Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
696789_0001.png
696789_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 8. juni 2009
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
CAP/ J.nr. 2009-3918
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 5. maj 2009følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 341 (SOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske afAnne Baastrup (SF)
Spørgsmål nr. 341:”Ministeren bedes oplyse det gennemsnitlige beløb en førtidspensionist un-der den nye førtidspensionsordning, der pga. nedsat funktionsevne modta-ger merudgiftsydelser, mister ved overgangen til folkepension, og antallet afførtidspensionister, der modtager merudgiftsydelse, som månedligt misterunder 1000 kr., under 1500 kr., under 2000 kr. og over 2000 kr., når deovergår til folkepension.”
Svar:Ministeriet har ikke oplysninger på personniveau om, hvem der modtagerpersonlige tillæg, hjælpemidler, personlig og praktisk hjælp m.v. efter over-gang til folkepension. Det er derfor ikke muligt at sammenligne de økonomi-ske forhold for modtagere af merudgiftsydelse før og efter overgang til folke-pension.Det kan dog oplyses, at den gennemsnitlige udbetaling af merudgiftsydelsepå baggrund af de kommunale regnskaber for 2008 og tal fra DanmarksStatistik skønnes at udgøre 29.413 kr. årligt (2009 PL). Beløbet er beregnet iforhold til alle modtagere af merudgiftsydelse eksklusive diabetikere (skøn-net 4.000 personer). Det kan desuden oplyses, at der var ved udgangen af2008 var i alt 52 personer på 64 år, der modtog merudgiftsydelse, og somsamtidig modtog førtidspension efter de regler, der trådte i kraft den 1. janu-ar 2003.
2
Som det fremgår af den gældende vejledning om førtidspension pr. 1. januar2003, skal kommunalbestyrelsen i forbindelse med overgang til folkepensionforetage en grundig vejledning af den pågældende borger, hvor kommunenskal tage situationen op til en vurdering, både med hensyn til borgerensfremtidige økonomiske situation og behovet for praktisk og personlig hjælp,hjælpemidler mv. Samtidig kan det være relevant at vurdere, om borgeren vilvære berettiget til personligt tillæg efter lovens § 14 og helbredstillæg efterlovens § 14 a.Det vil afhænge af den enkelte borgers konkrete og individuelle situation, ogherunder såvel borgerens funktionsevne som økonomiske forhold, om bor-geren vil opleve at få mere eller mindre hjælp. Det må dog understreges, atder også efter pensionslovgivningen er hjemmel til at yde den nødvendigehjælp.
Karen Ellemann/ Karin Ingemann