Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
726361_0001.png
726361_0002.png
726361_0003.png
726361_0004.png
Slagelse KommuneUdvalget for Social og Omsorgatt. formand Lene Wibroe[email protected]
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
Vedr. høreapparatområdetSlagelse Kommune har ved brev af 25. februar 2009 henvendt sig til Indenrigs-og Socialministeriet vedrørende en række forhold på høreapparatområdet, her-under de stigende udgifter til høreapparater, kriterierne for bevilling af høreap-parater og tilsyn med de private leverandører.Indenrigs- og Socialministeriet er ansvarlig for bevilling af støtte til høreappara-ter som hjælpemidler, mens den øvrige del af høreapparatområdet ansvars-mæssigt er placeret i Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse. Ministeriet forSundhed og Forebyggelse er derfor anmodet om at give bidrag til besvarelsenaf henvendelsen. Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har oplyst følgende:”Det er korrekt, at antallet af udleverede høreapparater har været stigende.Regeringen har ønsket, at forbedre høreomsorgen i Danmark ved at give bor-gerne et reelt frit valg til at vælge høreapparatbehandling mellem de offentligehøreklinikker og de godkendte, private forhandlere med offentligt tilskud.Kommunernes myndighedsansvar ved udlevering af høreapparatTilbydes privat høreapparatbehandling med offentligt tilskud, jf. § 2, stk. 2 i be-kendtgørelse nr. 1513 af 13. december 2007, skal den godkendte forhandler afhøreapparater indledningsvis, og inden høreapparatbehandling påbegyndessikre, at personen har fået bevilget offentligt tilskud af sin opholdskommune.Endvidere fremgår det af § 2 i Indenrigs- og Socialministeriets hjælpemiddelbe-kendtgørelse nr. 987 af 6. august 2007 om hjælp til anskaffelse af hjælpemidlerog forbrugsgoder efter serviceloven, at der normalt ikke kan ydes støtte til an-skaffelse af høreapparater, som borgeren selv har anskaffet, inden bevillingener givet af opholdskommunen.Normalt skal der gå 4 år fra tidspunktet for ibrugtagning, før der kan bevilgestilskud til nyt høreapparat hos godkendte, private forhandlere af høreapparater.Der er dog undtagelser, 1) når der er indtruffet en markant helbredsbetinget
www.vfm.dk
25. maj 2009J.nr. 2009-3843
forværring af hørelsen, eller 2) når legemlige forandringer eller slitage efter korttid umuliggør anvendelse af høreapparatet, eller 3) når høreapparatet er gåettabt ved tyveri, brand eller lignende.Det er således kommunernes opgave at sikre, at der foretages en konkret ogindividuel vurdering af, om betingelserne efter serviceloven for udbetaling afoffentligt tilskud ved nyudlevering eller fornyelse er opfyldt. Dette fremgår i øv-rigt også af Sundhedsstyrelsens vejledning nr. 9096 af 3. marts 2009 om høre-apparatbehandling.Endelig har regeringen løbende haft opmærksomhed på kvaliteten i høreom-sorgen, hvilket der vil blive redegjort for i de følgende afsnit.Kvalitet i høreapparatbehandling hos godkendte forhandlereDet er Teknisk-Audiologisk Laboratorium - TAL i Odense, der godkender oggennemfører det årlige tilsyn hos de private forhandlere af høreapparater efterSundhedsministeriets bekendtgørelse samt efter Sundhedsstyrelsens vejled-ning på området.Det offentlige tilskud ydes således udelukkende til høreapparatbehandling hosgodkendte forhandlere, der opfylder bekendtgørelsens og vejledningens fastsat-te krav og retningslinjer, der tilsammen sikrer det faglige niveau i den privatehøreapparatbehandling.Ministeriet kan oplyse, at en tilfredshedsundersøgelse fra første halvår af 2008blandt høreapparatbrugere hos private forhandlere viser, at mere end 85 %anvender deres høreapparat i 4 timer eller mere om dagen. Tilsvarende konklu-derer en artikel fra efteråret 2008, at 83 % af høreapparatbrugerne i offentligtregi efter 5 år bruger deres høreapparat mindst 3-4 timer hver dag.På den baggrund vurderes der ikke at være grundlag for at tage initiativ til op-bygning af nye kvalitetsstandarder, som ligger ud over Sundhedsstyrelsensbeføjelser og retningslinjer på området. Dertil kan tilføjes, at Sundhedsstyrel-sens vejledning henvender sig samlet til personale på medicinsk audiologiskesygehusafdelinger, speciallæger i øre- næse- halssygdomme, godkendte, priva-te forhandlere af høreapparater og hørepædagoger mv. på offentlige hørecent-re og – institutter.Kvaliteten af udleveret høreapparat hos godkendte forhandlereFor så vidt angår kvaliteten af høreapparater anskaffet hos godkendte forhand-lere, gælder købelovens almindelige regler om reklamation og garanti, dvs. en2-årig reklamationsfrist eller evt. løfte/aftale om garanti og fri service inden for 4år blandt nogle godkendte forhandlere af høreapparater. Ministeriet har i øvrigtintet belæg for, at kvaliteten af de udleverede apparater fra de private klinikkerskulle være ringere end fra de offentlige audiologiske afdelinger.Gratis instruktion og undervisning i brugen af høreapparat2
Ifølge Indenrigs- og Socialministeriets hjælpemiddelvejledning er kommunerneforpligtet til at drage omsorg for personer med nedsat hørelse, der samtidigbruger høreapparat, samt til at sørge for, at der foretages andre forebyggendeforanstaltninger for den enkelte høreapparatbruger. Forpligtelsen omfatter allebrugere, uanset om høreapparatet er udleveret hos private forhandlere eller påoffentligt sygehus. Kommunerne er således forpligtet til at tilbyde gratis instruk-tion i brugen af høreapparater.Eksempelvis fremgår det af en undersøgelse fra januar 2007, at udbyttet afhøreapparatet bl.a. er afhængig af opfølgningen efter høreapparatbehandlin-gen. Det er dog ikke alle brugere, der anvender de kommunale hørepædagogi-ske opfølgningstilbud. Ca. 1 ud af 2 høreapparatbrugere i offentligt regi harmodtaget vejledning, hvorimod ca. 1 ud af 3 høreapparatbrugere hos de god-kendte forhandlere har fået samme vejledning. Det er dog mest høreapparat-brugere med svære høretab, der anvender opfølgningstilbuddet.I forhold til gratis instruktion i brugen af høreapparat og hørepædagogiske un-dervisningstilbud skal det bemærkes, at der i Sundhedsstyrelsens vejledningindgår et afsnit om hørepædagogisk opfølgning ved brug af høreapparat. Detfremgår bl.a., at den hørehæmmede skal orienteres om de muligheder, der erfor efterfølgende hørepædagogiske undervisningstilbud til høreapparatbrugerepå kommunale og regionale høreinstitutter og kommunikationscentre, hvilketder skal gøres opmærksom på i forbindelse med udlevering af høreapparat.Det er ministeriets opfattelse, at Sundhedsstyrelsens opmærksomhed på netopkommunernes forpligtelse til gratis instruktion og undervisning i anvendelsen afhøreapparat i styrelsens vejledning, er med til at forbedre kvaliteten i høreom-sorgen, herunder at forøge brugen af høreapparaterne samt reducere antallet afubrugte høreapparater.Herudover har Indenrigs- og Socialministeriet og Undervisningsministerietsammen med KL, taget initiativ til en kvantitativ og kvalitativ kortlægning afkommunernes egne tilbud, når borgeren ikke henvises til kommunikationscent-rene eller høreinstitutterne.Ministeriet finder på den baggrund ikke grundlag for nye initiativer, men vil fort-sat følge udviklingen på området.Indenrigs- og Socialministeriet kan i det hele tilslutte sig det af Ministeriet forSundhed og Forebyggelse anførte.Indenrigs- og Socialministeriet beklager den sene besvarelse.Med venlig hilsen
Tina Hansen
3
specialkonsulent
4