Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
681347_0001.png
681347_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 11. maj 2009
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
NAM/ J.nr. 2009-3143
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 16. april 2009følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 296 (SOU Alm. del), stillet af Dennis Flydtkjær (DF).
Spørgsmål nr. 296:”Mener ministeren ikke, at det er en god funktion, at der bruges akutteam ihjemmeplejen, og hvad kan ministeren oplyse om erfaringerne på dette om-råde?”
Svar:Jeg lægger til grund for min besvarelse, at der med akutteam i hjemmeple-jen, henvises til kommunalt ansat personale.Jeg er bekendt med, at eksempelvis Helsingør Kommune har organiseret sigmed et akutteam, hvor der kan ydes intensiv sygepleje, evt. i samarbejdemed borgerens praktiserende læge. Nogle af gevinsterne er fx at forhindreog forkorte hospitalsindlæggelser. Derved forebygges funktionstab, evt. hos-pitalsinfektioner og ikke mindst de psykiske belastninger, der kan være enfølge af ikke at være i sine egne vante omgivelser.Andre effekter af akutte indsatser kan fx også være, at hjemmeplejen fårlettere ved at rekruttere medarbejdere med et højt kompetenceniveau. Der-ved kan hjemmeplejen opretholde specialistviden, som kan være med til atsikre en opkvalificering af den øvrige hjemmeplejes medarbejdere.Endelig kan organiseringen med akutte indsatser være med til at frigøreressourcer til pleje og omsorg, idet kommunerne ved at nedbringe antallet ogvarigheden af indlæggelser kan opnå besparelser i forbindelse med denkommunale medfinansiering af hospitalsindlæggelser.
2
Det er som bekendt den enkelte kommunalbestyrelse, der har både det øko-nomiske og indholdsmæssige ansvar for tilrettelæggelsen af kommunensældrepleje. De enkelte kommunalbestyrelser har en udstrakt grad af frihed tilat organisere sig på en for dem hensigtsmæssig måde indenfor rammerne afden sociale lovgivning. Det er mit indtryk, at kommunerne har det bedstekendskab til borgerne og derved en erfaring med at sikre de konkrete ram-mer, der giver mulighed for at yde den bedste pleje og omsorg for voresældre borgere.Jeg er generelt af den opfattelse, at tiltag, der kan sikre borgernes tryghed,tillid og trivsel, når de har brug for og bliver afhængig af andres hjælp, erpositive. Det er således meget positivt, når kommunerne søger den bedstepleje og omsorg for fx ældre borgere ved at tilrettelægge og organisere ind-satsen på nye måder.
Karen Ellemann/ Jakob Krogh