Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
Indenrigs- og socialministerens tale ved samråd i FolketingetsSocialudvalg den 14. april. April 2009 (Alm. del –Samrådsspørgsmålene N og O).Det talte ord gælderSamrådsspørgsmål N:”Hvad er ministerens holdning til, at en undersøgelse af socialt udsattes sundhed fraRådet for Socialt Udsatte konkluderer, at en gruppe af udsatte borgere har dårligeerfaringer med sundhedsvæsnet og derfor undlader at søge hjælp trods sværehelbredsproblemer?”Samrådsspørgsmål O:”Hvad vil ministeren gøre for at imødekomme det dokumenterede behov forhelhedsorienterede initiativer, der ikke blot retter sig mod de socialt udsattes fysiskeproblemer, men også de psykiske og sociale problemer.”
Svar:Jeg vil besvare de to spørgsmål under èt.Regeringen er opmærksom på, at borgere har forskellige forudsætninger for at tageansvar for egen sundhed, ligesom de har forskellige forventninger til behandlingen isundhedsvæsnet. Alle har dog krav på en professionel og medmenneskeligbehandling i social- og sundhedsvæsenet. Det er derfor yderst beklageligt, hvis nogleaf samfundets svageste borgere har negative oplevelser i forbindelse med kontaktentil sundhedsvæsnet.Socialt udsatte personer har en særlig risikofyldt sundhedsadfærd bl.a. i forhold tilKRAM-faktorerne Kost, Rygning, Alkohol og Motion. Samtidig har de en rækkebelastende sociale livsomstændigheder, hvilket tilsammen medfører nogle særdelesnegative og sammensatte sygdomskonsekvenser. Det blev dokumenteret med Rådetfor Socialt Udsattes sundhedsprofil for de socialt udsatte grupper: SUSY UDSAT.På baggrund af rapporten blev vi jo også i forbindelse med satspuljeforhandlingernefor 2009-12 enige om at afsætte 33 mio. kr. til en række sundhedsinitiativer specifiktmålrettet socialt udsatte:Der etableres tandlægeklinikker efter modellen med tandklinikken Bisserne påMændenes hjem.
Der etableres en opsøgende og direkte sundhedsindsats i forhold til socialt udsatte iform af akut skadeshjælp og en sundhedsfaglig brobygningsfunktion mellem detsociale system og det eksisterende sundhedssystem. Midlerne udmøntes til etableringaf opsøgende sundhedsteams i 3 større byer med inspiration i den model, som eranvendt i Københavns kommune, hvor SundhedsTeams er etableret som almindeliglægepraksis med ydernummer, ansatte sygeplejersker, men uden klinik. Der læggessåledes op til en sundhedsfaglig gadeplansfunktion i lighed med – ”Sundhed på hjul”.Der gives støtte til gratis prævention til stofmisbrugere og andre socialt udsatte. Itilknytning til den gratis prævention ydes der rådgivning om forskelligepræventionsmuligheder.I implementeringen af de tre forslag, vil der blive lagt vægt på fleksible løsninger,herunder f.eks. mobile tilbud, opsøgende virksomhed mv., der skal ses isammenhæng med de allerede eksisterende lokale/regionale tilbud.Puljen til tandklinikker er udbudt, og der var svarfrist i midten af marts. Det måforventes, at der kan etableres 4 eller 5 nye tandklinikker. Ved udmøntningen afpuljentilgratispræventionogrådgivningompræventionogsvangerskabsforebyggelse til socialt udsatte, herunder bl.a. narkomaner, vil der blivelagt vægt på, at den gratis prævention og rådgivning kan ydes på de steder, som iforvejen har eller får kontakt med de pågældende, fx de kommunalebehandlingstilbud for stofmisbrugere og egen læge, ligesom det også på værestederkan være relevant, at der er adgang til gratis prævention.Herudover er der – også med støtte fra satspuljemidlerne - iværksat og gennemført enrække initiativer, der har til formål at forbedre mulighederne for socialt udsattesdeltagelse i samfundslivet og muligheder for at gøre brug af de tilbud, som samfundetstiller til rådighed.I forbindelse med handlingsprogrammet Fælles Ansvar II, fra 2006 er der i 10kommuner etableret såkaldte udsatteteams og i yderligere 8 kommuner er deretableret såkaldte satellitkontorer. De etablerede udsatteteams og satellitkontorer hartil formål at opkvalificere den kommunale indsats over socialt udsatte, med henblikpå at styrke målgruppens livskvalitet forbedre sundhedstilstanden og mindske depågældendes ensomhed og isolation og fremme deres personlig udvikling.Etableringen af udsatteteams er tænkt som en fleksibel og decentral forvaltning tæt påborgerne, hvor teamstrukturen skal være et bindeled for den enkelte socialt udsatte tiloffentlige instanser, til botilbud og social- og sundhedstilbud.
Under programmet Fælles Ansvar II er der ligeledes afsat midler til flere døgnåbneværesteder og til at øge aktiviteterne, herunder fælles arrangementer og oplevelser påværestederne. Dette kan bidrage til at skabe et øget socialt fællesskab og dermed øgetselvværd blandt brugerne. Ud over at øget selvværd i sig kan virkesundhedsfremmende giver det grobund for, at socialt udsatte selv opsøger denødvendige sundhedstilbud.Jeg vil gerne som eksempel nævne den indsats, der gøres på bl.a. væresteder,forsorgshjem mv., hvor der organiseres idrætsaktiviteter og forskelligesportsturneringer mv.I 2009 organiserer Landsforeningen af Væresteder sammen med Odense kommune”Udsatte legene 2009”, med støtte af blandt andet midler fra Fælles Ansvar II. Jeg ersikker på, at dette arrangement overordnet set vil vise sig både forebyggende ogdirekte sundhedsfremmende både for deltagerne og for mange andre, som på denmåde ser, at en indsats og en interesse fører til noget.Ud over de oven for nævnte initiativer er der, (somnævnt af sundhedsministeren)iSundhedsministeriets regi taget en række initiativer i form af modelprojekter, der skalfremme sundhedsindsatsen over for gruppen af de mest socialt udsatte alkohol- ogstofmisbrugere og hjemløse samt fremme sundhedsmiljøer, der kan understøtte ensundere livsstil hos socialt udsatte mennesker.Det er karakteristisk for initiativerne i både socialt og sundhedsmæssigt regi, at dertages udgangspunkt i, at det er nødvendigt at møde socialt udsatte mennesker i detmiljø, de færdes i og er trygge ved, og at man derfra forsøger at give de pågældenderelevante tilbud, der tager hensyn til de pågældendes integritet.På baggrund af de indhøstede erfaringer med opsøgende og forebyggende ogsundhedsfremmende indsats er det klart, at indsatsen skal være differentieret,helhedsorienteret og tværfaglig med udgangspunkt i den enkelte persons behov ogforhold.Et tæt samspil mellem den sociale og sundhedsmæssige indsats bør derfor være etomdrejningspunkt i indsatsen.Jeg mener, at vi også i de kommende år skal være opmærksomme på, om der erområder, hvor vi – med respekt for den enkelte – kan bidrage til at sikre, at socialtudsatte oplever, at de kan gøre bruge af samfundets sundhedstilbud på lige fod medalle andre. Og jeg er overbevist om, at også Rådet for Socialt Udsatte vil gøre, hvadRådet kan for at holde den debat i gang.