgørelse i overensstemmel-se med lovgivningen.Jeg kan i øvrigt oplyse, at jeg skal mødes med DH i midten af juni, hvor denkommunale sagsbehandling er et emne på dagsordenen. Jeg ser frem til atfå en orientering om DH’s drøftelser med de kommunale parter og de fagligeorganisationer.Karen Ellemann
3
/ Morten Starch Lauritsen