Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
677459_0001.png
677459_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 4. maj 2009
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
JET, SVH/ J.nr. 2009-
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 7.april 2009følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 290(SOU Alm. del) stillet af Anne Baastrup (SF).
2974
Spørgsmål nr. 290:”Ministeren bedes redegøre for, hvorledes VISO fungerer i dag, set i relationtil de ændringer i arbejdsmetoder mv. der blev indført i 2008, herunder øn-skes en redegørelse for de fremtidige udviklingsperspektiver for de arbejds-opgaver, som VISO står for samt den økonomi VISO har til at løse opgaver-ne?”Svar:Den eksterne evaluering af VISO, som blev oversendt til Socialudvalget den25. februar 2009, viste generelt,at VISO lever op til sit formål,at kommunerne vurderer, at VISO repræsenterer ekspertise, der ik-ke kan forventes at være til stede i den enkelte kommune,at mere end 75 % de kommunale sagsbehandlere finder, at der erbehov for en specialiseret rådgivningsenhed som VISO, der kanyde bistand i de mest komplicerede enkeltsager.Evalueringen viste også, at der er stor tilfredshed med VISO blandt bruger-ne, hvilket også afspejler sig i et stigende antal henvendelser. Således harder fra 2007 til 2008 været en stigning i antallet af henvendelser på over 50%, og stigningen ventes at fortsætte i 2009.De initiativer, som den tidligere minister i maj 2008 - bl.a. på baggrund afkritik fra brugerorganisationerne - bad VISO implementere, skulle sikre:En hurtigere og smidigere visitationsproces samt at borger ellerkommune hurtigst muligt får den rette rådgivning.Fleksibilitet og smidighed i VISOs rådgivningsydelser, så de i højeregrad matcher de forskellige brugergruppers behov.Rådgivning af kommunerne i forhold til aktuelle og mere generelleproblemstillinger i forhold til bestemte målgrupper, hvor man i kom-
2
munen arbejder med at kvalificere kommunens specialrådgivning,indsats og tilbud til målgruppen.Forbedrede muligheder for kommunernes sagsbehandlere for at sø-ge specialrådgivning hos VISO.
Evalueringen peger på, at de fire initiativer generelt opleves som meget posi-tive af kommunale sagsbehandlere. Dette er også meldingen fra VISOs fag-lige bestyrelse, hvor en række brugerorganisationer er repræsenteret.Der er dog begrænset kendskab blandt VISOs brugere til initiativerne, ogresultaterne af evalueringen skal derfor ses i lyset af, at evalueringen afVISO er gennemført så hurtigt efter implementeringen af de fire initiativer, atdet har været for tidligt at vurdere de fulde konsekvenser af disse ændringer.De fire initiativer forventes at medvirke til at mindske de beskrevne problem-stillinger i evalueringen i takt med, at de slår fuldt igennem.Evalueringen giver ikke belæg for at gennemføre grundlæggende ændringeraf VISO. Der peges dog på en række forhold, der kan arbejdes videre medfor at styrke VISOs opgaveløsning, herunder i forhold til kvalitetssikring afydelser, behandlingen af borgerhenvendelser og sagsbehandlingstider.Det vil der blive arbejdet videre med, og jeg vender tilbage med konkreteforslag hertil.Der har de seneste 2 år været en stadig stigende efterspørgsel efter VISOsydelser, som forventes at fortsætte i 2009. VISO følger løbende behovet forrådgivning og udredning og justerer på den baggrund kontrakter og ydelser.VISO arbejder løbende på at sikre, at nye behov og problemstillinger kandækkes, samtidig med at der tages højde for, at der er områder og problem-stillinger, som kommunerne på sigt selv vil kunne løse.På Finansloven for 2009 er der bevilget 200 mio. kr. til VISOs rådgivnings-og udredningsnetværk. Beløbet er en videreførelse af niveauet fra 2007 og2008. Det følger af kommuneøkonomiaftalerne, at uforbrugte midler tilbage-føres til kommunerne.Det er aftalt med de kommunale parter, at dimensioneringen af VISOs råd-givnings- og udredningsnetværk tages op i første halvdel af 2009, hvor erfa-ringerne fra 2007 og 2008 kendes.
Karen Ellemann
/ Lars Møller Christiansen