Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
672799_0001.png
672799_0002.png
672799_0003.png
672799_0004.png

Indenrigs- og socialministerens tale ved samråd i Folketingets

Socialudvalg den 14. april. April 2009 (Alm. del –

Samrådsspørgsmålene V, W og X).

Det talte ord gælder

Samrådsspørgsmål V:

”Mener ministrene, at det er tilfredsstillende, at Danmark har dettredje højeste antal narkotikarelaterede dødsfald per indbygger iEuropa, og at det ikke er lykkes at bringe antallet afnarkotikarelaterede dødsfald ned i regeringens levetid?”

Samrådsspørgsmål W:

”Vil regeringen opretholde sin modstand mod offentlige fixerum, somifølge flere eksperter kan bidrage til at nedbringe antallet afnarkotikarelaterede dødsfald?”

Samrådsspørgsmål X:

”Hvilke konkrete initiativer vil ministrene tage for at nedbringeantallet af narkotikarelaterede dødsfald?”

Svar:

Langt hovedparten af al behandling for stofmisbrug er rettet modstofmisbrug med tæt sammenhæng med sociale problemer. Det erkommunalbestyrelsens opgave, at sikre den fornødne sammenhængmellem den lægelige behandling og den sociale behandling samt øvrigsocial støtte.Sammenhæng og koordination er nøgleordene i almisbrugsbehandling. Udarbejdelse af koordinerede behandlingsplanersom led i overordnede handleplaner er utrolig vigtig for den samledeindsats.
Faktisk tyder forskning fra Center for Rusmiddelforskning på, ateffekten af indsatsen i mindst lige så høj grad er afhængig afkoordination og sammenhæng i det samlede tilbud til stofmisbrugeren,som det er afhængigt af selve behandlingens indhold. En delbehandling er tidligere mislykket, fx fordi der ikke har været entilstrækkelig hjælp til at komme videre efter, at selve behandlingen(døgnbehandling) er ophørt – og så falder misbrugeren tilbage i sitgamle miljø og i gamle vaner.Der er gennem de senere år sket en udvikling af den socialestofmisbrugsbehandling med et stigende antal tilbud omefterbehandling og støtte til social integration - fx half-way houses ogquarter houses, hvor overgangen fra at være i stofmisbrugsbehandlingi et beskyttet miljø og til igen at skulle kunne klare sig fuldt ud udenstøtte i det almindelige samfund blødes op. Andre tilbud om hjælp tilsocial integration består af hjælp til at komme tilbage tilarbejdsmarkedet fx via aktiveringstilbud, arbejdspraktik elleruddannelse.Erfaringen viser – og det gælder praktisk talt i alt socialt arbejde – atovergange fra én foranstaltning til en anden er vanskelig. Når detdrejer sig om stofmisbrugere kan disse overgange være fatale med desåkaldte ”pausedødsfald” til følge.Det er derfor så vigtigt, at det allerede ved starten af behandlingentages med i handleplanen, hvad der skal ske i efterbehandlingsfasen iforbindelse med udslusning, men også at der indbygges entilbagefaldsbehandling.Der er fra centralt hold sat bredt ind med styrkelse af den sociale delaf behandlingen for stofmisbrug. Den behandlingsgaranti, der blevindført ved ændringen af serviceloven 1. januar 2003, var et vigtigtskridt til at få bragt de lange ventelister ned og til at sikre en letteretilgang til behandlingssystemet. Den opfølgende lovovervågning og enundersøgelse før kommunalreformen af de tidligere amters håndteringaf indsatsen gav anledning til en række yderligere initiativer for atstøtte kommunerne efter kommunalreformen i at kunne løfte opgaven.
Jeg skal her nævne nogle af de vigtigste initiativer, der blev sat i gangi 2007 for at forbedre kvaliteten i stofmisbrugsbehandlingen.Der er gennemført et landsdækkende uddannelsesforløb forkommunale sagsbehandlere i efteråret 2008.Der gennemføres i samarbejde med nogle kommuner etkvalitetsudviklingsprojekt, som kaldes ”God Sagsbehandling”. I detteprojekt bruges fx tjeklister og andre it-baserede hjælpemidler til athøjne kvaliteten i sagsbehandlingen. Projektet afsluttes ultimo 2009,og erfaringerne skal herefter gives videre til øvrige kommuner.Der udsendes medio 2009 en metodebog om stofmisbrugsbehandling,hvor sagsbehandlere primært er målgruppen.Servicestyrelsen har udviklet stofmisbrugsdatabasen. Formålet erblandt andet at sikre, at behandlingsgarantien overholdes ikommunerne, og at der til enhver tid centralt er viden herom, og atoplysningerne er valide.Der må hele tiden arbejdes på at forbedre den sociale behandling, atsikre, at de medarbejdere, der skal arbejde med dette område, erveluddannede, at sikre helheden og koordinationen og at gøre det sålet som muligt at få adgang til behandling.Der skal være en bred vifte af tilbud til stofmisbrugerne, og adgangentil behandling skal være nem, og behandlingen iværksættes hurtigt.De initiativer, der er taget, bidrager alle til dette formål.Til slut vil jeg nævne den kvalitative evaluering, som SFI foretager forIndenrigs- og Socialministeriet af den kommunale socialestofmisbrugsbehandling. Evalueringen startede ca. 1 år efterikrafttrædelsen af kommunalreformen, og resultatet af denneevaluering vil kunne give et bredt billede af, hvordan kommunernehåndterer dette område. Resultatet vil foreligge til sommer.
Formålet med undersøgelsen er at tilvejebringe relevantdokumentation og information om kvaliteten af den socialestofmisbrugsbehandling, der ydes efter serviceloven. Der vil blivetilvejebragt viden om det sociale behandlingssystems styrker ogsvagheder.Resultatet af denne omfattende undersøgelse vil give mig et godtudgangspunkt for at vurdere, om der skal tages yderligere initiativerpå området.