Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 30. april 2009
BEA/ J.nr. 2008-1386
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 3. april 2009 tilvelfærdsministeren følger hermed indenrigs- og socialministerens en-delige svar på spørgsmål nr. 286 (SOU Alm. del). Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Pernille Vigsø Bagge (SF).
Spørgsmål nr. 286:”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 26. marts 2009 fra JacobSchultz vedrørende takststigninger i daginstitutionerne, jf. SOU alm. del -bilag 281.”
Svar:I henvendelsen fra Jacob Scultz, der skriver på vegne af forældre til vugge-stuebørnene i Bulderbo, Stevns, ønsker Jacob Scultz, at den nuværendefrokostordning i vuggestuen Bulderbo kan bevares, og hvis dette ikke ermuligt, opfordres politikkerne til at gå i dialog med forældrene i institutioner-ne i Stevns Kommune. Baggrunden for henvendelsen er, at forældrene ertilfredse med den nuværende frokostordning, og at denne er billigere end entakststigning fra 25 til 30 procent i vuggestuerne. Det fremgår videre, at dennuværende frokostordning er en forældrebetalt madordning.Lovændringen om frokost i daginstitutioner er en del af aftalen om kommu-nernes økonomi for 2009 og finanslovsaftalen for 2009, hvorefter frokostmål-tidet skal udgøre en del af den samlede dagtilbudsydelse.Formålet med loven er at sikre, at alle børn i daginstitutioner får et sundtmåltid midt på dagen. Et fælles måltid sund mad i daginstitutionen vil med-virke til at fremme gode kostvaner, forebygge fedme og bidrage til børnenesgenerelle velvære og udvikling.Det indgår i aftalerne, at madordningen bliver fuldt forældrebetalt for de for-ældre, der ikke er omfattet af økonomisk friplads eller søskenderabat.Frokostmåltidet bliver en del af dagtilbudsydelsen og prisen for frokostenindgår som en del af den almindelige forældrebetaling for en plads i dagtil-bud.
2Det er samtidig aftalt, at det nuværende loft for forældrebetaling på 25 pro-cent hæves med 5 procentpoint til 30 procent.Det fremgår endvidere af kommuneøkonomiaftalen for 2009, at: ”For kom-muner, som allerede har en madordning i daginstitutioner, er det en lokalpo-litisk prioritering at vælge at hæve egenbetalingen fra de nuværende 25procent”.Hertil er der etableret en kvalitetsfond med henblik på at løfte de fysiskerammer for børn og unge på dagtilbuds-, folkeskole og ældreområdet samtvedrørende idrætsfaciliteter. Kvalitetsfonden er på i alt 22 mia. kr. til statsligmedfinansiering af kommunale investeringer i perioden 2009-2018. Detfremgår af regeringsgrundlaget fra november 2007 vedrørende tidssvarendeindretning af institutioner, at kvalitetsfonden bl.a. ”skal sikre, at køkkener inye og renoverede institutioner er indrettet sådan, at der kan laves sundmad”.Inden for disse rammer er det den enkelte kommune, der fastlægger ser-viceniveauet på dagtilbudsområdet, herunder også serviceniveauet for fro-kostmåltidet, der bliver indført med denne lov. Forældrebetalingen i daginsti-tutionerne skal også efter lovændringen stå i et forhold til serviceniveauet forydelsen. Med lovændringen udgør dette forhold som nævnt en forældrebeta-ling på højst 30 procent og et kommunalt tilskud på mindst 70 procent.Rammerne for dagtilbudsydelsen er således fortsat ens for alle kommuner.Som ved enhver anden lovændring vil den økonomiske effekt for den enkeltekommune være forskellig fra landsgennemsnittet. Det er en direkte konse-kvens af, at vi har kommunalt selvstyre på de store velfærdsområder, sombl.a. dagtilbud. Der er således ikke noget, der hindrer, at den enkelte kom-mune anvender et større eller mindre beløb på indførelse af frokostmåltidet,end stigningen i forældrebetalingsandelen på 5 procentpoint medfører. Lov-grundlaget er ens for alle kommuner.Med lovændringen er det ikke muligt at videreføre fuldt forældrefinansieredemadordninger for så vidt angår frokostmåltidet. Frokostmåltidet skal medlovændringen indgå som en del af den samlede dagtilbudsydelse og udgif-terne indgå i de samlede bruttodriftsudgifter for daginstitutionen. Hermedbliver frokostmåltidet også omfattet af reglerne om søskendetilskud og til-skud til friplads.Inden for lovgivningens rammer er det muligt for den enkelte kommune atbeslutte, at frokostmåltidet skal være forskelligt fra institution til institution,ligesom den enkelte kommune kan beslutte at anvende institutionsbestemtetakster, således at taksterne varierer fra institution til institution afhængig afbruttodriftsudgifterne i den enkelte institution.
Karen Ellemann/ Birgitte Olesen