Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
Dato:Dok.:Sagnr.:
24. april 2009JJA402582009-792-0836
Til brug ved besvarelsen af samrådsspørgsmål I fra
Folketingets Socialudvalg (Alm. del)
Spørgsmål I”Ministeren bedes redegøre for den gældende retstilstandog hvilke lovændringer der skal til, for at sikre, at for-midleren af kontakten mellem børn og pædofile kanstraffes.”Svar:1.
Samrådsspørgsmålet handler om det strafferetlige an-svar for personer, der formidler kontakt mellem børn ogpædofile.
Jeg vil gerne starte med at slå fast, at regeringen læggerstor vægt på en klar og konsekvent retshåndhævelse i sa-ger om seksuelle overgreb mod børn. Det er efter min
opfattelse en af de mest forfærdelige forbrydelser, som visom samfund må tage skarpt afstand fra.
Som anført i min besvarelse af det tidligere samråds-spørgsmål er det et område, som politi og anklagemyn-dighed har stor fokus på, og regeringen har også løbendetaget en række lovgivningsinitiativer vedrørende denstrafferetlige indsats mod seksuelle overgreb mod børn.
Senest har regeringen i 2008 taget initiativ til en skærpel-se af straffen i visse sager om seksuelt misbrug af børn,således at straffen fremover svarer til straffen for såkaldtoverfaldsvoldtægt af voksne. Det drejer sig om sager,hvor gerningsmanden har skaffet sig samlejet ved udnyt-telse af sin fysiske eller psykiske overlegenhed.
I foråret 2008 vedtog Folketinget også regeringens lov-forslag om udvidelse af mulighederne for varetægts-fængsling i sager om seksuelt misbrug af børn.
2
Regeringen lægger desuden stor vægt på at støtte de in-ternationale bestræbelser på dette område. Folketingethar for nylig vedtaget regeringens lovforslag om gennem-førelse af Europarådets nye konvention om beskyttelse afbørn mod seksuel udnyttelse og seksuelt misbrug, ogDanmark bliver dermed et af de første lande, som ratifi-cerer denne vigtige konvention.
2.
Straffeloven indeholder i dag en række forskellige reg-ler, der kan have betydning i sager om seksuelt misbrugmod børn, herunder formidling eller anden medvirken tilat skabe kontakt mellem gerningsmanden og barnet.
Først og fremmest vil jeg nævne, at det er strafbart at ha-ve samleje eller anden kønslig omgang end samleje medet barn under 15 år. Det samme gælder med hensyn tilbørn under 18 år, hvis gerningsmanden f.eks. er blevetbetroet barnet til undervisning eller opdragelse.
3
Herudover gælder straffelovens bestemmelser om vold-tægt og opnåelse af samleje ved anden ulovlig tvang na-turligvis også i sager, hvor forbrydelsen er begået mod etbarn.
Når det drejer sig om beskyttelsen af unge, der f.eks. lok-kes ud i prostitution på grund af udsigten til hurtigt tjentepenge, indeholder straffeloven en bestemmelse, der kri-minaliserer prostitutionskunders køb af sex hos personerunder 18 år. Hvis den prostituerede er under 15 år, vilkunden også kunne straffes efter reglerne om samlejemed børn under 15 år.
3.
Hvis jeg skal vende mig mod spørgsmålet om det straf-feretlige ansvar for den, der som anført i samrådsspørgs-målet formidler kontakt mellem pædofile og børn, vil jeggerne starte med at understrege, at det beror på en mis-forståelse, hvis nogen tror, at man i dag straffrit kanmedvirke til, at børn misbruges seksuelt.
4
Dansk strafferet indeholder et meget bredt medvirkens-begreb, som indebærer, at alle, der på den ene eller andenmåde medvirker til en konkret forbrydelse, kan straffes.Det gælder både den, der i sidste ende fuldbyrder forbry-delsen, og andre, som undervejs bidrager til, at forbrydel-sen kan finde sted.
Efter straffelovens bestemmelse om medvirken straffessåledes enhver, der ved tilskyndelse, råd eller dåd, med-virker til, at et strafbart forhold begås. Det betyder, atden, der f.eks. arrangerer et møde mellem en voksen oget barn med henblik på at give den voksne mulighed forat misbruge barnet seksuelt, vil kunne straffes for med-virken til det seksuelle misbrug.
Det samme gælder den, der på anden måde yder vejled-ning, vink eller bistand i forbindelse med et seksueltovergreb mod et barn, herunder ved på anden måde atbistå med at skabe kontakten mellem gerningsmanden ogbarnet.5
I overensstemmelse med almindelige strafferetlige prin-cipper forudsætter et sådant strafansvar for medvirken, atpersonen har handlet forsætligt, dvs. at han eller hunf.eks. ved eller anser det for overvejende sandsynligt, atder er tale om bistand til en bestemt konkret forbrydelse.
Jeg vil i denne sammenhæng desuden nævne, at dansk retogså indeholder et meget bredt område for strafbart for-søg. Det betyder, at politi og anklagemyndighed har mu-lighed for at sætte ind over for forbrydelser, herunder sa-ger om seksuelt misbrug af børn, på et meget tidligt tids-punkt i gerningsforløbet.
I forhold til sager om såkaldt grooming – dvs. sager, hvoren voksen opbygger et tillidsforhold til et barn, typisk viainternetchat, med henblik på senere at begå overgreb modbarnet – betyder straffelovens forsøgsregler, at ethvertforsøg på seksuelle overgreb mod børn er kriminaliseret,uanset hvor langt gerningsmanden er nået i sit foreha-6
vende, også hvis den pågældende endnu kun har kommu-nikeret med barnet via et chatforum.
På dette punkt adskiller Danmark sig fra en række andrelande, der først kan straffe for forsøg på et senere tids-punkt i det begivenhedsforløb, der fører til det seksuelleovergreb mod barnet, og som derfor har måttet indføresærlige regler om grooming, der typisk – i modsætning tilde danske forsøgsregler – stiller krav om, at gernings-manden skal have mødtes med barnet eller begivet sig afsted for at mødes med barnet.
4.
Jeg vil også fremhæve, at der i straffeloven findes enrække bestemmelser, der særskilt kriminaliserer egentligbagmandsvirksomhed mv.
Det gælder bl.a. overtrædelser, der har karakter af såkaldtrufferi, f.eks. forhold, hvor en person overtaler en mindre-årig til at lade sig prostituere, således at den pågældendesom bagmand kan tjene penge på den mindreåriges prosti-7
tution, eller hvor bagmanden driver egentlig bordelvirk-somhed.
I straffeloven findes også en bestemmelse, der omhandlersåkaldt menneskehandel, som er en modbydelig og megetgrov form for bagmandsvirksomhed. Bestemmelsen vilbl.a. kunne anvendes, hvor en mindreårig rekrutteres ellertransporteres her til landet med henblik på udnyttelse vedprostitution.
5.
Hvis jeg kort skal sammenfatte, så lægger regeringenstor vægt på indsatsen for at bekæmpe seksuelle overgrebmod børn. Regeringen har taget en række forskellige ini-tiativer for at sikre en konsekvent retshåndhævelse og erløbende opmærksom på mulighederne for yderligere atstyrke indsatsen på dette område.
Der findes allerede i dag en række forskellige bestemmel-ser i straffeloven, der vedrører seksuelle overgreb modbørn. Der findes også i straffeloven bestemmelser om for-8
søg og medvirken, som giver mulighed for at sætte indover for forbrydelser på et meget tidligt tidspunkt i ger-ningsforløbet og at straffe alle de personer, der har med-virket til en forbrydelses fuldbyrdelse. Hertil kommer enrække bestemmelser om egentlig bagmandsvirksomhedf.eks. i relation til prostitution.
Efter min opfattelse er der således ikke behov for at indfø-re særlige regler om medvirken mv. i forhold til personer,der f.eks. formidler kontakt mellem en voksen og et barnmed henblik på, at den voksne kan begå et seksuelt over-greb mod barnet.
9