Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 13. maj 2009
JUB/ J.nr. 2009-3407
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 23. april 2009følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 321, (SOU Alm. del), stillet efter ønske fra Anne Baastrup(SF).
Spørgsmål nr. 321:”Vil ministeren redegøre for, hvordan det kan sikres, at personer, der udskri-ves fra et hospital efter endt behandling med et ”nyt” handicap sikres, at derer en bolig, de kan bo i, i den kommune, hvor de ”hører hjemme”, og i for-længelse heraf ønskes en vurdering af, hvordan personen er stillet, hvisdenne rent faktisk får medhold i en klage over manglende anvisning af boligefter afgørelse i Det Sociale Nævn, set i lyset af den konstaterede mangelpå boliger til mennesker med handicap?”
Svar:Jeg lægger til grund for besvarelsen, at spørgsmålet vedrører en situation,hvor borgeren ikke altid har haft et handicap, og at borgeren forud for hospi-talsopholdet ikke havde behov for en handicapbolig.Kommunen har en forsyningsforpligtelse til at sikre, at der er det nødvendigeantal midlertidige eller længerevarende botilbud for borgere, der har behovderfor.Nogle personer, der har erhvervet en funktionsnedsættelse, har - afhængigaf funktionsnedsættelsens karakter - behov for et midlertidigt botilbud efterservicelovens § 107, eller en aflastningsplads efter servicelovens § 84, stk.2, mens den pågældendes situation stabiliseres og forbedres. I nogle tilfæl-de kan borgeren efter dette forløb i den midlertidige boform klare sig fint iden oprindelige bolig, eventuelt med støtte, men det kan også være, at op-holdet i den midlertidige boform ender med, at borgeren skal tilbydes etpermanent botilbud, for eksempel en almen handicapbolig.
2
I andre tilfælde er funktionsnedsættelsen af en sådan karakter, at der ikke ertvivl om, at borgeren efter udskrivningen fra hospital har behov for et perma-nent botilbud med tilknyttet omsorg, pleje og støtte.Jeg vil gerne understrege, at kommunalbestyrelsen har en forpligtelse til atsikre, at borgeren kan anvises et midlertidigt eller permanent botilbud, hvisder er behov herfor. Til at løfte dette forsyningsansvar har kommunalbesty-relsen en bred vifte af muligheder. Den kan selv etablere almene plejeboli-ger og længerevarende botilbud efter serviceloven § 108, men den kan ogsåoverlade opgaven til andre. Med Tilbudsportalen, som blev etableret i forbin-delse med kommunalreformen, har borgerne og sagsbehandlerne i kommu-nen mulighed for at søge efter det tilbud, som matcher den pågældendesbehov bedst.Regeringen har gjort meget for at sikre, at kommunerne kan leve op til deresforsyningsansvar:Som et led i udmøntningen af satspuljeaftalen for 2004 blev det af-talt at afsætte 546 mio. kr. for 2004-2006 til forbedring og udbygningaf botilbud for mennesker med handicap, nybyggeri af almene han-dicapboliger samt et éngangsbeløb til afledte merudgifter til serviceog pleje m.v. (BOHANDI-puljen). Puljen, der havde til formål at til-skynde kommunerne til at oprette flere og bedre boliger til handicap-pede, har medført oprettelse af mere end 1.400 boliger til handicap-pede. Herudover er der givet tilsagn til ca. 3.500 handicapboliger op-ført efter gældende støtteregler. Samlet er der i perioden 2001-2006givet tilsagn til knap 5.000 handicapboliger.Regeringen forhøjede pr. 1. jan. 2008 maksimumbeløbet for almenehandicapboliger de steder i landet, hvor det er dyrest at bygge. MedL 208, der udmønter den boligaftale, som regeringen har indgåetmed Radikale Venstre og Dansk Folkeparti, forhøjes maksimumsbe-løbet i yderligere 6 kommuner.Den kommunale grundkapital for plejeboliger er nedsat til 7 pct. i2008 og 2009. Med L 208 foreslås nedsættelsen forlænget til ud-gangen af 2010.I marts 2008 er der ved lov indført krav om, at almene familieboliger,der opføres som tæt, lavt byggeri i én etage med et bruttoetagearealpå 85 m� eller derover, skal opføres med større badeværelser. Boli-gerne med større badeværelser er forbeholdt stærkt bevægelses-hæmmede personer.
Endelig har personer med handicap fået mulighed for påwww.handicapboliger.dk at søge efter en handicapvenlig bolig blandt allelandets almene boliger.
3
Det er kommunalbestyrelsens opgave at sikre, at der er det nødvendigeudbud af botilbud efter serviceloven. Den konkrete anvisning af botilbud –også hvis det er pålagt af det sociale nævn - skal ske efter den enkelte bor-gers individuelle behov. Ved anvisningen skal der indgå overvejelser af, omet konkret botilbud er en egnet og hensigtsmæssig foranstaltning, herunderovervejelser af forskelligartet karakter som f.eks. beboersammensætning,alternative bomuligheder med videre. Kommunalbestyrelsen skal ved anvis-ningen tilgodese de personer, der har det mest påtrængende behov.Hvis kommunen ikke kan stille et botilbud til rådighed, som matcher denenkeltes borgers behov, skal kommunalbestyrelsen søge at dække den på-gældendes behov for hjælp der, hvor personen nu engang opholder sig,f.eks. i den oprindelige bolig, indtil kommunalbestyrelsen kan stille et botil-bud til rådighed, som matcher borgerens behov.
Karen Ellemann/ Morten Starch Lauritsen