Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 18. maj 2009
JUB/ J.nr. 2009-3157
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 16. april 2009følger hermed indenrigs – og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 299 (SOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fraOrla Hav (S).Spørgsmål nr. 299:”Ministeren bedes redegøre for de gældende regler om udviklingshæmme-des rettigheder i forbindelse med ønsker om at flytte tilbud og/ eller kommu-ne.”
Svar:Det lægges til grund for besvarelsen, at spørgsmålet vedrører voksne medudviklingshæmning.Det er kommunalbestyrelsen som myndighed, der træffer afgørelser om,hvilken hjælp efter serviceloven den enkelte skal have tilbudt. Det fremgår afservicelovens § 1, stk. 3, at hjælpen skal tilrettelægges ud fra den enkeltesbehov og forudsætninger og i samarbejde med den enkelte.I lighed med alle andre borgere har voksne udviklingshæmmede ret til atflytte fra en kommune til en anden kommune. Flytter en person, mens denpågældende får hjælp fra kommunen, til en ny kommune, har den nye op-holdskommune pligt til at yde den fornødne hjælp. Det vil herefter være dennye opholdskommune, der træffer afgørelse om, hvilken hjælp efter service-loven den enkelte skal have tilbudt.Om borgeren har krav på at flytte tilbud efter serviceloven, herunder tilbud,der ydes af andre kommuner end opholdskommunen, afhænger af, hvilketilbud der er tale om. I det følgende gives fire eksempler:1.Det fremgår af servicelovens § 92, at en person, der er berettiget til personligog praktisk hjælp, jf. servicelovens § 83, skal vælge, hvilken af de leverandø-
2
rer, den kommunalbestyrelse, som har truffet afgørelse om tildeling af hjæl-pen, har indgået kontrakt med, der skal udføre hjælpen.2.For særligt personlige hjælpemidler kan borgeren, ifølge servicelovens §112, stk. 3, hvis den pågældende ønsker at benytte en anden leverandørend den, som kommunalbestyrelsen har valgt, vælge selv at indkøbe hjæl-pemidlet og få udgifterne hertil refunderet, dog højst til en pris, kommunenkunne have erhvervet hjælpemidlet til hos sin leverandør.3.Personer med handicap, der har behov for almene ældre- og handicapboli-ger efter almenboliglovens § 5 og længerevarende botilbud efter servicelo-vens § 108 har ret til frit at vælge sådanne boliger. Retten gælder uansetboligens beliggenhed, og uanset om borgeren har et tilbud omfattet af desamme bestemmelser i lovgivningen i forvejen. Ved flytning til en andenkommune er det dog en forudsætning, at den pågældende ansøger opfylderbetingelserne for at blive optaget i tilbuddet både i fraflytningskommunen ogtilflytningskommunen. Tilflytningskommunens vurdering skal ske efter sam-me retningslinjer, som gælder for kommunens egne borgere.4.Det frie boligvalg, som er beskrevet under punkt 3, omfatter ikke botilbud tilmidlertidigt ophold, jf. servicelovens § 107. Borgeren har derfor ikke krav påselv at kunne vælge et botilbud til midlertidigt ophold, jf. servicelovens § 107.inden for og på tværs af kommunegrænser.
Karen Ellemann/ Karin Ingemann