Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 26. maj 2009.
TRA/ J.nr. 2008-6227
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 30. april 2009følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 332 (SOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fraPernille Vigsø Bagge (SF).
Spørgsmål nr. 332:”Ministeren bedes redegøre for kommunernes praksis for udregning af fri-pladser afhængig af, om forældre benytter private eller kommunale daginsti-tutioner.”
Svar:Spørgsmålet opfattes således, at der ønskes en gennemgang af reglerne forde forskellige fripladstilskud, dvs. økonomisk friplads, behandlingsmæssigfriplads og socialpædagogisk friplads, i kommunale og private dagtilbud.Dertil kommer reglerne om tildeling af fripladstilskud til dagtilbud i andenkommune. Dette regelsæt formodes at ligge uden for rammerne af det stille-de spørgsmål og indgår derfor ikke i besvarelsen.Fripladstilskud tildeles på baggrund af de regler, der fastsættes gennemdagtilbudsloven og dagtilbudsbekendtgørelsen.Forældre har ret til at få etøkonomisk fripladstilskud,når deres indtægter,opgjort efter dagtilbudsbekendtgørelsens §§ 25, 26 og 27, ligger inden for deindtægtsgrænser, der er fastsat i dagtilbudsbekendtgørelsens § 24. Dettegælder alle dagtilbud, uanset om der er tale om private eller kommunaletilbud.Dagtilbud under bopælskommunens forsyning omfatter både de kommunaledagtilbud (kommunal dagpleje og kommunale daginstitutioner, dvs. dagtil-
2
budslovens § 21, stk. 2 og § 19, stk. 2) samt visse private dagtilbud (privatdagpleje, selvejende daginstitutioner og puljeordninger, dvs. dagtilbudslo-vens § 21, stk. 3, § 19, stk. 3 og §§ 101 og 102). I disse tilbud svarer en fuldfriplads i 2009, i kommuner der ikke har indført frokost efter dagtilbudslovens§ 16a, til et økonomisk fripladstilskud på 25 procent af de budgetterede brut-todriftsudgifter pr. barn. Sammenlagt med det kommunale grundtilskud påmindst 75 procent giver det et samlet tilskud fra kommunen, der dækker desamlede budgetterede bruttodriftsudgifter. Der er derfor ingen egenbetalingfor forældre med fuld friplads, der har valgt en dagtilbudsplads i et dagtilbudunder opholdskommunens forsyning. Dagtilbud under kommunens forsyninger bl.a. kendetegnet ved, at kommunen, f.eks. via aftaler, har fastsat de sam-lede bruttodriftsudgifter og dermed såvel offentlige udgifter som forældrebe-talingen til de enkelte tilbud. Det gælder både tilbud i kommunalt regi ogtilbud i privat regi.Børn i privatinstitutioner, efter dagtilbudslovens § 19, stk. 4, er, ligesom børni kommunale dagtilbud, berettigede til at modtage økonomisk fripladstilskud,hvis forældrenes samlede aktuelle indtægter ligger inden for grænserne ifripladsskalaen. I kommuner, der ikke har indført frokost efter dagtilbudslo-vens § 16a, skal børn i privatinstitutioner, hvor forældrene er berettiget til fuldøkonomisk fripladstilskud, tildeles 25 procent af de budgetterede gennem-snitlige bruttodriftsudgifter i et alderssvarende dagtilbud i kommunen, dvs. degennemsnitlige bruttodriftsudgifter i et aldersvarende dagtilbud under kom-munens forsyning. Fripladstilskuddet udbetales sammen med grundtilskud-det direkte til privatinstitutionen med det formål at reducere forældrenesegenbetaling. Privatinstitutioner er kendetegnet ved, at kommunen ikke harindflydelse på de enkelte institutioners samlede bruttodriftsudgifter og hellerikke har indflydelse på taksterne for forældrebetalingen, idet disse fastsættesaf den enkelte institution. Privatinstitutioner indgår ikke i kommunens forsy-ning, og kommunen kan ikke anvise plads i privatinstitutioner. Børn kan så-ledes alene optages i privatinstitutioner efter forældrenes eget aktive valg.Behandlingsmæssigt fripladstilskudtildeles efter dagtilbudslovens § 43, nr.3, når et barn med betydelig eller varig nedsat fysisk eller psykisk funktions-evne af behandlingsmæssige årsager er optaget i dagtilbud efter dagtilbuds-lovens § 19, stk. 2 og 3, § 21, stk. 2 og 3 og §§ 101 og 102. Tilskuddet bety-der, at den forældrebetaling, der resterer, når forældrebetalingen er ned-bragt med eventuelle søskendetilskud og økonomisk fripladstilskud, reduce-res med 50 procent.Behandlingsmæssigt fripladstilskud gives ligeledes til børn med varig nedsatfysisk eller psykisk funktionsevne, der af behandlingsmæssige grunde harophold i en privatinstitution efter dagtilbudslovens § 19, stk. 4. I sådannetilfælde forhøjes driftstilskuddet med et behandlingsmæssigt fripladstilskud,der svarer til 50 procent af differencen mellem:
3
Summen af driftstilskuddet, et eventuelt økonomisk fripladstilskudsamt et eventuelt søskendetilskud, ogDe gennemsnitlig budgetterede bruttodriftsudgifter, eksklusiv støtte-pædagogudgifter, pr. barn i et alderssvarende dagtilbud i opholds-kommunen.
Socialpædagogisk fripladstilskudskal gives efter dagtilbudslovens § 43, nr.4, når kommunalbestyrelsen vurderer, at:Barnets ophold i dagtilbud er særligt påkrævet af sociale eller pæda-gogiske grunde, ogBetalingsspørgsmålet vanskeliggør barnets ophold eller forbliven idagtilbuddet.Begge kriterier skal være opfyldt, og der skal ved tildelingen af socialpæda-gogisk fripladstilskud altid ske en konkret og individuel vurdering af familiensog barnets situation.Socialpædagogisk fripladstilskud kan benyttes som supplement til søskende-tilskud og de ovennævnte fripladstilskud for at fjerne forældrebetalingen helteller delvist. Reglerne om socialpædagogisk fripladstilskud gælder, uansetom der er tale om private eller kommunale tilbud.
Karen Ellemann/ Nina Eg Hansen