Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
676120_0001.png
676120_0002.png
676120_0003.png

Samrådsspørgsmål P:

Finder ministeren det tilfredsstillende, at der ikke eksisterer landsdækkende opgørelser overbehovet for boliger, antallet af personer på venteliste til boliger og de aktuelle ventetider påboliger til personer med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, og hvilke initiativer vil mi-nisteren tage for at skabe et overblik over området, jf. ministerens svar på SOU alm. del –spørgsmål 102 og 103?

Samrådsspørgsmål Q:

Hvilke initiativer vil ministeren iværksætte for at følge op på, at der, ifølge Velfærdsministeri-ets ”Redegørelse om udviklingen på socialområdet efter kommunalreformen” af 10. juni2008, er lange ventetider på botilbud til både sindslidende og til voksne med fysisk eller psy-kisk handicap, for dermed at sikre at der fremover er et dækkende udbud af boliger til mål-gruppen, jf. ministerens svar på SOU alm. del – spørgsmål 102 og 103?

Samrådsspørgsmål R:

Hvilke initiativer vil ministeren tage, for at få et overblik over hvor stor andelen af utidssva-rende boliger til personer med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne er på landsplan, oghvilke initiativer vil ministeren tage for at nedbringe andelen af utidssvarende boliger, jf. mi-nisterens svar på SOU alm. del – spørgsmål 102 og 103?
Tak for motiveringen af spørgsmålene. Jeg vil besvare spørgsmålene sam-let.Jeg vil gerne starte med at understrege, at det er den enkelte kommune,der har myndighedsansvaret for, at borgeren modtager de botilbud, somde efter lovgivningen har krav på. Kommunalbestyrelsens afgørelse kanpåklages til det sociale nævn.Jeg vil også minde om, at det er kommunen, som har hele forsyningsan-svaret for, at der er det nødvendige antal boliger til rådighed.Kommunerne kan vælge enten at etablere boligerne selv, eller at indgå af-tale med regionerne eller private leverandører om, at de leverer ydelsen.Tilbudsportalen og den årlige rammeaftale er nogle gode redskaber forkommunalbestyrelsen i denne forbindelse.Når det er sagt er det selvfølgelig vigtigt at understrege, at borgerne ikkeskal vente længe på et botilbud, som de har krav på.Regeringen har derfor allerede gjort meget for, at kommunerne kan leveop til deres forsyningsansvar. Det vil jeg gerne uddybe ved 6 konkrete til-tag.1) I perioden 2004-06 er der af satspuljen afsat 546 mio. kr. til forbedringog udbygning af botilbud for handicappede og afledte merudgifter til ser-
2
vice og pleje.2) I 2008 var kommunernes udgifter til opførelse af almene ældreboligersamt servicearealer i tilknytning hertil undtaget fra modregningsmeka-nismen (jf. lov om regulering af statstilskuddet til kommunerne).3) Ældreboliger indgik ikke i anlægsrammen i 2008. MedAftalen omkommunale anlægsinvesteringerfra 16. marts i år er kommunerne ikkelængere bundet af en anlægsramme.4) Den kommunale grundkapital for plejeboliger er nedsat til 7 pct. i 2008og 2009.5) Maksimumsbeløbet for ældreboliger er blevet forhøjet de steder i lan-det, hvor det er dyrest at bygge6) Med den nyligt indgåede Boligaftale mellem V, K, RV og DF om denalmene sektors styring og finansiering har vi:forlænget nedsættelsen af grundkapitalen til udgangen af 2010.sørget for, at yderligere 6 kommuner får forhøjet maksimumsbelø-bet.
Jeg mener, at kommunerne har haft og fortsat har fornuftige rammer til atkunne leve op til deres ansvar.Hvordan de gør det, tror jeg ikke, det er klogt, at jeg blander mig i. Det eret område, der kræver indgående kendskab til de lokale forhold og de lo-kale behov.Jeg kan kun opfordre kommunerne til at arbejde systematisk og strategiskmed den lokale boligpolitik, herunder også botilbuddene til menneskermed nedsat funktionsevne. I den forbindelse er det vigtigt, at der bådetænkes på det bygningsmæssige samt på den hjælp og støtte, der skal føl-ge med botilbuddene. Det er ligeledes vigtigt, at boligerne får den retteplacering.Unge og deres pårørende vil ikke længere acceptere at skulle flytte langtvæk for at få et tilbud. Boligerne skal derfor i højere grad ligge i borger-nes nærmiljø.Jeg er derfor også enig med SL (Socialpædagogerne Landsforening) i de-res opfordring til kommunerne om at foretage en kritisk gennemgang afde kommunale botilbud og prioritere nybyggeri og modernisering af eksi-sterende boliger højt i den kommunale investeringsplan.
3
Med hensyn til ventelisterne, vil jeg understrege, at det er lovpligtigt forkommunerne at udarbejde ventelister til boliger til personer med nedsatfysisk eller psykisk funktionsevne. Det er derfor et integreret led i kom-munernes opgavevaretagelse, at de har overblik over de aktuelle venteti-der til boliger og dermed behovet for nye boliger i kommunen.Her er det også vigtigt at være opmærksom på, at lange ventelister bådekan være et udtryk for mangel på boliger, og et udtryk for, at borgerne øn-sker et andet tilbud, end det de har.Min forgænger fremsendte i juni 2008 en redegørelse om udviklingen pådet sociale område til Folketinget. Heraf fremgår, at der i alle regioner ar-bejdes med problemstillinger om ventelister, registrering af ledige pladserog kravspecifikation, så ventelisterne både kan bruges i visitationen ogsom et planlægningsværktøj i forhold til justeringer af kapaciteten. Detsynes jeg er positivt.Det er klart, at jeg som minister har det helt overordnede ansvar for udvik-lingen. Som en hjælp til at følge udviklingen efter kommunalreformen erder i hver region nedsat et udviklingsråd, som i en fire-årig overgangspe-riode efter kommunalreformens ikrafttræden skal overvåge udviklingenpå det sociale område, herunder udviklingen på botilbudsområdet, og rap-portere herom til mig.Jeg er sikker på, at udviklingsrådenes redegørelser også vil indeholde op-lysninger om ventelister eller ventetider på botilbudsområdet for hver re-gion.På baggrund af udviklingsrådenes redegørelser udarbejdes en redegørelsetil Folketinget. Redegørelsen for 2008 forventes oversendt primo juni2009.Jeg vil endeligt pege på, at der i satspuljen for 2009 er et initiativ, der skalskabe mere helhed og sammenhæng i indsatsen for sindslidende. Initiati-vet skal sikre, at kommunen får nogle konkrete redskaber til at udarbejdeen samlet ramme for hele den socialpsykiatriske indsats. Her vil kommu-nens arbejde med at tilvejebringe et overblik over det nødvendige antalboliger til sindslidende være en central del.Lad mig til sidst understrege, at vejen frem ikke er, at vi fra Christians-borg siger, hvor og hvor meget der skal bygges. Fornuftige beslutningerpå det område afhænger af indgående kendskab til de lokale forhold og delokale behov. Og det er kommunerne altså de nærmeste til at have.