Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 19. juni 2009
THA/ J.nr. 2009-4007
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 13. maj 2009følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 354 (SOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fraRené Skau Björnsson (S).
Spørgsmål nr. 354:”I sin egenskab af regeringens handicappolitiske koordinator anmodes mini-steren om at redegøre for, om det er efter den sociale lovgivning eller efterlovgivning om undervisning, det skal sikres, at børn og unge med handicapkan deltage i studieture i udlandet på lige fod med deres kammerater, selvom de har brug for dækning af enten ekstra hjælp eller ekstraudgifter, somfølge af at de medbringer hjælpere, samt hvilken lovgivning, eventuelt FNsHandicapkonvention, der sikrer, at de altid kan deltage i sådanne ture, oghvilke ankemyndigheder, der kan træffe en bindende afgørelse, så de tosektorer (og ankemyndighederne i de to sektorer) ikke gensidigt henviser tilhinanden.”
Svar:Til brug ved besvarelsen er der indhentet en udtalelse fra Undervisningsmi-nisteriet, som har oplyst følgende:FolkeskolenEfter folkeskolelovens § 16, stk. 5, kan dele af undervisningen organiseresog tilrettelægges som ekskursioner uden overnatning eller som lejrskolermed overnatning. Ekskursioner og lejrskoler kan foregå i ind- og udland.Ekskursioner og lejrskoler betragtes som en del af den samlede undervis-ning. Kommunen dækker derfor alle udgifter, hvis afholdelse er en forudsæt-ning for gennemførelsen af ekskursioner og lejrskoler, herunder merudgifter i
2
forbindelse med handicappede elevers deltagelse, jf. § 50, stk. 6, i folkesko-leloven.Kommunalbestyrelsen kan dog kræve, at forældrene sørger for elevernesforplejning under ekskursioner. I forbindelse med lejrskoleophold kan kom-munalbestyrelsen kræve betaling af forældrene til dækning af udgifterne tilelevernes forplejning.Efter folkeskolelovens § 16, stk. 6, kan folkeskolen give mulighed for skole-rejser med overnatning som et alternativ til den almindelige undervisning.Skolerejser kan foregå i ind- og udland.Skolerejser er et skolebaseret supplement til den almindelige undervisning.Som følge heraf er elevernes deltagelse i skolerejsen ikke en nødvendigforudsætning for at kunne følge klassens løbende undervisning. Skolen skaltilbyde alternativ undervisning til elever, der ikke deltager.Kommunen er kun forpligtet til at afholde alle udgifter til lærernes deltagelse iskolerejser, jf. folkeskolelovens § 50, stk. 7. Der er dog intet til hinder for, atkommunen dækker en større andel af udgifterne til skolerejser. Der er såle-des mulighed for, at en kommune kan dække merudgifterne til handicappe-de elevers deltagelse i skolerejser, men den er ikke forpligtet hertil.Den enkelte elevs ret til at deltage i ekskursioner, lejrskoler og skolerejserkan ikke betinges af erlæggelse af et beløb eller anden ydelse.Kommunalbestyrelsens afgørelser om ekskursioner, lejrskoler og skolerejserkan ikke indbringes for en højere administrativ myndighed, jf. folkeskolelo-vens § 51, stk. 2.De gymnasiale uddannelserDe gymnasiale uddannelsesinstitutioner har pligt til at tilbyde handicappedeelever specialpædagogisk bistand, hvis de har behov for det. Institutionernekan få tilskud til deres udgifter til specialpædagogisk bistand - også kaldetspecialpædagogisk støtte (SPS) - fra Styrelsen for Statens Uddannelsesstøt-te i henhold til bekendtgørelse nr. 873 af 1. september 2008 om særligetilskud til specialpædagogisk bistand ved ungdomsuddannelser m.v.Specialpædagogisk støtte kan anvendes i forbindelse med den almindeligeundervisning på institutionen, i obligatorisk praktik eller, når det er nødven-digt, i forbindelse med blandt andet uddannelsesophold, praktikophold ogstudierejser i udlandet, der gennemføres som led i undervisningen, jf. § 2,stk. 2, i bekendtgørelse nr. 873.
3
SPS-ordningen dækker udgifter forbundet med at flytte den specialpædago-giske støtte, således at støtten følger den uddannelsessøgende på studietu-ren. Som udgangspunkt gælder følgende:Udgifter til for eksempel fly eller tog dækkes for støtteperso-nen/hjælperen/tolken.Udgifter til hotel, vandrehjem, entreer m.v. dækkes for støtteperso-nen/hjælperen/tolken.Udgifter til støttepersonen/hjælperen/tolkens kost dækkes i henholdtil Finansministeriets takster om diæter.Timedagpenge til støttepersonen/hjælperen/tolken, når studieturener af mere end 24 timers varighed i henhold til Finansministerietstakster.Tilskud til 7,4 timers støtte pr. dag samt til arrangementer af særligstudierelevant karakter uden for normal skoletid for eksempel teater-forestillinger.Såfremt det er nødvendigt, kan der ydes tilskud til, at flere støtteperso-ner/hjælpere/tolke deltager på turen. Der kan dog maksimum ydes tilskud på7,4 timer pr. dag for to støttepersoner/hjælpere/tolke.Den uddannelsessøgendes personlige merudgifter som følge af handicap,for eksempel højere udgifter til transport af el-kørestol, støtte/tolk i fritideneller behov for enkeltværelse, dækkes ikke af SPS-ordningen.Styrelsen for Statens Uddannelsesstøttes afgørelser om SPS kan af elevenindbringes for Ankenævnet for Uddannelsesstøtten, som træffer den endeli-ge administrative afgørelse i sagen.”I forlængelse af ovenstående bemærkes, at det følger af subsidiaritetsprin-cippet, at hjælp efter andre sektorers lovgivning går forud for hjælp efter densociale lovgivning. Det betyder konkret i forhold til det stillede spørgsmål, atkun i det omfang hjælpen i forbindelse med studieture i udlandet ikke ydesefter undervisningssektorens regler, vil det være relevant at vurdere, hvorvidtder kan ydes støtte efter den sociale lovgivning.I det omfang spørgsmålet om hjælp skal vurderes efter den sociale lovgiv-ning, vil det være bekendtgørelse om ydelser efter lov om social serviceunder midlertidige ophold i udlandet (udlandsbekendtgørelsen), der vil udgø-re det relevante retsgrundlag.
4
Ifølge udlandsbekendtgørelsen bevarer borgeren den hjælp efter servicelo-ven, som den pågældende allerede er bevilget, under et midlertidigt ud-landsophold. Det er dog en forudsætning, at der er tale om hjælp i form afnødvendige merudgifter til børn (§ 41), tabt arbejdsfortjeneste (§ 42), Ledsa-geordning for unge (§ 45), borgerstyret personlig assistance (§ 96), ledsa-geordning for voksne (§ 97), støtte- kontaktpersonordningen for døvblinde (§98), Merudgifter til voksne (§ 100), hjælpemidler (§ 112), forbrugsgoder (§113), handicapbil (§ 114) eller pasning af nærtstående (§ 118). Varighedenaf hjælpen under det midlertidige udlandsophold i det enkelte tilfælde af-hænger af formålet med hjælpen og de konkrete omstændigheder, herunderkarakteren af hjælpen.Herudover - det vil sige ved siden af den hjælp, som borgeren bevarer - erdet muligt i særlige tilfælde efter en konkret vurdering at få hjælp til dækningaf ekstra omkostninger, som er forbundet med kortvarige udlandsferier. Deter efter ankepraksis en betingelse, at hjælpen er særligt påkrævet eller enafgørende forudsætning for gennemførelsen af rejsen, ligesom det er enbetingelse, at ferien ikke overstiger ca. 14 dage.Det er kommunalbestyrelsen, der efter ansøgning fra den enkelte borgertræffer afgørelse om hjælp efter udlandsbekendtgørelsen. Kommunalbesty-relsens afgørelse kan påklages til det sociale nævn og Ankestyrelsen efterde gældende regler herom.Karen Ellemann/ Karin Ingemann